• Finis

Formatera om dator. Hur?

Vår dator är helt knäpp så vi har bestämt oss av prova formatera om den innan vi skickar iväg den på lagning så vi slipper eventuella kostnader om det visar sig vara ett mjukvarufel. Garantin har gått ut så vi tänkte använda oss av reklamation, men det gäller bara fabrikationsfel.

Hur gör man? Och hur får jag in Windows på datorn igen efteråt? Det fanns ju redan installerat när vi köpte den så man fick ju inte med nån skiva eller nått.

• Svar på tråden Formatera om dator. Hur?
  • E466

När jag haft gamla krånglande datorer har jag rensat dem, formaterat om dem och sedan lagt på ett annat operativsystem än Windows (läs: Linux) eftersom dessa datorer, liksom din, hade ett förinstallerat Windows.

Men innan du skrider till verket och formaterar: Har ni provat att återställa till en tidigare återställningspunkt samt rensa den från eventuella virus (TrendMicro har någon grej man kan köra online om man inte har en lokal antivirus), avinstallera onödiga program (t ex spel och liknande), köra Windows Update och installera alla föreslagna Microsoft-patchar, kollat inställningarna i er brandvägg samt installerat antivirusprogram?

• Finis

Vi har mcafee och haft från början. Kollar då och då med adaware också. Det är skärmen som lagt av. Försökt ladda ner nya drivrutiner men det har inte hjälp. Återställt har vi gjort x antal ggr. Kommer upp felmeddelanden där datorn själv letar fel, ibland går det inte ens att starta den. Känns som det är lättare att bara blåsa ut allt. Hur får man linux då ?

Vet du om man kan lägga över Windows på en skiva innan och sen installera om det?

• E466

Du kan Googla på "Fedora" så hittar du en Linux-variant. Vet inte om den är bäst, precis, men den var lätt att installera.

Vad händer om du avinstallerar "allting" (utom Windows)?

Ett annat alternativ, om det är en lite äldre dator, är att ropa in en "ny" begagnad dator på auktion eller från någon firma, det verkar som att många jobbar med att rekonditionera gamla datorer och säljer dem sedan vidare, med eller utan garanti.

• Finis

Den är 2,5 år så inte jätte gammal. Inte provat ta bort allt annat. Kanske göra det först då.

Vet du om det går att lägga över windows på en skiva för att installera om sen? Hur formaterar man om?

• E466

Jag vill inte vara den som ger det rådet, för övrigt är det nog olika beroende på vilken Windows man har (XP, Windows 7, Vista osv, men det är inget jag vet, jag bara gissar detta).

Svar på tråden Formatera om dator. Hur?