• FinastE2010

Brukar autistiska barn förstå det här?

Kanske jätte dum fråga men jag vill liksom komma närmare lösningen på sonens probem. Verkar iaf bli inkopplade till fler o fler nu vad gäller sonen då hans problem känns självklara men samtidigt diffusa. Själv tänker man u så det knakar när han sover men lever i nuet med sonen när han är vaken.

Undrar bara för har pratat med barnpsykolog tidigare ang t.ex. ögonkontakt och "delad uppmärksamhet" och hon sa då att det har han (fast han mest kolalr på munnen) och hon menade att autistiska barn brukar inte gilla lekar som att bli jagade men det har jag ju förstått att det är många barn som gillar det även autistiska och så läste jag ngt om att jätte dålig ögonkontakt har en minoritet av alla autistiska barn, kan det stämma?

Var ju dock inte det jag skulle komma till egentligen utan brukar autistiska barn förstå och göra saker på begäran när de är runt 1,5 år? Jag kan ju iaf be sonen t.ex. gå o slänga ngt i papperskorgen, säger jag vi ska bada går han till badrummet, gå ut så går han tll dörren, han kan peka på vindruvorna t.ex. om han vill ha fler när han äter och säger jag vi ska värma maten kan han gå till micron eller om han ska få sina vitaminer går han till skåpet där de står o sånna saker. Han vet liksom vad som ska hända ofta eller vad man ska säga. Brukar autistiska barn kunna uppfatta sånt och göra dessa saker? Men sen har han väldiga rutiner också så det är ju klart gör man samma sak om och om igen varje dag så fastnar det ju till slut. Idag gjorde jag en sak annorlunda innan läggdags och han fick ett kraftigt utbrott, vt egentligen inte om det berodde på det eller inte. Tänker dock testa att göra det annorlunda imorrn igen och se om det resulterar i ett till utbrott eller om det kanske bara var tillfälligt.

• Svar på tråden Brukar autistiska barn förstå det här?
  • ingensoldat

om din son är 1,5 år.. är det inte alldeles för tidigt för att kunna upptäcka autism?! varför tror du att han har det?

• FinastE2010
    ingensoldat skrev 2011-08-07 20:52:12 följande:
    om din son är 1,5 år.. är det inte alldeles för tidigt för att kunna upptäcka autism?! varför tror du att han har det?
    Har skrivit trådar förut o misstänkt ngt länge, sen om det är just det vet jag inte, jag ser dock olika problem. Det är för mkt att skriva för att ta upp här men det var ju inte det jag frågade.
  • Lyckligajag78

Om man startar upp en diskussiontråd om autism och sin 1,5 åring så får man nästan räkna med att folk lyfter på ögonbrynen. Såklart folk ifrågasätter och klarar man inte av att ta det får man väl avstå från att skriva i forum. Tycker bara att det kändes väldigt otrevligt att läsa slutet av diskussionen här..

• caspersmamma 08

Min son är autistisk och fick sin diagnos strax efter 2år han är även utvecklingsförsenad pratar inte och har knappt någon ordförståelse han är nu 3år och skulle ännu inte förstå om jag bad honom slänga något men om det beror på att han är autistisk eller utvecklingsförsenad det vet man inte men han gillar att bli jagad och leka är på hans vilkor.

• vampyria2
    FinastE2010 skrev 2011-08-07 20:55:13 följande:
    Har skrivit trådar förut o misstänkt ngt länge, sen om det är just det vet jag inte, jag ser dock olika problem. Det är för mkt att skriva för att ta upp här men det var ju inte det jag frågade.
    Hur tusan skulle vi kuna veta det??? Klart att man undrar, jag har själv barn som har asperger och vet att när man sätter en autist diagnos så är det alltid en utvecklingshämning bakom och det kan man faktiskt inte se på en 1½ åring, inte konstigt att man då reagerar på det du skriver.
  • FinastE2010
    caspersmamma 08 skrev 2011-08-07 21:07:13 följande:
    Min son är autistisk och fick sin diagnos strax efter 2år han är även utvecklingsförsenad pratar inte och har knappt någon ordförståelse han är nu 3år och skulle ännu inte förstå om jag bad honom slänga något men om det beror på att han är autistisk eller utvecklingsförsenad det vet man inte men han gillar att bli jagad och leka är på hans vilkor.
    Tack för svaret! Nej det kan ju vara svårt att veta.. Får jag fråga när ni fick veta han var utvecklingsförsenad o gällde det då tal o förståelse?
  • mamma till tre busungar

Min son med autism kunde dessa saker vid 1,5 års ålder.

• mamma till tre busungar
    vampyria2 skrev 2011-08-07 21:10:35 följande:
    Hur tusan skulle vi kuna veta det??? Klart att man undrar, jag har själv barn som har asperger och vet att när man sätter en autist diagnos så är det alltid en utvecklingshämning bakom och det kan man faktiskt inte se på en 1½ åring, inte konstigt att man då reagerar på det du skriver.
    Nej, men inte behöver man ha en utvecklingstörning för att få autismdiagnos?
Svar på tråden Brukar autistiska barn förstå det här?