• mamazilla

Ilningar och hugg i ljumskarna/insida lår - hur länge innan du födde barn?

Jag är gravid med andra barnet i vecka 34+ (BF12/9) och har haft påverkad livmodertapp, varit lite inlagd på sjukhus för det men mest vilat och ätit medicin mot SD sedan vecka 21.

Nu sist på koll var jag 2 cm öppen utifrån med en 2 cm lång tapp, öppen även inifrån (funneling). Bebisen är fixerad och nu stoppar man inte längre om den skulle komma.

Sedan ungefär två dagar har jag hugg och ilningar i ljumskarna men mest på insidan av höger lår, högt upp, som elstötar/kramper, HELA tiden om jag går eller rör mig, och ibland när jag är stilla med. Jag minns att jag hade så i slutet av förra graviditeten också (födde i v37+0), men inte såhär tidigt. 

Nu undrar jag om någon annan som fött barn känner igen det här, och hur länge du hade så innan du födde barn?

Min farhåga är att det ska vara såhär i sex veckor till, men ingen verkar tro att jag ska klara mig så länge ändå. Har även SD var tionde minut ungefär men det har jag haft länge nu.

• Svar på tråden Ilningar och hugg i ljumskarna/insida lår - hur länge innan du födde barn?
  • aaaaa

Hade ilningar ner i ena benet några dagar innan. Emellanåt kunde jag knappt gå.
    Sammandragningar var tionde minut speciellt när jag vilade (och hela nätterna) hade jag också några dagar innan.

• Mållgan

Jag hade något liknande, kändes som om en nerv kom i kläm typ och gjorde så ont att jag höll på att trilla om jag stod upp. Men det kom också om jag satt eller låg, spelade ingen roll vad jag gjorde. Fick inget svar av bm vad det kunde va. Detta höll på ända fram till förlossningen och kom ca 2 veckor innan. 

• mamazilla

Tack för svar! Hoppas inte det ska vara såhär i en månad till bara... Folk blir ju rädda om de ser hur jag viker mig dubbel på gatan :)

• MammaRose1983

Jag har haft så sen v 30 och är nu i vecka 35+3 inte är det skönt inte...

• Gwenjen

Jag har med haft så i några dagar nu men ingen bebis än, BF 13 aug. Det gör ju så jävla ont..

• mamazilla

Stackars oss :) Det kan alltså vara såhär ett bra tag...

• Mållgan

En kompis till mig hade samma och hennes bm sa att det var en form av foglossning?! 

• NenneLo

Jag känner som "sparkar" i ljumsken på höger sida de senaste dagarna, som gör ont. Kan det vara samma tros? Är i vecka 32+0.. Har tänkt att det är bebisen som sparkar där, men har lite svårt att förstå hur den skulle nå dit

• mamazilla
    NenneLo skrev 2011-08-08 14:53:41 följande:
    Jag känner som "sparkar" i ljumsken på höger sida de senaste dagarna, som gör ont. Kan det vara samma tros? Är i vecka 32+0.. Har tänkt att det är bebisen som sparkar där, men har lite svårt att förstå hur den skulle nå dit
    Det kan vara bebisen som pillar och det kommer åt nerver, vad jag förstår. 

Har också hört det där med foglossning men det har jag också haft, det här känns mer som nervhugg - nästan som elstötar!  
  • Mållgan
    mamazilla skrev 2011-08-09 12:27:05 följande:
    Det kan vara bebisen som pillar och det kommer åt nerver, vad jag förstår. 

Har också hört det där med foglossning men det har jag också haft, det här känns mer som nervhugg - nästan som elstötar!  
    Jag hade turen att slippa foglossning så jag kan inte jämföra, men jag skulle absolut också beskriva det mer som nervhugg och elstötar än hu foglossning verkar när man läser och hör om det. 
    Tyvärr verkar det inte finnas mycket att göra åt.. mer än att härda ut... ingen dans på rosor det där med att va gravid, tur att man får världens bästa belöning efteråt!!!
    Kämpa på tjejer!! 
  • miia87

jag känner likadant, som små hugg och ilningar på insidan av låren, ljumskarna, mellan benen..
    Inte skönt alls! Är i v.33+2 med tredje barnet. Förra gången kände jag detta exakt en vecka innan förlossningen.. Och denna gången var det väl ca 1-1½ vecka sen det började. 

• mamazilla

Miia87 Man ska ju kunna ha mer smärta när man är omföderska, kanske är därför det känns mer och tidigare denna gång.

• Saxe

Jag har haft det sedan v 28 då bäbisen sjönk ner, är nu i v34. Dock känns det inte varje dag alls, vissa dagar är det mycket, och andra bara på morgonen. I förra grav hade jag också förkortad o påverkad tapp från v 23? 1,2 cm lång bara, fick dessa stickningar ca i v 34. Födde på BF+4!

• mamazilla

Lohrinda: segt att gå över tiden med alla krämpor!

• Saxe

Mamazilla - kändes lite konstigt eftersom jag förberett mig på en prematuris, men underbart att sedan få en fullt gången och underbar klump på 4200 g!

• mamazilla

Jag är i vecka 36+1 nu, känns bra att ha gått såhär långt - men fortfarande dessa hugg!

Svar på tråden Ilningar och hugg i ljumskarna/insida lår - hur länge innan du födde barn?