• Daysis

Anmäla felaktig rekommendation från barnmorska?

Jag är gravid och har ganska jobbiga allergiska besvär. När jag var på hälsosamtal för någon vecka sen frågade jag min barnmorska om det finns någon allergimedicin man kan äta som gravid. Hon rekommenderade då Clarityn eller någon annan medicin som innehåller Loratadin. Jag kände mig ändå lite osäker och mailade fass för säkerhets skull och frågade om läkemedlet är okej för gravida. Svaret jag fick därifrån var att det absolut inte bör tas om man är gravid.

Nu stör det mig jättemycket att barnmorskan på mvc rekommenderade ett läkemedel trots att det kan vara skadligt för fostret. Och jag undrar nu om jag borde anmäla henne? Och om jag skulle göra det, hur går man i så fall till väga?

Eller borde jag bara släppa detta, ingen skada har ju faktiskt skett eftersom jag inte litade på henne och dubbelkollade det hela.. 

• Svar på tråden Anmäla felaktig rekommendation från barnmorska?
  • Themis

2008 skrevs det att loratadinpreparaten har fått så stort genomslag att det är dem man har mest erfarenhet av, och att de kunde användas av gravida.

Detta svar från Netdoktor förklarar lite närmare:

www.netdoktor.se/astma-allergi/&Question=19498

Eller har det kommit ny info om biverkningar sedan 2008 som gett att du nu får detta svar från FASS? Det vet inte jag.

Men det är svårt tycker jag att säga att den info du har fått skulle vara direkt fel, utan att kolla ännu mer.

Taking joy in living is a woman's best cosmetic. ~Rosalind Russell
  • Daysis

I svaret från fass motiverade hon sitt svar med denna medicinska information:

"Loratadin var inte teratogent i djurstudier. Säker användning av loratadin under graviditeten har inte fastställts. Användning av Clarityn under graviditeten rekommenderas därför inte"

Jag förstår ju inte exakt vad "inte teratogent i djurstudier" betyder, men antog ändå att en person som sitter och svarar på frågor om läkemedel borde ha koll på den senaste forskningen och veta vad som bör och inte bör rekommenderas.. Men hon kanske så starkt avrådde mig bara för att vara på den säkra sidan?!

Men det stör mig ändå att barnmorskan rekommenderade detta och sa att det går jättebra att äta som gravid. Hon kunde ju iaf sagt att hon trodde att det var okej men att jag kanske skulle läsa på lite bättre själv kan man tycka...

• Valkyriasmamma

Du kan äta en allergi medecin som heter Loratadin Ratiopharm. Fass har felaktig information, det står på deras sida att gravida kvinnor inte kan äta alvedon när man får det. Är du orolig så gå in på en sida som heter janusinfo.se de har mer rätt info och det är därifrån Barnmorskorna tar sin info ifrån..

• ratched

Loratadin är kategori B:3, vilket betyder att inget tyder på att det är skadligt för människofoster - men eftersom det inte finns tillräcklig forskning så väljer man att inte rekommendera den till gravida. Det är standarden, vet man inte så är det helt enkelt nej. Till saken hör dock att det krävs MYCKET utförlig förskning för att ändra kategoritillhörigheten, varför jättemånga läkemedel hamnar just under "ej fullständigt klarlagt" - även de som man egentligen kanske "vet" är ok.

Barnmorskan baserar antagligen sitt utlåtande på egen erfarenhet, från patienter och kollegor, och jag är säker på att det inte hade skadat ditt foster att äta Clarityn heller - MEN det åligger faktiskt henne att kontrollera varenda rekommendation i FASS och följa denna, det är hennes odiskutabelt hennes ansvarsområde och handlar om patientsäkerhet, och hon borde därför inte ha sagt att det var ok till dig. 

Du hade därför sannolikt fått rätt om du anmälde henne, men det hade nog inte betraktats som ett superallvarligt misstag i ansvarsnämnden. Jag tycker du istället ska uppmana henne skriva en egen s.k. avvikelserapport på händelsen, så att FASS-rutinerna ses över där hon jobbar.

"Inte teratogent i djurstudier" är inte väsentligt egentligen, för det betyder bara att det inte var fosterskadande vid djurförsök.

Hoppas du fick svar :)
    /Sjuksköterska

• Vickan I

Min allergiläkare bytte min allergimedicin till just clarityn för att den är ok att ta. Man kan inte blint gå rakt av på det som står i FASS.

• ratched

idde86: Det är faktiskt lite farligt att uttrycka dig som du gör nu. FASS har aldrig "felaktig" information, utan är och förblir den man alltid kan (och ska) lita på. Det är bland det första en läkare eller sjuksköterska får lära sig. Var du har fått det med Alvedon ifrån vet jag inte, för i FASS står det att det går alldeles utmärkt att äta som gravid (kkategori A)?

• ratched
    Vickan I skrev 2011-08-08 06:57:25 följande:
    Min allergiläkare bytte min allergimedicin till just clarityn för att den är ok att ta. Man kan inte blint gå rakt av på det som står i FASS.
    Nu står det ju inte i FASS att det är farligt, men det står inte att det inte är det heller (vilket enkelt uttryckt var det TS fick som svar från dem, och man kan ju inte begära att de ska svara något annat). Läkare och sjuksköterskor är faktiskt skyldiga att följa FASS, så TS har teoretiskt sett rätt. Men som jag sa så räknas Clarityn till en av de där sakerna som öppet tummas på, vilket trist nog leder till att läkemedelsföretagen inte bryr sig om att lägga de stora summorna på forskning som hade kunnat bekräfta säkerheten en gång för alla.
  • Vickan I
    ratched skrev 2011-08-08 07:29:06 följande:
    Nu står det ju inte i FASS att det är farligt, men det står inte att det inte är det heller (vilket enkelt uttryckt var det TS fick som svar från dem, och man kan ju inte begära att de ska svara något annat). Läkare och sjuksköterskor är faktiskt skyldiga att följa FASS, så TS har teoretiskt sett rätt. Men som jag sa så räknas Clarityn till en av de där sakerna som öppet tummas på, vilket trist nog leder till att läkemedelsföretagen inte bryr sig om att lägga de stora summorna på forskning som hade kunnat bekräfta säkerheten en gång för alla.

Har inte sagt att det inte är farligt heller. Jag menade bara att man själv hemma kanske inte alltid kan läsa FASS och gå rakt av på det som står utan istället diksutera med sin bm eller få råd av läkare om medicinen går att ta eller ej på de (ibland få) studier som finns. Jag håller med om att det är synd att forskningen inte går framåt, då skulle jag kanske slippa dessa 300 fragminsprutor jag måste ta som gravid också och få mig ett litet piller istället .
    (¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 ♥ ¸.?°´¯)
  • ratched
    Vickan I skrev 2011-08-08 08:05:25 följande:
    Har inte sagt att det inte är farligt heller. Jag menade bara att man själv hemma kanske inte alltid kan läsa FASS och gå rakt av på det som står utan istället diksutera med sin bm eller få råd av läkare om medicinen går att ta eller ej på de (ibland få) studier som finns. Jag håller med om att det är synd att forskningen inte går framåt, då skulle jag kanske slippa dessa 300 fragminsprutor jag måste ta som gravid också och få mig ett litet piller istället .
    Nej, det är ju förstås en god idé att åtminstone prata med barnmorskan innan man kölhalar henne :) 

Vet att det är jobbigt med antikoagulantia, önskar dig allt väl! 
  • ImLost

Skulle tala om vilken info jag fått för barnmorskan och sen låta henne kolla upp ordentligt ( har hon säkert gjort redan men iaf) då har du gjort vad du har kunnat.

• Mumin80

När jag blev gravid 2009 pratade jag med både apotekets rådgivning och min läkare på vårdcentralen. Ursprungligen sade läkaren att ingen av mina allergimediciner (aerius, nasonex) funkade, medan apotekets läkemedelsrådgivning gav ok på aerius men inte nasonex (kortisonnässprey). Pratade med läkaren igen som kollade upp det hela närmare och gav mig ok på alltihop. Även i denna graviditet har jag fått ok på mina allergimediciner.

Råden t.o.m. från läkemedelsverket angående allergimediciner har nyligen ändrats, och loratadinpreparat rekommenderas eftersom det inte finns några rapporter om biverkningar på gravida, trots utberedd användning, och eftersom det är så mycket skonsammare mot kroppen än tavegyl (som i själva verket är mindre testat, men godkänt enligt äldre säkerhetskrav på läkemedel). www.growingpeople.se/templates/Page.aspx

Rent allmänt så kan man säga att vilka mediciner man får äta under graviditeten är en avvägning mellan att skydda fostret och att värna moderns hälsa. D.v.s. utgångsläget är naturligtvis att för i stort sett friska kvinnor minimera läkemedelsanvändning. Har man t.ex. endast mycket lindriga allergiska besvär, så kanske det kan vara lika bra att avstå från medicinering. Men om man däremot har kraftiga allergier, och i synnerhet kombinerat med astma, så kan det vara rent av farligt för modern att inte medicinera sig. Och då är det bättre att låta kvinnan ta sina allergimediciner (i synnerhet då man inte kunnat hitta några negativa effekter på fostret alls) och må bra, än att framkalla fara för både kvinna och barn genom att påfresta kvinnans kropper med konstant stess- och histaminpåslag, trötthet, bristande koncentrationsförmåga och i värsta fall sämre syresättning av blodet.

Så din bm:s rådgivning var ingalunda felaktig.

• Daysis
    ratched skrev 2011-08-08 06:53:34 följande:
    Loratadin är kategori B:3, vilket betyder att inget tyder på att det är skadligt för människofoster - men eftersom det inte finns tillräcklig forskning så väljer man att inte rekommendera den till gravida. Det är standarden, vet man inte så är det helt enkelt nej. Till saken hör dock att det krävs MYCKET utförlig förskning för att ändra kategoritillhörigheten, varför jättemånga läkemedel hamnar just under "ej fullständigt klarlagt" - även de som man egentligen kanske "vet" är ok.

Barnmorskan baserar antagligen sitt utlåtande på egen erfarenhet, från patienter och kollegor, och jag är säker på att det inte hade skadat ditt foster att äta Clarityn heller - MEN det åligger faktiskt henne att kontrollera varenda rekommendation i FASS och följa denna, det är hennes odiskutabelt hennes ansvarsområde och handlar om patientsäkerhet, och hon borde därför inte ha sagt att det var ok till dig. 

Du hade därför sannolikt fått rätt om du anmälde henne, men det hade nog inte betraktats som ett superallvarligt misstag i ansvarsnämnden. Jag tycker du istället ska uppmana henne skriva en egen s.k. avvikelserapport på händelsen, så att FASS-rutinerna ses över där hon jobbar.

"Inte teratogent i djurstudier" är inte väsentligt egentligen, för det betyder bara att det inte var fosterskadande vid djurförsök.

Hoppas du fick svar :)
    /Sjuksköterska
    Tack för ett vädligt utförligt svar, då föstår jag varför rekommendationerna kan vara så olika! Jag kommer inte att anmäla barnmroskan, men kommer definitivt prata med henne om den information jag fått.
    Mumin80 skrev 2011-08-08 08:33:32 följande:
    När jag blev gravid 2009 pratade jag med både apotekets rådgivning och min läkare på vårdcentralen. Ursprungligen sade läkaren att ingen av mina allergimediciner (aerius, nasonex) funkade, medan apotekets läkemedelsrådgivning gav ok på aerius men inte nasonex (kortisonnässprey). Pratade med läkaren igen som kollade upp det hela närmare och gav mig ok på alltihop. Även i denna graviditet har jag fått ok på mina allergimediciner.

Råden t.o.m. från läkemedelsverket angående allergimediciner har nyligen ändrats, och loratadinpreparat rekommenderas eftersom det inte finns några rapporter om biverkningar på gravida, trots utberedd användning, och eftersom det är så mycket skonsammare mot kroppen än tavegyl (som i själva verket är mindre testat, men godkänt enligt äldre säkerhetskrav på läkemedel). www.growingpeople.se/templates/Page.aspx?id=4...

Rent allmänt så kan man säga att vilka mediciner man får äta under graviditeten är en avvägning mellan att skydda fostret och att värna moderns hälsa. D.v.s. utgångsläget är naturligtvis att för i stort sett friska kvinnor minimera läkemedelsanvändning. Har man t.ex. endast mycket lindriga allergiska besvär, så kanske det kan vara lika bra att avstå från medicinering. Men om man däremot har kraftiga allergier, och i synnerhet kombinerat med astma, så kan det vara rent av farligt för modern att inte medicinera sig. Och då är det bättre att låta kvinnan ta sina allergimediciner (i synnerhet då man inte kunnat hitta några negativa effekter på fostret alls) och må bra, än att framkalla fara för både kvinna och barn genom att påfresta kvinnans kropper med konstant stess- och histaminpåslag, trötthet, bristande koncentrationsförmåga och i värsta fall sämre syresättning av blodet.

Så din bm:s rådgivning var ingalunda felaktig.
    Som du säger så är det ju en avvägning mellan att skydda fostret och att värna moderns hälsa. Men när jag träffade den här barnmorskan hade vi träffats i 10 minuter och hon hade ingen aning om hur allvarliga mina allergiska besvär var och om det ens fanns en anledning att ta allergimedicin. Jag tycker att hon iaf borde ha frågat mig hur allvarliga besvär jag har och informerat mig om att detta läkemedel förmodligen är helt okej men det inte är helt klarlagt huruvida det påverkar graviditeten eller inte. Så jag tycker absolut att hon gjorde fel, men jag förstår även efter att ha läst era svar att det inte var så allvarligt.

MIn allergi är inte astmatisk utan består i främst nästäppa och att det kliar en del i ögon och gom främst på natten. Jag har besvär ca tre-fyra veckor på sommaren och brukar i vanliga fall alltid äta allergimedicin för det är ju skönt att slippa detta, men känner att jag även kan avstå och stå ut några veckor med besvären. Naturligtvis skulle det vara skillnad om besvären var värre och det var rent hälsofarligt att inte ta medicin. Även detta borde ju ha påverkat hennes rekommendation, hon kunde ju iaf ha frågat mig hur allvarliga besvären var och inte bara ha sagt att det var okej att ta som att det var alvedon jag frågade om.

Men som sagt kommer jag inte att anmäla henne, men kommer nog iaf att ta upp ämnet..  
  • ratched
    Daysis skrev 2011-08-08 10:32:35 följande:
    Tack för ett vädligt utförligt svar, då föstår jag varför rekommendationerna kan vara så olika! Jag kommer inte att anmäla barnmroskan, men kommer definitivt prata med henne om den information jag fått.
    Varsågod. Det låter klokt.

Det blir lite krångligt för oss i vården ibland, men det finns faktiskt en anledning till att klassificeringarna i FASS är så otroligt strikta  - för bara 50 år sedan skrevs det ut tabletter till gravida under en period av flera år, de hade då godkänts både vid djurstudier och "bred klinisk användning". Neurosedyn hette dem.
Svar på tråden Anmäla felaktig rekommendation från barnmorska?