• Madebyday

Välja förskola i Eskilstuna?!

Tiden har kommit då det är dags för oss att, ordentligt, ta tag i det här med att välja förskola till vårat barn (8 månader Aug -11). Tanken är väl att han ska börja straxt efter årsskiftet 2011/2012, men vi har i dagsläget inte så stor susning om vilken förskola vi ska välja.
    Vi bor på Väster/Västermalm kan man säga (har nära till Konsum Gillbergavägen) och vi har som hastigast tittat ytterst lite på Krongatans Förskola (nära), Stensborgsgatans Förskola (på väg till jobben) och lite på Stenby (ganska nära och inte "mitt i smeten").

Det vore snällt om ni, som har erfarenhet av dessa förskolor (i första hand!!), kunde dela med er lite av era kunskaper och tycken om dessa, det går även bra att komma med förslag, råd och tips på andra förskolor (dock inte för långt bort) och vad man ska tänka på och kan vara bra att veta i sitt val av förskola.

Tack på förhand!!
    /Villrådig första gångs väljare

MadeByDay - Elliot 2010-12-07
  • Svar på tråden Välja förskola i Eskilstuna?!
  • Ziindlaa

Vet inget om förskolorna så men tror att förskolan vid kronskogen är en aktivt förskola som ofta är utomhus. Går dagligen förbi där och barnen är ofta ute i skogen med pedagogerna.. Är mer insatt i skolorna än förskolorna tyvär. Annars har du väl djurgårdsskolan, finns det ingen förskola där?

• Madebyday

Ziindlaa: Tack, men Djurgården ligger lite för långt bort och är inte på vägen något jobb :(

• sofiaolivia

Har tyvärr ingen erfarenhet av det förskolor du frågar efter. Vår dotter kommer att gå på Djurgården 2.

Mitt tips är iaf att besöka förskolorna innan du söker. Vi besökte dotterns förskola innan och personalen där var väldigt hjälpsamma och svarade på alla mina dumma frågor!

• Madebyday

Jag har självklart tänkt försöka besöka förskolorna :)
    Men undrar plötsligt; vad ska man ställa för frågor? Hade liksom hoppats på att allt bara skulle flyta på och att det skulle kännas så självklart med allt...men blir så förvirrad :/ 

MadeByDay - Elliot 2010-12-07 <3 - www.threetobecome.blogspot.com
  • sofiaolivia
    Madebyday skrev 2011-08-09 22:15:49 följande:

Jag har självklart tänkt försöka besöka förskolorna :)
    Men undrar plötsligt; vad ska man ställa för frågor? Hade liksom hoppats på att allt bara skulle flyta på och att det skulle kännas så självklart med allt...men blir så förvirrad :/ 

Jag frågade typ ALLT!

Först kände jag bara av förskoleläraren för att se hur hon var som person och om jag vill lämna dottern hos bla henne. Sen frågade jag allt från vilken pedagogik dem hade och hur dem söver barnen. Vad gör dem tex om Olivia inte alls vill sova och är ledsen? Om hon slåss eller gör illa nån annan vad gör dem då? Vad händer om någon gör henne illa? Vilka kläder föredrar ni (ytterkläder) och hur många uppsättningar av allt vill ni ha?

Som du ser frågade jag typ allt, hade en jäkla massa dumma frågor som jag säkert hade kunnat lista ut själv.
Svar på tråden Välja förskola i Eskilstuna?!