• Gummsan

Pudel... Pälsvård...

Åhhh herrejävlar för pudelpäls!!! Flört 
    Kämpat som en idiot och hon ser ut som en svinto tuss!!!!! Skrikandes 
    När jag lämnar in henne blir hon ju jätte fin! Vad gör jag för fel? Hjälp!! Obestämd

{#emotions_dlg.flower}Någon med bra tips? Balsam eller inte balsam? Vilket shampo? Borstar? Borsta hur? M.m.{#emotions_dlg.flower}

Jaja hon är iaf tovfri......Skrattande Efter massa slit!

• Svar på tråden Pudel... Pälsvård...
  • Solsken269

Jag använder ett "bra" lite dyrare schampo med balsam och svärta jag har en svart dvärg pudel.
    Jag blåser och borstar samtidigt det är lite kenpigt om man inte har en golvfön men det går.
    Jag tror att du behöver toppklippa den det är dom grövre hårstråna som växer fortare än dom mjuka så det behövs toppklippas typ var varannan var 3.månad ibland oftare det är ju lite olika från pudel till pudel även fast du rakar ner den och som mig låter det växa under vintern.
    Jag tror att det är toppklippningen det hela hänger på min "tjej" får sån där svintopäls om jag inte toppar henne med jämna mellan rum
    Jag har köpte en dyrare sax som är ämnat till just pudelpälsen som är mjukare än människohår och kan vara svår att klippa

Jag använder dessutom när jag kammar henne ett balsamspray som är för barn på apoteket för det är inte farligt om det skulle komma i ögonen av misstag....jag sprayar hela pälsen kanske 4 sprayar över hela så inte över spraya då blir pälsen fet och skitig ständigt och jämt.

Jag har min "tjej" kort, rakar ner henne på våren och håller det kort sen hela sommaren på kroppen,öronen,nosen och tassarna och vintern läter jag pälsen växa MEN för att undvika svinto effekten behöver jag toppklippa pälsen med jämna mellanrum jag tror det är det som är problemet,dock inte när jag rakar ner henne varanan månad.

Lycka till

Kammar min tjej 3-4 gånger i veckan och sätter upp gummisnoddar på huvudet håller nu på att låta öronen växa vill ha snoddar i öronen som omväxlingskull =) gillar dock inte dom vanliga pudelfrisyrena så mycket.

Jag vet dom som håller på med utställning och vill ha en perfekt päls dom toppklipper minst varannan vecka för att få bort dom grövre hårstrånas framfart

• dezibel

Har själv en trimras och kan bara ge dig rådet att gå en trimkurs så du lär dig sköta pälsen på rätt sätt så blir allt så mycket enklare. Din uppfödare måste ju kunna och vilja lära dig annars kan du höra med rasklubben, dom brukar annordna trimkurser och annat nyttigt!

• Rigmor Mortis

Jag har inte hund nu men funderar på pudel i framtiden. Jag lär ha den nerklippt hela tiden

• Runawaybride

Har en svart dvärgpudel som jag klipper själv, och vet vilket slit det är : ) Min ser ut som en "gathund" om han inte toppas rejält ca varannan vecka, den yttersta pälsen blir snabbt ful.

Mitt knep för att han ska se fin ut är att duscha och toppa honom med ca 2 veckors mellanrum. Jag brukar inte föna, för han är rätt söt med krullig päls. Boken "Trimma och klipp" är full med bra tips. Klipper ansikte, insida öronlappar (plockar håren i örongångarna därutöver), tassar + benen ovanför knäet + bakkroppen kort med klippmaskin, Moser 5. När man klippt ned dessa ställen ser han genast prydlig ut, så det är ett snabbtips.

Sen är det "bara" att toppa framkroppen, har du en stor sax är det rätt enkelt att klippa så det ser hyfsat jämt ut, tänk dig att du skulpterar. Så kan du göra det kortare bakåt mot bakkroppen så det går ihop med det korta där bak, blir en "midja". Och klippa de "utsvängda" benen lite, karda ut och fluffa upp lite så kan du ganska lätt klippa bollar genom att göra det kortare upp- och nedtill.

Det tar några år att lära sig men sen sitter det och då är det ju smidigt att kunna göra det när man vill : )

Svar på tråden Pudel... Pälsvård...