Hej!
Jag har en Cavalier sedan 6,5 år tillbaka. Hon är en toppenmysig hund, hur snäll som helst. Bättre sällskapshund får man leta efter.
Lite problem har vi haft med henne.
För ett år sedan opererades hon för livmoderinflammation. (Det är ju inte helt ovanligt bland tikar) Hon har blivit helt återställd och mår bra nu. Hennes aptit har ökat (vilket tydligen var en vanlig biverkan), så jag har fått byta till ett lättare foder och måste vara noga med att dosera detta. Hon lägger ganska lätt på sig.
Hennes hörsel har också gradvis försämrats, och nu hör hon inte särskilt mycket alls, bara höga ljud. Vet inte om det är ärftligt.
Förutom detta har allt fungerat bra och hon sköter sig bra. Pga hörseln är det svårt att t ex träna inkallning, men vi har en stor trädgård där hon kan springa lös, och annars kopplar jag henne för det mesta.
En sak oavsett ras. Hon växte upp utan kullsyskon eftersom den andre som föddes dog. Det gjorde att hon inte lekte som andra valpar och nu inte kan läsa andra hundars signaler. Hon är nyfiken på andra hundar samtidigt som hon är rädd, och hon vet inte hur hon ska bete sig om någon annan hund vill leka. Hon backar, och det gör att den andre springer efter henne varpå hon blir rädd. Se till att din hund haft andra valpar att leka med.
Som sällskap är hon som sagt helt underbar. Hon är en mjuk och sällskaplig hund som är mycket lätt att ha med sig på alla möjliga saker. Hon ställer aldrig till med något.
Lycka till med din hund!
PS. Var beredd på att dammsuga en hel del hundhår... DS.