• Monis

Hur får man kladdkakan seg o kladdig?

Jag lyckas bara få den trist och rel torr, tycker jag, även fast jag följer receptet till punkt och pricka. kan det bero på vad man har för ugn? Åt en jättegod kladdkaka som var gräddad i gasugn vilket jag inte har. Har någon ett extra gott kladdkakerecept kanske? TAck på förhand isf!

• Svar på tråden Hur får man kladdkakan seg o kladdig?
  • Angelica

Du kanske ska prova att sänka värmen alt. ta ut den lite tidigare än det är tänkt?

• Sofie75

Tänkte säga det samma som svaret ovan.
    Recept har jag - men hemma. (är på jobbet)
    I arlas kokbok finns ett kanonrecept på en jättebra.
    Dessutom i ica-handlarnas "sju sorters kakor" finns ett recept på chokladmuffins - dom blir kladdiga.
    Dessa brukar jag servera som små bakelser med en klick grädde och jordgubbar el banan.

OM någon som är här har dessa böcker så kan ni kanske bjuda på receptet eftersom jag inte har dessa böcker här.

• jenjen

100 gr smör
    2 ägg
    1,5 dl vetemjöl
    4 msk kakao
    1 tsk vaniljsocker
    1 krm salt

Smält smör i kastrull. Rör runt lite så att det inte är jättehett, rör sedan i alla andra ingredienser direkt i kastrullen, häll i form. Jag brukar använda en form med löstagbar botten som jag sätter fast ett bakplåtspapper i och sen smörar sidorna. Det går säkert bra att smörja en vanlig form istället.

Grädda längst ned i ugnen, 175 grader, i 20-30 minuter.

Det viktigast är att inte grädda för länge! När du känner med en sticka ska den INTE vara torr när du tar upp den, som i vanlig sockerkaka, utan det ska vara kladdig och blöt. I min ugn brukar drygt 20 min räcka. Den är riktigt kladdig, och blir lite seg när den svalnat.

Mums!!

• Frippa

Som de andra skrivt... Ta ut kakan 2-3 min innan tiden är slut.

Kör på Arlas kladkaka den är oslagbar! Plus lägg lite hackade nötter i botten på formen..dågår inte att misslyckas!

se länk:
    www.arla.se
    Dem heter "chocklad tryffelkaka"

• klocka

Hmm, jag tror att jenjen glömde att skriva i socker...? I mitt liknande recept skall det vara 3 dl....

• jenjen

Hi hi, ja det stämmer bra det, klocka - jag glömde sockret!
    Blev lite för upphetsad vid tanken på kladdkaka antar jag.....
    3 dl socker ska det vara!

Ååååå vad sugen jag blir nu!

• hidden angel

detta receptet e GOTT!!

smält 200g chocklad i 200g smält smör.
    Vispa 4 ägg och 2 dl socker poröst.
    Häll ägg-socker röran i chocklad/smör. vispa
    häll i 2½dl vetemjöl blandat med 1tsk bakpulver

Grädda 225g max 12 minuter.

Vänta o ät tills den e kall!

• Tussens mamma

3 dl socker
    4 msk kakao
    1 msk vaniljsocker
    100 g smält smör
    1,5 dl mjöl
    2 ägg

rör ihop allt i den ordning det står. in i ugnen 25-30 min, 175 grader.
    när du känner med provstickan skall den vara kladdig...

Svar på tråden Hur får man kladdkakan seg o kladdig?