Har en svart dvärgpudel som jag klipper själv, och vet vilket slit det är : ) Min ser ut som en "gathund" om han inte toppas rejält ca varannan vecka, den yttersta pälsen blir snabbt ful.
Mitt knep för att han ska se fin ut är att duscha och toppa honom med ca 2 veckors mellanrum. Jag brukar inte föna, för han är rätt söt med krullig päls. Boken "Trimma och klipp" är full med bra tips. Klipper ansikte, insida öronlappar (plockar håren i örongångarna därutöver), tassar + benen ovanför knäet + bakkroppen kort med klippmaskin, Moser 5. När man klippt ned dessa ställen ser han genast prydlig ut, så det är ett snabbtips.
Sen är det "bara" att toppa framkroppen, har du en stor sax är det rätt enkelt att klippa så det ser hyfsat jämt ut, tänk dig att du skulpterar. Så kan du göra det kortare bakåt mot bakkroppen så det går ihop med det korta där bak, blir en "midja". Och klippa de "utsvängda" benen lite, karda ut och fluffa upp lite så kan du ganska lätt klippa bollar genom att göra det kortare upp- och nedtill.
Det tar några år att lära sig men sen sitter det och då är det ju smidigt att kunna göra det när man vill : )