• Eng76

5 mån på Koh Lanta för er som har frågor!

Från och med måndag 15 augusti så kommer jag att befinna mig med min familj - man och två döttrar på 2 resp 6 år - på Koh Lanta där vi kommer att bo i 5 månader. Barnen ska gå på Svenska Skolan Sanuk där vår äldsta ska gå i förskoleklass och yngsta i förskolan.

Så undrar ni något som jag ska ta reda på - hör av er!

Vi har nu rest runt mellan öarna Koh Samui, Koh Phangan och Koh Tao i snart en månad så har ni frågor om de öarna så är de också välkomna...

Jennie

• Svar på tråden 5 mån på Koh Lanta för er som har frågor!
  • stumpetroll

Gud va härligt!! Hur har ni råd till det? Hur gör ni med jobben här i Sverige o hemmet? Hur funkar det rent ekonomiskt??

// Jenny

• Eng76

Ja det ska bli fantastiskt härligt - eller det är fantastiskt härligt. Vi har nu kommit till Krabi och ska shoppa lite innan vi åker till Koh Lanta på måndag.

Vi är båda studielediga från våra jobb då jag ska studera Sociologi på distans och min man ska studera Projektledning på distans. Sen lever vi på barnbidrag, studiebidrag och vårdnadsbidrag som vi får för vår dotter som är under 3 år och vi inte använder någon dagisplats i kommunen. 

• Sthlm74

Sparar tråden i mina favoriter.
    Vi åker till Lanta i 3 månader jan-april nästa år med 2 barn som då är 3 år resp 7 månader. Äldsta ska också gå på förskola på Sanuk. Jag återkommer med frågor - ska jag posta dem i tråden eller i din inbox TS?
    Du får gärna posta svar i tråden om tips och råd vad man ska ta med sig hemifrån som du saknat på Koh Lanta! 

• Eng76

Va kul Fru74! Då ska jag komma med massor med matnyttiga saker. Våra tjejer ska också gå på Sanuk så då kan jag berätta lite om den också... 

Du kan skriva frågor i min inbox om du vill.

Mvh Jennie    

• Sthlm74

Passar på att ställa en fråga jag kommit på:
    vilka vaccinationer har ni tagit innan ni rest ner? Läste på Vaccinationsguiden.se att de rekommenderar följande när man ska vara längre i landet:

Polio-, stelkramps- och difteri-vaccinationerna ses över. Skydd mot hepatit A (epidemisk gulsot) och hepatit B samt tyfoid, japansk encefalit och tuberkulos. Till vissa riskgrupper dessutom: Dukoral (ett koleravaccin) och rabies. 

Utöver grundskyddet + Hep A och B, vad är egentligen nödvändigt att ha på Koh Lanta? 

• Eng76

Hej igen!

Innan vi åkte besökte vi vaccinationscentralen i vår stad och de informerade om att vi skulle fylla på Hepatit A & B vilket vi gjorde och sedan skulle vi vuxna även ta japansk encefalit och barnen fick Dukoral. 

Och sen ska polio, stelkram och difterivaccinationer ses över. Däremot sa de inget om varken tyfoid och tuberkulos eller rabies. 

Eftersom vi var på vaccinationscentralen ganska nära avresa så hann vi bara ta en spruta på japansk encefalit och var tvungna att uppsöka ett sjukhus här i Thailand och ta spruta nr 2 men när vi kom dit fattade läkarna ingenting varför vi skulle ta den när vi bara skulle vara i turistområden. Plus att de inte hade samma sorts vaccin som de i Sverige hade tagit på oss så vi skulle ändå vara tvungna att börja om med spruta nr 1.

Läkaren här i Thailand ansåg att det var Hepatit A & B som var nödvändigt om man skulle bo på Koh Lanta men att man alltid skulle vara extra noga med vad man åt, drack och myggmedel. 

Har ni någon lokal vaccinationscentral så ta kontakt med den för säkerhetsskull - och gör det i god tid innan avresa så slipper ni kanske åka till ett sjukhus här i Thailand (även om det var otroligt bra där).

Jennie

• Sthlm74

Tack Jennie!

Läste lite på  nätet och pratade med vår närmaste vaccinationscentral och verkar som vi utöver grundskyddet nog bara behöver Tvinrix + Dukoral. Ska se till att sätta igång i tid med Tvinrix:en.

• anma22

Hej

Precis den tråd jag letat efter. Vi, jag min sambo och vår ettårige son kommer också till Koh Lanta i höst, den 4:e oktober och ska stanna i 6 månader. Föreberedelserna pågår för fullt här hemma !!

Jag undrar vad ni har för visum, råder lite delade meningar om vilket visum vi ska söka som ska vara borta i 170 dagar. Dubbel turist visum (60 + 30 dgr förlägning på plats + 60 + 30 dgr förlägning på plats) eller trippelt visum (60+60+60 dgr) ?!

Vi tänkte boka boende för den första tiden hemmifrån och sedan försöka titta runt på plats eftersom det är så länge vi ska var borta vill man ju trivas med sitt boende. Har ni någon tidigare erfarenhet av något bra första boende, tänker mig någon resort av något slag. Lanta Garden Hill eller Good days Lanta, någon som varit där ?

Hur bokade ni erat boende, försöker komma i kontakt med någon på Lanta Divers men får inte svar på mitt mail. Tänkte även boka transfer från Krabi med bilbarnstol.

Hoppas på ditt svar !!

/Anna

• mojäng

Hej, vilken bra tråd!! Vi ska åka till Thailand 2 månader, mitten av jan till mitten av mars. Vi åker till Phuket och stannar några dagar, sen åker vi till Koh Lanta, Koh Samui, Koh Phangan, och Krabi och stannar i 10-14 dagar på varje ställe (kommer inte ihåg i vilken ordning vi åker till varje ställe). Vill väldigt gärna ha en massa bra info om dessa ställen! Vi kommer att åka med vår son som kommer vara 8 månader.. 

• elektra1

Vad härligt det låter!  Har du något tips på bra ställe där man kan bo. Fast vi åker charter, vann en resa och tänkte åka vid jul. Barn på 4 och 11 år ska med. Måste vara underbar strand och iallafall lite saker att göra för barn.

Svar på tråden 5 mån på Koh Lanta för er som har frågor!