• Larsan

Får dina barn se nyheter och läsa tidningen?

Låter du dina barn se nyheter på TV'n och läsa tidningen (t.ex aftonbladet)?

Omröstningen gäller barn från 0-12 år.

Motivera gärna!

Ensamstående far till 12 barn, Som nu även har ett barnbarn
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Får dina barn se nyheter och läsa tidningen?
  • Furstinna

Varför skulle de inte få göra de?

• Larsan
    Furstinna skrev 2011-08-07 22:08:18 följande:
    Varför skulle de inte få göra de?
    Pratade med en mamma som vägrade låta sin 6 åring se på TV eftersom det sker mycket våld och sådant på nyheterna. Jag kan dock förstå henne, Men själv låter jag mina barn se och läsa nyheter men jag försöker kontrollera de yngre barnens tittande så de inte ska få se om mord och annat "hemskt"
    Ensamstående far till 12 barn, Som nu även har ett barnbarn
  • Furstinna
    Larsan skrev 2011-08-07 22:12:44 följande:
    Pratade med en mamma som vägrade låta sin 6 åring se på TV eftersom det sker mycket våld och sådant på nyheterna. Jag kan dock förstå henne, Men själv låter jag mina barn se och läsa nyheter men jag försöker kontrollera de yngre barnens tittande så de inte ska få se om mord och annat "hemskt"

Visst man behöver ju inte låta dem se allt. Men välden är en ful plats ibland och de ska även de små lära sig.
  • Dixie

Ja, min 6åring får se nyheterna, men jag vill sitta med för att kunna förklara om det är något han undrar över 

• Tant Green

Det är svårt att undvika, hon brukar läsa rubrikerna på tidningen (DN) och om det t.ex. står om en massa döda så frågar hon ju vad det handlar om. Det är lite jobbigt, men bara att vänja sig...

• tahira

Vi brukar läsa tidningen "högt" för honom, fast förklara på ett sätt som inte är skrämmande.

Norge-massakern kom ju upp här hemma (trots att vi bor i London) och det var ju inte så att vi läste högt ur artiklar med vittnesmål direk, utan vi berättade i stora drag vad som hänt.

Ibland läser vi högt ord för ord och ser om han förstår.

Han kan läsa själv men är inte så intresserad av nyheter på det sättet ännu.

Min man arbetar inom finansbranchen och varje dag brukar han gå igenom vad som skett på marknaden med sonen, och sonen älskar det  

Han är 5,5 år. 

• tahira
    tahira skrev 2011-08-07 22:42:58 följande:
    Vi brukar läsa tidningen "högt" för honom, fast förklara på ett sätt som inte är skrämmande.

Norge-massakern kom ju upp här hemma (trots att vi bor i London) och det var ju inte så att vi läste högt ur artiklar med vittnesmål direk, utan vi berättade i stora drag vad som hänt.

Ibland läser vi högt ord för ord och ser om han förstår.

Han kan läsa själv men är inte så intresserad av nyheter på det sättet ännu.

Min man arbetar inom finansbranchen och varje dag brukar han gå igenom vad som skett på marknaden med sonen, och sonen älskar det  

Han är 5,5 år. 
    Just det, vi har ingen tv, så nyheter där blir det ju inte.

Och jag vet inte om det framgick, men jag läser nyheterna, det vill säga världhändelser, varje dag. Men inte ledare eller debatter eller så, däremot pratar vi mycket om sådant här hemma mellan oss.
  • annca

Ja gärna.
    Ibland blir det lite jobbiga förklaringar som måste till, förklaringar över världens ondska..., men 6-åringen har alltid läst över axeln på mig, så då är det ju lika bar att hon allmänbildar och nutidsorienterar sig också :)

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Thaleya

Vi var tvungen att se på nyheterna när vi var små. Det resulterade i att min lillasyster fick mardrömmar i över två års tid och fick extremasömnproblem för att hon trodde usama bin ladin skulle komma och ta henne.

• Insatt

Nyheterna är ju ofta lite "mildare" vid bolibompatiden än senare när små barn ofta sover, så jag tror inte att det är så farligt.

• humma

Minns när äldsta dottern var typ fem och det stod på löpsedlarna om en kändis som "köpt kvinnor".
    -Hur köper man en kvinna, mamma?
    Eller när Hagamannen härjade som värst, stod på löpet överallt.
    -Hur gör man när man våldtar, mamma?

De utsätts hela tiden och jag hoppas att de frågar, frågar och återigen frågar. För det är inte säkert att de uppfattar nyheterna på samma vis som vuxna.
    Vår nyblivna 13-åring läser fritt men jag ber henne ideligen läsa något mer än Aftonbladets app. Ledarna, DI eller bara något annat som motvikt till det mest säljande.

• Princess84

Min sjuåring får läsa och titta på nyheterna.
    Han älskar lilla aktuellt och byter då och då från barnkanalen till nyheterna, så det gäller att hänga med. Jag vill att han ska kunna diskutera med mig om det är något han funderar på.

• augustisten

Annat. Just nu är jag lite restriktiv med min fyraåring eftersom han funderar mycket och lätt förstorar upp och missförstår. Tex kring det som hände i Norge. När han kan läsa själv kommer jag inte att hindra honom och frågar han om något och vill se får han göra det om jag är med och förklarar. Men han är för liten för att hantera stora mängder information så jag har bett tex farmor och farfar att inte ha nyheterna på i bilen utan att tänka på att han faktiskt hör (eftersom de inte heller kommenterar och förklarar det som sägs). Men stora händelser som tsunamin i Japan och massakern i Norge har vi förklarat i stora drag eftersom han ändå kommer att snappa upp information om det. Och vi är noga med att tala om att han måste fråga om det är något han undrar över eller om han hör något som är svårt att förstå.

Om några år kommer det förstås att vara annorlunda. En tioåring tycker jag ska vara uppdaterad om vad som händer i världen. Så då kommer jag aktivt att diskutera nyheter med mina barn.

• Lady deWinter

Se nyheter på TVn: nej, inte i hans ålder, för vi anser att bliderna kan vara för grova. Vi diskuterar hemskheter och svårigheter i världen, men utan att visa smaskiga bilder.

Läsa tidningen: vi har ingen, så nej, och hade vi haft så hade vi verkligan inte haft Aftonbladet.

• bitte67

Ja, min dotter både ser och läser nyheter. Jag förklarar för henne om det är något hon inte förstår och vi diskuterar mycket om det som händer i världen och i Sverige. Brukar förvarna henne om det kan förekomma starka bilder i ett inslag så hon kan hålla för ögonen om hon vill.

• bitte67
    bitte67 skrev 2011-08-13 20:42:34 följande:
    Ja, min dotter både ser och läser nyheter. Jag förklarar för henne om det är något hon inte förstår och vi diskuterar mycket om det som händer i världen och i Sverige. Brukar förvarna henne om det kan förekomma starka bilder i ett inslag så hon kan hålla för ögonen om hon vill.
    Hon är snart 9 år för övrigt.
Svar på tråden Får dina barn se nyheter och läsa tidningen?