ratched skrev 2011-08-08 06:53:34 följande:
Loratadin är kategori B:3, vilket betyder att inget tyder på att det är skadligt för människofoster - men eftersom det inte finns tillräcklig forskning så väljer man att inte rekommendera den till gravida. Det är standarden, vet man inte så är det helt enkelt nej. Till saken hör dock att det krävs MYCKET utförlig förskning för att ändra kategoritillhörigheten, varför jättemånga läkemedel hamnar just under "ej fullständigt klarlagt" - även de som man egentligen kanske "vet" är ok.
Barnmorskan baserar antagligen sitt utlåtande på egen erfarenhet, från patienter och kollegor, och jag är säker på att det inte hade skadat ditt foster att äta Clarityn heller - MEN det åligger faktiskt henne att kontrollera varenda rekommendation i FASS och följa denna, det är hennes odiskutabelt hennes ansvarsområde och handlar om patientsäkerhet, och hon borde därför inte ha sagt att det var ok till dig.
Du hade därför sannolikt fått rätt om du anmälde henne, men det hade nog inte betraktats som ett superallvarligt misstag i ansvarsnämnden. Jag tycker du istället ska uppmana henne skriva en egen s.k. avvikelserapport på händelsen, så att FASS-rutinerna ses över där hon jobbar.
"Inte teratogent i djurstudier" är inte väsentligt egentligen, för det betyder bara att det inte var fosterskadande vid djurförsök.
Hoppas du fick svar :)
/Sjuksköterska
Tack för ett vädligt utförligt svar, då föstår jag varför rekommendationerna kan vara så olika! Jag kommer inte att anmäla barnmroskan, men kommer definitivt prata med henne om den information jag fått.
Mumin80 skrev 2011-08-08 08:33:32 följande:
När jag blev gravid 2009 pratade jag med både apotekets rådgivning och min läkare på vårdcentralen. Ursprungligen sade läkaren att ingen av mina allergimediciner (aerius, nasonex) funkade, medan apotekets läkemedelsrådgivning gav ok på aerius men inte nasonex (kortisonnässprey). Pratade med läkaren igen som kollade upp det hela närmare och gav mig ok på alltihop. Även i denna graviditet har jag fått ok på mina allergimediciner.
Råden t.o.m. från läkemedelsverket angående allergimediciner har nyligen ändrats, och loratadinpreparat rekommenderas eftersom det inte finns några rapporter om biverkningar på gravida, trots utberedd användning, och eftersom det är så mycket skonsammare mot kroppen än tavegyl (som i själva verket är mindre testat, men godkänt enligt äldre säkerhetskrav på läkemedel).
www.growingpeople.se/templates/Page.aspx?id=4...
Rent allmänt så kan man säga att vilka mediciner man får äta under graviditeten är en avvägning mellan att skydda fostret och att värna moderns hälsa. D.v.s. utgångsläget är naturligtvis att för i stort sett friska kvinnor minimera läkemedelsanvändning. Har man t.ex. endast mycket lindriga allergiska besvär, så kanske det kan vara lika bra att avstå från medicinering. Men om man däremot har kraftiga allergier, och i synnerhet kombinerat med astma, så kan det vara rent av farligt för modern att inte medicinera sig. Och då är det bättre att låta kvinnan ta sina allergimediciner (i synnerhet då man inte kunnat hitta några negativa effekter på fostret alls) och må bra, än att framkalla fara för både kvinna och barn genom att påfresta kvinnans kropper med konstant stess- och histaminpåslag, trötthet, bristande koncentrationsförmåga och i värsta fall sämre syresättning av blodet.
Så din bm:s rådgivning var ingalunda felaktig.
Som du säger så är det ju en avvägning mellan att skydda fostret och att värna moderns hälsa. Men när jag träffade den här barnmorskan hade vi träffats i 10 minuter och hon hade ingen aning om hur allvarliga mina allergiska besvär var och om det ens fanns en anledning att ta allergimedicin. Jag tycker att hon iaf borde ha frågat mig hur allvarliga besvär jag har och informerat mig om att detta läkemedel förmodligen är helt okej men det inte är helt klarlagt huruvida det påverkar graviditeten eller inte. Så jag tycker absolut att hon gjorde fel, men jag förstår även efter att ha läst era svar att det inte var så allvarligt.
MIn allergi är inte astmatisk utan består i främst nästäppa och att det kliar en del i ögon och gom främst på natten. Jag har besvär ca tre-fyra veckor på sommaren och brukar i vanliga fall alltid äta allergimedicin för det är ju skönt att slippa detta, men känner att jag även kan avstå och stå ut några veckor med besvären. Naturligtvis skulle det vara skillnad om besvären var värre och det var rent hälsofarligt att inte ta medicin. Även detta borde ju ha påverkat hennes rekommendation, hon kunde ju iaf ha frågat mig hur allvarliga besvären var och inte bara ha sagt att det var okej att ta som att det var alvedon jag frågade om.
Men som sagt kommer jag inte att anmäla henne, men kommer nog iaf att ta upp ämnet..