• inoka

    D-droppar..

    Jag har 3 barn, den äldsta brås mest "färgmässigt" efter mej då jag är adopterad från S.L.
    Han är även den som har jätte jobbigt med sin hy, "experter" på hud säger han har atopisk exsem men inte ngt av de råd vi får hjälper. Men så hörde jag att mörkhyade barn fick D-droppar långt upp i åldern och att hyn skulle bli bra av det bla. Är det ngn med erfarenhet? Han har ju fått ad droppar precis som alla andra barn upp till 2års åldern, eksemen kom senare. Intressant om det finns ngn som vet om det har effekt.

  • Svar på tråden D-droppar..
  • gracel79

    Hej! 

    Jag har svårt att se kopplingen mellan D-vitamin och hudproblem. Däremot kanske din son skulle behöva D-vitamin längre än till 2 årsålder, beroende av hur brun han är. Upp till 5 årsålder är ju rekommenderat att man ger D-vitamin droppar till mörkhyade barn, med tanke på kalciumupptaget, för att få ett starkt skelett.

    Kanske känner någon annan till mer om detta än mig.

    Hoppas det löser sig med hudproblemen på ett eller annat sätt:)

  • Penapöna

    Har aldrig hört något om koppling mellan hudproblem och d-vitamin. Men ge du alla dina barn d-vitaminer, ta lite själv också, speciellt vintertid. 5-droppar d-vitamin om dagen. Finland har ändrat sina rekommendationer att barnen ska ha d-droppar tills de är i övre tonåren, kommer säkert ändras här också. Jag jobbar på en barnläkarmottagning och där har vi hittat flera fall av d-vitaminbrist hos ljushyade barn och tonåringar och rekommenderar alla där diskussionen kommer upp att fortsätta ge d-vitaminer till barnen.

  • inoka

    Att d-dropparna var bla bra för hyn läste jag på en sida..vilket jag inte minns..googlade lite.
    Därför jag undrade om ngn hade erfarenhet Flört

Svar på tråden D-droppar..