• Tazzme

Min hund luktar så illa ur munnen, hjälp!

Blä, tycker min hund luktar skunk ur munnen! Han är nu 5 år gammal, och då han var mindre, upp tills det att han kanske var 3 år ungefär, så hade han inga problem med illaluktande andedräkt. Visst kunde det ju lukta illa ibland om han just ätit och så, men nu tycker jag att han luktar illa hela tiden.

Tänkte att det kanske berodde på tandsten, då jag vet att det brukar kunna orsaka dålig andedräkt hos hundar. Men på våren förde jag honom till veterinäären för tandskrapning och de tog bort all tandsten. Visst blev det lite bättre, men jag tycker ändå att han luktar!

Har börjat ge ett preparat åt honom, i dricksvattnet, som ska hjälpa mot tandsten för att förhindra att han får så mycket igen (fast tydligen hade han inte så värst mycket tandsten ändå, så veterinären).
    Men vad kan jag göra åt hans andedräkt?

Har gett honom sånadär "tandborst-tuggben" från Friskies (Dental Fresh) mot dålig andedräkt, och tycker väl att det hjälper sådär.
    Men har nån något annat bra tips?

Kan man t.ex. lära honom att stå ut med tandborstning... eller är han kanske för gammal för det? Inte för att han brukar ha nåt emot att man påtar honom i munnen (det är kloklippningen som är värst!), men tandborstning är ju kanske en annan sak.... Hjälper tandborstningen mot dålig andedräkt då? Eller är det "bara" för att motverka hål i tänderna och tandsten som man borstar?
    Hur ofta ska man borsta då, om vi börjar med det?

• Svar på tråden Min hund luktar så illa ur munnen, hjälp!
  • Tant Herta

En fem år gammal hund är inte gammal! :) Börja du med tandborstning! Vad äter hunden för mat? Prova att byta ut fodret och se om det blir någon skillnad! Har hunden fickor i munnen eller trasiga tänder?

• Mårtensson90

Min tant (9,5 år) har också luktat skunk i munnen! Men nu äter hon denastix på morgonen, sen efter hon ätit middag och jag borstar tänderna så borstar jag hennes. Men borstar inte hennes varje dag, ca var tredje. Och det har blivit mycket bättre. På morgonen rusar hon upp för att få dentastix och på kvällen sitter hon i badrummet medan jag borstar tänderna och väntar på att ja ska borsta hennes också :P

• dezibel

Dålig andedräkt har sällan med tandsten att göra utan oftast med halsinfektioner,tandfickor eller att lukten kommer från magen. Kollade vet hur halsmandlar,tandkött mm såg ut när dom tog tandsten?
    Tandborstning är jättebra för att förebygga tandsten och tandlossning så börja med det.
    Min hund luktar illa ur munnen trots rena tänder,foderbyten och att hon är frisk så jag ger Plaque Off och det fungerar bra. 

• Iryelle
    dezibel skrev 2011-08-07 15:09:40 följande:
    Dålig andedräkt har sällan med tandsten att göra utan oftast med halsinfektioner,tandfickor eller att lukten kommer från magen. Kollade vet hur halsmandlar,tandkött mm såg ut när dom tog tandsten?
    Tandborstning är jättebra för att förebygga tandsten och tandlossning så börja med det.
    Min hund luktar illa ur munnen trots rena tänder,foderbyten och att hon är frisk så jag ger Plaque Off och det fungerar bra.
    Precis. Jag vet en hund som hade problem med en tand och blev mycket bättre efter det. Min hund hade problem med halsmandlarna och är numera opererad då det inte gick över. Om hon har fått dålig andedräkt rätt så snabbt så kan det ju vara något sådant.
  • michaB

Min hund luktade också illa ur munnen och då menar jag verkligen SKITilla! Vi kontaktade en vetrinär och det visade sig att han hade tandsten, kolla upp det =) Har han/hon det så är problemet löst, har han det inte så kan jag tyvärr inte hjäpa dig :/

• Lillafrökenfräken

Illaluktande andedräkt kan även bero på allt från halsproblem till analkörtlarna. Vi var inne och plockade tandsten på vår hund i onsdags. Han hade fickor där tandstenen satt (vi trodde han bara hade lite tandsten) så de fick även dra ett par mindre tänder. Dessutom bad vi dem kolla och eventuellt tömma analkörtlarna. De var fulla visade det sig. Nu luktar han som vanligt i munnen, dvs inte alls.

Mot tandsten etc köpte vi en enzymtandkräm som hunden antingen får smaska i sig själv eller så tar man på fingret och gnuggar lite på tandkött/tänder (det är viktigt att det får "virvla" runt lite i munnen så enzymerna vaknar). Det alternativet kändes bättre än tandborstning då vi har en mindre hund (jrt).

• Tazzme

Jag vet faktiskt inte hur noga dom kollade honom i munnen då de tog bort tandstenen. Men man tycker väl nog att då de en gång var och skrapade på tänderna så hade de märkt om han hade haft trasiga tänder eller såna tandfickor, eller?
    Kanske jag borde be dom kolla honom i munnen lite noggrannare nästa gång vi skall till veterinären.

• Lillafrökenfräken
    Tazzme skrev 2011-08-09 08:42:57 följande:
    Jag vet faktiskt inte hur noga dom kollade honom i munnen då de tog bort tandstenen. Men man tycker väl nog att då de en gång var och skrapade på tänderna så hade de märkt om han hade haft trasiga tänder eller såna tandfickor, eller?
    Kanske jag borde be dom kolla honom i munnen lite noggrannare nästa gång vi skall till veterinären.
    Ja, och be dem även försöka kolla halsen och analsäckarna.
Svar på tråden Min hund luktar så illa ur munnen, hjälp!