• PaddelGris

Föräldraledighet varannan vecka?

Vi planerar barn och jag undrar om det går att dela föräldraledigheten så man är hemma varannan vecka var? Antar att jag som kvinna måste vara hemma i början men när tror ni det fungerar lämna över till pappan varannan vecka? Om jag ammar, kan jag då pumpa ur för de ca 10 timmar jag blir borta per dag? Väldigt tacksam för svar, jag har noll koll!

• Svar på tråden Föräldraledighet varannan vecka?
  • Vickan I

Jobbet ska ju godkänna det också. Inte alla arbeten det skulle fungera på. Många har ju en gräns för hur många ggr på ett år som man får bryta föräldraledigheten och sedan börja igen.

• Loreena

Om era arbetsgivare går med på det så går det bra! :) Men det har bara skyldighet att bevilja föräldraledighet under tre perioder(tror jag) och vill de vara jävliga så kan de ju säga att 1 vecka ledigt är en period... men samtidigt så har man ju rätt att arbeta deltid när man har småbarn... så då skulle ni kunna ta och arbeta 2-3 dagar i veckan var :) Eller arbeta förmiddag - eftermiddag och byta av hemma vid lunch. Prata med era arbetsgivare och kom tillsammans fram till en lösning som passar er! Lycka till!

• PaddelGris

Tack för svar! Vi blev inspirerade av min sambos jobbarkompis som har en liknande lösning just nu så hans arbetsgivare är säkert tillmötesgående. Och jag behövs på mitt jobb så chefen borde hellre vilja se mig varannan vecka än inte alls på flera månader. Tack också för tips på lösningar. Lunch -byte hade varit intressant om nu inte jag haft ganska lång pendeltid. Men... Först ska vi bara bli gravida!

• Mya1

Håller med ovanstående.... Fast ang urpumpning är det inte så lätt. Man har ju inte så det täcker matbehovet en hel dag direkt på morgonen. Inte jag iaf o då är jag även 'amma', säljer överbliven mjölk till barnavd. Lycka till, ni hittar en väg.

• PaddelGris

Om inte mjölken räcker, kan man ge ersättning då? Blanda lite liksom? Men vad säger ni om när man man börja med en varannanvecka-modell? Efter hur många veckor/månader?

• Anne69

Vi skulle ha gillat ett sånt upplägg - det är perfekt för både barn och vuxna. Man får mycket hemmatid och nära anknytning till barnet samtidigt som man får lite vuxentid på jobbet. Barnet får knyta an till båda föräldrar direkt. Men mitt jobb är inte sånt......... Jag tror att det hade varit ok att börja dela så efter ca 3 månader, då hade jag kännt mig redo. Då kan barnet också börja med lite mat och man kan dra ner lite på amningen. Jag tror att det är supertufft att pumpa ut så mkt mjölk, då är det smidigare att ge lite ersättning.

• Loreena
    PaddelGris skrev 2011-08-07 20:03:49 följande:
    Om inte mjölken räcker, kan man ge ersättning då? Blanda lite liksom? Men vad säger ni om när man man börja med en varannanvecka-modell? Efter hur många veckor/månader?
    Du kan ge ersättning och varva med den. Lite bröstmjölk är bättre än ingen alls. Men det kan ta lite tid att få igång mjölkproduktionen i början plus att du kommer att behöva vila och återhämta dig efter att barnet är fött. Så ett alternativ är ju att du är hemma på heltid de första säg 6 månaderna(optimalt) och att ni därefter arbetar 50% var. Ni hittar säkert ett sätt som passar er!
Svar på tråden Föräldraledighet varannan vecka?