• MeMyselfoJag

Korvsoppa alt pastasoppa som era barn gillar

Jag efterlyser en hemmalagad soppa. Gärna korvsoppa eller pastasoppa men andra går också bra. Utan buljongtärningar och tomatbas, gärna egen buljong. Jag kommer inte riktigt på goda grönsaker och kryddor att ha i soppan. 
    Min tanke är att introducera soppa till min fyraåring nämligen och då gärna nån enkel och god som barn brukar gilla. 

• Svar på tråden Korvsoppa alt pastasoppa som era barn gillar
  • Liniz77

Potatis purjolöks soppa som du mixar o sen stoppar ner korv i!? Brukar funka...

• Mela78

På Coop finns färdiga tråg med soppgrönsaker om man inte orkar/hinner plocka ihop själv. Smidigt! Man skalar och skär grönsakerna i lagom stora munsbitar, kokar i buljong (egen eller färdig) tillsammans med pasta eller tärna potatis. Tillsätt kyckling (rå eller rester från någon middag) eller korv.
    Kycklingsoppan brukar jag krydda med salt, peppar och persilja. Korvsoppan kryddar jag med ett lagerblad, en klick tomatpure (går utmärkt att utan också), salt och peppar, kanske lite paprikakrydda och eller lite lite chili/sambal oelek.

• MeMyselfoJag

Tack.  Gärna fler tips på soppor.

• smöla

Falukorvsoppa. ala Bosse
    falukorv  i strimlor steks med allroundkrydda
    häll över i gryta
    1 hackad purjo samt mkt potatis koka ihop 

Klimpsoppa:
    1 kålrot
    1 palsternacka
    1 rotselleri
    2 gulalökar
    500g vitkål
    5 potatis 
    1burk passerade tomater
    1msk grillkrydda
    1 tsk pepparmix
    3-4 köttbuljong
    1tsk mejram
    korv i slantar
    vatten så att det täcker
     allt kokas ca 1 timme
    sen tillsätter man klimpen teskedsvis i kokande vätska
    klimp
    2 ägg vispas med mjöl tills det blir en seg "flytande" deg 

Taco soppa
    Stek köttfärs med tacokrydda
    häll över i gryta
    tillsätt lite rotfrukter gärna vitkål samt majs o passerad tomat krydda med timjan
    om man vill kan man ha i pasta  servera i skål med  en klick vitlökscremefraiche över,

• smöla

oj läste nu ingen tomat bas men det går bra att utesluta tomaterna, men mustigheten försvinner dåFlört

Svar på tråden Korvsoppa alt pastasoppa som era barn gillar