• Anonym (Svea)

Ni med IBS, hjälp mig!

Hur lever ni med denna sjukdom?

Vet att det inte finns ngn medicin, men får ni något som lindrar era symtom.
    T.ex magkramperna?
    (kramperna blir ju oftast lite bättre, efter tarmtömmning, men magen blir ju fortfarande öm och uppkörd med småkramper)

• Svar på tråden Ni med IBS, hjälp mig!
  • Anonym

Hur funkar nyttig bra mat och mycket motion?

• Anonym (#)

Jag har IBS och har just börjat med Iberogast som är ett receptfritt läkemedel, växtbaserat, kan inte säga om det är bra, men tycker allt är värt att pröva.

• Anonym

Försök att ta reda på vad som gör att du får ont i magen och dessa kramper. Skriv gärna upp vad du äter.
    Sen finns det klassiska saker man kan undvika som mycket fullkorn, lök, paprika osv.
    Om du behöver ytterligare hjälp så kan jag rekommenera IBS skola som de har på vissa sjukhusm där man får lära sig mer om sjukdomen och vad andra gör för att klara av vardagen.

Lycka till! 

• Hon o Han

jag jag haft skiten i snart 7 år. Har nyss börjat på en medicin som heter Tryptizol. I kombinaion med citalopram, båda sk "lyckopiller" men det ska tydigen ge effekt eftersom man inte blir stressad lika lätt. Något du provat?

För min del funkar inte citalopramen för magens skull :( Inte så länge försäkringskassan och massa annat går mot en. :(

Mot kramper har jag ingenting men mot ett envist och enorm illamående har jag ett par illamåeende tablette som är skitbra, Amosyt heter dom! Mot diarrén använder jag receptfria DIMOR som även lugnar kramperna (eftersom tarmrörelserna lugnar sig) Dom andra är dessvärre på recept.

Lycka till !       

• Anonym (Svea)

Jag har inte fått diagnosen än. Ska till läkaren idag o antar att dem kommer göra alla undersökningar på mig igen som dom gjorde dec-10. Jag mår dåligt hela tiden o mitt jobb har blivit lidande. Jag kan t. Ex inte åka hemifrån med rädsla att jag ska bli dålig. jag kan inte boka in något för jag stressar upp mig o blir orolig. Jobb är inget som jag kan tänka mig att ha just nu. Har mått skit i 4år fr.o.till men inte gått ngn diagnos eller förklaring på vad det är med mig! Det senaste året har allt blivit sämre... Jag mår också dåligt över andra privata saker. Så som hur jag ska klara ekonomin på n inkomst på knappt 5.000://mån. Tur att sambon finns! Men de är mkt som oroar mig. kan man bli sjukskriven pga ibs? Vad får man iaf inkomst ifrån? Försäkringskassan är väl väldigt hårda på att betala ut pengar t sjukskrivna personer....

• Anonym (Svea)

Fick en tid den 19:e Augusti.
    Iom att jag haft dessa problemen länge och det inte ger med sig så bokade hon in mig på en längre undersökning och till samma läkare som jag haft innan (så det känns bra)

Men de är ju nu som jag mår dåligt, men hon sa att om jag blir dåligare och vill ha en akut-tid på vårdcentralen så får jag ju självklart ringa och få det.

Det enda som oroar mig just nu är att jag ska jobba på mitt sommarjobb 15-27 Augusti, och energin till det finns inte mer på kartan som det är nu.
    SÅ jag får ta och ringa dem senare i veckan och prata med dem om detta.

Hur klarar ni av vardagen ? (för de gör INTE jag)

• Hon o Han

Pengarna är en stor stressfaktor, så jag förstår dig verkligen. jag väntar på pengar från FK sedan Maj månad. Trots tydliga papper från läkare m.m skulle dom ha nya intyg ja dom är dryga!!

Jag har varit sjukskriven största delen sedan jag bev sjuk. Har nu fått ett städjobb där jag kämpar mig igenom 8-10 timmar i veckan. Mer orkar jag inte. Men får du hjälp av sambon är det GULD! Förklara för honom. Min hjälper till mycket. Han har en bra lön så vi klarar det precis. För min del spelar det inte någon roll med kostomklägg men vet många som de har hjälpt mycket för. Du är inte känslig för laktos? Det blev jag och har en helt laktosfri kost nu. 
    Min sambo vet att jag måste sova mycket tex, det gör att jag orkar dagen bättre, så efter jobb sover jag alltid 2 timmar. Jag orkar inte annars. Försök att äta små måltider ofta, och dricka mycket. Ät extra vitaminer.

Försök att få en sjukskrivning nu under alla undersökningar och allt. Be läkaren skriva TYDLIGT och faktiskt lite överdrivet hur sjuk du är. För mig hjälper det att få vara sjukskriven under de värsta perioderna eftersom man kan slappna av. Under den tiden kan du också testa med maten osv vad du mår bättre/sämre av.

Lycka till och fråga gärna om det är något du vill veta/undrar.   

• Bebis i Dec 2010

Din IBS blir sämre av stress och dåliga kostvanor så försök ta tag i ditt inre välmående så kommer du må bättre snabbt. Jag mår även väldigt mycket bättre av en laktosfri kost, kan ju vara värt att prova. Jag ser inte min IBS som en sjukdom som jag skulle bli sjukskriven för utan det är ofta andra faktorer som måste bli bättre för att magen ska bli bättre. Ta hand om sig själv och vara medveten om sin egen kraft att påverka är viktigt. Sen tycker jag märkligt nog att det blivit bättre efter min graviditet, tarmarna har väl flyttats runt och påverkats till det positiva... Kämpa på!

• Anonym (Svea)

Tack för orden! Känner att jag inte är ensam om detta. Men känner att det e svårt att bli taget på allvar av läkare. "hon o han" jag känner igen mig precis i det du skriver! Jag MÅSTE sova på dagarna för annars fungerar jag inte. Även fast jag sover 9-10t / natt då måste jag sova på dagen. Minsta lilla "måsten" jag har gör att jag mår jätte dåligt på direkten. Så de e massa andra faktorer med inte bara troligen ibs.

Svar på tråden Ni med IBS, hjälp mig!