• Kan inte bli bättre än såhär

Hur skaffar jag en egen hemsida med adressen.SE

Ja som rubriken lyder, jag vill skaffa mig en egen hemsida/blogg/nöjessida. Vill alltså ej gå genom någon bloggportal utan ha en egen adress. Någon som vet?

• Svar på tråden Hur skaffar jag en egen hemsida med adressen.SE
  • Nemi76

Du får köpa en domän och sedan tror jag att man på tex blogg.se kan skriva en blogg men sedan använda sin egna domän.

• Nemi76
    MammaHela skrev 2011-08-07 14:50:29 följande:
    du får köpa dig en plats på en webbhotell, och sen köpa dig en adress..
    Måste man ha en plats på ett webhotell, räcker inte en domän?

Hjälp redan svar :) Ok, men hur gör man då? Vadå portal eller webbhotell? Hur gör man, vad kostar det och hur fort går det :) Ni verkar ju veta en hel del

Webbhotel.... Vilket är det bästa, största där då. Aldrig ens hört ordet innan :)

• Nemi76

Om det är som jag tror (vilket inte alls är säkert ) och det räcker med att bara ha en domänadress så kostar det ca en hundring per år. Jag har Binero till mitt företag men då har jag också webhotell och jag tycker att Binero fungerar bra. 

Binero, googlar på det. Har du en hemsida då? Som man kan göra vad man vill själv på?

• Nemi76
    Kan inte bli bättre än såhär skrev 2011-08-07 15:06:00 följande:
    Binero, googlar på det. Har du en hemsida då? Som man kan göra vad man vill själv på?
    Jag har en informationssida om mitt företag, men ingen blogg under egen adress. Till min privata blogg använder jag mig av blogg.se och deras domän. 

Tittade lite, man kanske skulle kontakta ett företag som hjälper en men då blir det ju genast dyrt. Skulle vilja ha en hemsida där jag även bloggar om produkter jag använder i min vardag och vill profilera utåt. Dyrt var det ju inte i alla fall med webbdomäner eller vad det hette.

• Binary

Ett domännamn kan du peka på 6 olika sätt, beroende på leverantör så kan olika av dessa pekare användas. Hos One.com så kan du tillexempel inte ändra namnservrarna på ett domännamn och dom kräver även att du har webbhotell hos dom.

Personligen köper jag mina domänamn hos Loopia då de inte låser domännamnen på något sätt och deras support är snabba att svara och ge hjälp.

sextankar.nu - En mans tankar om sex
    Binary skrev 2011-08-07 15:15:23 följande:
    Ett domännamn kan du peka på 6 olika sätt, beroende på leverantör så kan olika av dessa pekare användas. Hos One.com så kan du tillexempel inte ändra namnservrarna på ett domännamn och dom kräver även att du har webbhotell hos dom.

Personligen köper jag mina domänamn hos Loopia då de inte låser domännamnen på något sätt och deras support är snabba att svara och ge hjälp.
    Du köper dina domännamn... Behöver jag flera? Vad gör det om de är låsta? Har det betydelse för mig?
  • Binary
    Kan inte bli bättre än såhär skrev 2011-08-07 15:17:31 följande:
    Du köper dina domännamn... Behöver jag flera? Vad gör det om de är låsta? Har det betydelse för mig?
    Nej, men jag har flertalet som används för olika saker :-P
    Vill man bara ha ett, så räcker det.
    Om ett domännamn är låst, så kan din registrar förhindra att du flyttar namnet till en annan, till exempel, det finns även exempel där en registrar, alltså de som du registrerat domännamnet, har registrerat det i sitt namn så att de står som ägare, vilket gör dig rättslös vid en tvist.

Hmmmm, mycket att ta in :) Kommer fundera lite på hur och vad jag vill under kvällen. Det enda jag vet om bloggar är att jag tycket om det upplägget/uppstaplingen med rader om datum osv som är på Fokis sida. Rent och snyggt på något sätt

Binary skrev 2011-08-07 15:33:47 följande:
    skicka en länk så kan jag kolla lite på vad du skulle behöva
    En länk på vad då? Jag har ju inget ännu, bara massa tankar inuti huvudet :)

Tänkte du på Foki? http://fokis.se/
  • Binary

Ok, om man tittar lite snabbt på sidan så verkar det vara en wordpressinstallation,
    vid kontroll i källkoden hittas följande:

href="http://fokis.se/wp-includes/wlwmanifest.xml just delen "wp-includes" talar om att misstanken om wordpress är korrekt.
    Med andra ord, en stand alone wordpress eller en hosted wordpress.

En kontroll av domännamnet ger följande:
    state: active
    domain: fokis.se
    holder: OneCom0000-18077
    admin-c: Onecom0000-00001
    tech-c: Onecom0000-00001
    billing-c: Onecom0000-00001
    created: 2009-08-19
    modified: 2010-08-17
    expires: 2011-08-19
    nserver: ns02.one.com
    nserver: ns01.one.com
    dnssec: unsigned delegation
    status: ok
    registrar: One.com

Eftersom domännamnet ligger hos one.com och hanteras av deras namnservrar.
    En kontroll av namnservrarna ger följande:
    ========================================================
    ; <<>> DiG 9.4.2-P2.1 <<>> fokis.se @ns01.one.com
    ;; global options:  printcmd
    ;; Got answer:
    ;; ->>HEADER<<- opcode: QUERY, status: NOERROR, id: 27005
    ;; flags: qr aa rd; QUERY: 1, ANSWER: 1, AUTHORITY: 2, ADDITIONAL: 0
    ;; WARNING: recursion requested but not available

;; QUESTION SECTION:
    ;fokis.se.                      IN      A

;; ANSWER SECTION:
    fokis.se.               10800   IN      A       79.136.118.2
    ========================================================

Detta visar att den server som handhar bloggen har ipnummer 79.136.118.2
    Och just den servern går via Bahnhofs nätverk, alltså inte en blogg hostad på www.wordpress.com
    utan snarare en egen installation av wordpress på one.com's webbhotell.

Summa summarum:

Du behöver:
    Ett stycke domännamn från valfri leverantör
    Ett stycke webbhotellskonto (alternativt en egen server, men det är inget jag rekommenderar om man inte
    vet vad man pysslar med)

Med fördel vet jag att både Loopia och Binero är fullt kapabla till att handha wordpressbloggar på sina servrar, jag har själv aldrig använt One.com beroende på deras begränsningar, och Surftown är inte heller aktuellt med tanke på de stora driftstopp som de haft under sommaren.

Om du har frågor får du gärna skicka ett PM

Det ska jag absolut göra, djupt imponerad av de uppgifter du kunde utläsa som för mig lika gärna kunde varit på kinesiska.

Tack för svar och tips

• Binary
    Ulf Harrys Farsa skrev 2011-08-07 17:38:35 följande:
    One.com, varför ha sidan liggande någonannanstans, one.com har en av världens bästa upptider, runt 99.6%
    om man bara tittar på upptider ligger flera i samma liga, dock har jag svårt för att gilla One.com då dom bland annat kör med safe_mode off för php vilket gör att man kan få bygga små workarounds i pluggar till bland annat wordpress och drupal :-/

Just att kunna få det som jag ville ha det gjorde att jag införskaffade mina 2 första egna servrar och fler blir det :-P
Svar på tråden Hur skaffar jag en egen hemsida med adressen.SE