• Guldgossar

Min 6-åring verkar må illa på morgonen, fler som känner igen sig???

Min son satt för en veckan sen och åt frukost och efter någon tugga av mackan och typ ett juiceglas kom han till mig och sa att han måste kräkas. Han hann precis fram till toaletten innan allt kom upp.
    Dagen efter drack han bara juice och kunde inte äta något mer för han sa att det kändes som han skulle kräkas. Han gick och provade men inget hände. Nu en vecka senare har han hållit på lika dant varje frukost. Bara druckit och sagt att han inte vill ha något mer. Han har dock inte sagt att han vill kräkas men man har sett på honom att han inte nästan kan vara kvar vid matbordet och se åt maten.
    Han är väldigt svår att få ur något konkret och säger att han mår bra fast man ser att han inte gör det.
    Jag känner mig jätteorolig över att det ska vara något allvarligt. Samtidigt verkar han pigg i övrigt och andra tider på dygnet verkar det inte vara något problem att äta.
    Kan han ha låst sig kring kräkningen så att han känner ett obehag över just frukosten eller vad tror ni andra?

Är det någon som varit med om nåt liknande och hur kommer man ur detta ifall ni andra oxå tror att det kan vara en låsning som gör att den första kräkningen framkallar obehag just runt frukosten???

• Svar på tråden Min 6-åring verkar må illa på morgonen, fler som känner igen sig???
  • Lena

Dels kan det vara en låsning sen så kan det vara jobbigt att äta om blodsockret har blivit för lågt. Vad äter han på kvällarna och när?

• LillaJag06

Kan det vara så att han är allergisk mot något kanske? Jag kräktes mycket när jag var liten och det tog många år innan det upptäcktes att jag inte tålde mjölkproteinet...

• viti

Kan det kanske vara så att juice är för starkt för den fastande magen och det framkallar illamåendet.

Äter han direkt han har klivit upp eller har han varit vaken ett tag innan frukosten. En del klarar inte av att äta direkt de har klivit upp medan andra måste äta direkt.

Om du är ororlig tycker jag nog att du ska prata med BVC.

• Guldgossar

Nu under sommaren har det blivit senare kvällsfika men runt 21-tiden har han ätit en macka och juice. Frukosten har varit runt 9-tiden och idag var han vaken sen 6 och pratade om att han ville äta ägg men så fort frukosten närmade sig såg jag på honom att han började känna nåt obehag. Han började svälja mer än vanligt och såg sammanbiten ut och idag ville han även gå och försöka kräkas efter att bara ha druckit.

• skruttan8

Håller med någon föregående, tror tatt kanske juicen är lite starkt i en tom mage +  att han kanske är känslig för apelsin. Tabort jicen direkt, kanske servera mjölk eller te.

• skruttan8
    skruttan8 skrev 2011-08-07 12:05:42 följande:
    Håller med någon föregående, tror tatt kanske juicen är lite starkt i en tom mage +  att han kanske är känslig för apelsin. Tabort jicen direkt, kanske servera mjölk eller te.
    Ursäkta felstavning, har en liten i famnen.
  • Lena
    Guldgossar skrev 2011-08-07 12:00:56 följande:
    Nu under sommaren har det blivit senare kvällsfika men runt 21-tiden har han ätit en macka och juice. Frukosten har varit runt 9-tiden och idag var han vaken sen 6 och pratade om att han ville äta ägg men så fort frukosten närmade sig såg jag på honom att han började känna nåt obehag. Han började svälja mer än vanligt och såg sammanbiten ut och idag ville han även gå och försöka kräkas efter att bara ha druckit.
    Om han vaknar vid 6 och inte äter förrän vid nio förstår jag han mår dåligt. Jag hae gett honom något litet direkt nr han vaknade.
  • Guldgossar

Det är sällan det går så lång tid som 3 timmar från att han vaknar tills han äter. Oftast äter han ca 30-60 min efter att han stigit upp. Trodde att det kanske skulle vara en fördel att det gick lite längre tid (inget som dock var planerat) men det var lika illa det. Idag for vi och handlade efter frukosten och när vi kom till affären var han nöjd att äta en banan.
    Ska testa att plocka bort juicen imorgon och se om det blir bättre.

• Nape

Mina barn brukar "mjukstarta" morgonen med att knapra på tex gurkstavar eller äppelklyftor medans de vaknar upp i soffan. En halvtimme senare går frukosten ner bättre.

• ImseVimsig

Hej!

Fråga vad han vill ha. Han känner nog om det är något som går ned bättre. Jag kan tex inte dricka vatten på morgonen, då vänder det sig direkt i magen. 

• Anna i Hult

Jag undrar om han mår illa även utan att äta? Morgonkräkningar utan förklaring hade jag sökt på barnakuten för. Kan tyda på något farligt.

Svar på tråden Min 6-åring verkar må illa på morgonen, fler som känner igen sig???