• tel005

Skaljacka+byxa vs skaloverall?

Halloj!
    Nu börjar sonen snart dagis så det börjar bli dags att inhandla lite förnödenheter, utekläder ffa! Det verkar vara en hel djungel! Förvånad Jag har tittat på POP´s skalkläder och har lite funderingar. Är jacka + byxa att föredra eller är overall bättre? Sonen kommer vara 15 månader när han börjar dagis i september. Jag noterade att byxorna inte är speciellt höga i midjan så det kanske finns risk att det glipar?
    Om man köper skalkläder, behöver man då också typ galonkläder? Det står i produktbeskrivningen på POP´s hemsida att skalkläderna är vattentäta.
    Som jag förstått det så verkar det vara bra att ha minst två uppsättningar utekläder på dagis ifall det ena setet blir blött på förmiddagen och de ska ut igen på eftermiddagen. Kan det vara en idé att ha ett skalset och ett galonset?
    Sen så är det ju skor, kängor, stövlar, vantar, vinteroveraller och allt annat också... Men det får jag väl ta efter hand. Kollar MYCKET på tradera just nu! Tungan ute

• Svar på tråden Skaljacka+byxa vs skaloverall?
  • JohannaOMikael

Jag har alltid haft skaljacka + byxor med hängslen till min dotter (pop) . Har fungerat utmärkt och hon har använt dom som regnkläder också. Haft ett fleece set att kompletera med under om det blir kallt :) Jag tycker det är skönt att kunna skippa byxorna ibland. tex. när man åker bil och så.

♥ Heidis mamma ♥ 4 Nov- 2008 ♥ Gravid med tvillingar ♥
  • tel005

Okej, tack! Jag har tänkt lite liknande, att man gärna vill kunna använda bara jackan ibland. Eller kanske bara byxorna ihop med en vindfleece om det mest bara är lite fuktigt på backen och inte regnigt. Sonen är dessutom väldigt varm så det känns bättre med kläder som andas än galon! Glad

• I minnet mitt

Har tidigare arbetat på dagis, och speciellt när barnen är så små är det så mycket smidigare med overall!
    Dom rör sig på ett helt annat sätt än de större barnen och det kan hända att det börjar glipa ibland och jag tycker de rör sig lättare när det har overall.
    Dubbla uppsättningar av allt är super, men precis som du redan verkar tänka, köp inte allt nytt. Kolla tradera, blocket, myrorna, kompisar som har barn i ungefär samma ålder osv. Däremot vantar och mössa kan vara bra att köpa nytt, i alla fall vantar då dom brukar bli lite "ihåliga" efter längre användning.

Däremot är det som tidigare inlägg skrivit skönt att slippa byxorna ibland.
    Fleece tröjor är jättebra, lika så "rånarluva" om de är ute mycket på vintern.

Hoppas det går bra med inskolning och allt =)

• tel005

Så en uppsättning med jacka+byxor och en overall kanske är det allra bästa då... Och så fleecekläder att ha inunder. Tyvärr verkar skaloverallerna vara mer sällsynta, iaf på tradera. Men något finns ju alltid ute! Tack för tipsen!
    Men galon kan man alltså skippa kanske? Annars behöver man ju det också... Det är så himla dyrt med alla dessa grejer som behövs så jag kommer nog köpa rubbet på tradera/blocket. Får höra runt lite bland kompisarna också men de flesta har barn som är flera år äldre och de har redan hunnit göra sig av med barnkläderna. Så går det när man är sen i starten! Eller sen och sen... De var tidiga! Tungan ute

• mezzi

vi körd på pop skalbyxa och jacka som regnkläder. Får bara positivt från förskolan, han är alltid torr!

Till vintern blev det overall, då en mikk-line. otroligt smidig för så små barn, tunn men jätte varm! Även där bara plus, då han faktiskt kunde röra sig trots mycket kläder!

Hade bara en uppsättning av vadera. torka så forrt att det ej behövdes mer.

i år blir det skaljacka- byxa från förra året (toppen att det passar i år med) samt overall till vintern. Köper dock ett lite billigare set termobyxa och jacka då man inte alltid vill ha overall när man ska iväg tex.

Lycka till!

• mezzi

Tipsar om vikingkängor, höll tätt även vid badning!

Köpte även fodrae stövlar, som ej användes. Dåligt köp med andra ord!

• Dr Mupp

Jacka och byxa är helt klart bättre än overall. Oftast vill man ju tex bara använda byxorna etersom det är vått ute, men ändå är fint väder.

Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • ami

Vi har skalkläder till hösten. Har också didriksons fleecefodrade galonset boardman till när det är runt nollan och snösmält alt ösregn och lervälling. När det är för kallt med skalkläderna. Dem använder vi till kanske 5 plusgrader, sen blir det vattentät overall el galonkläderna då. Galonkläderna användes inte så jättemycket precis, men hängde som xtrakläder på dagiset. En vinteroverall som är vattentät är bra, så slipper man köpa regnkläder alls.

• Jaramla

sonen funkande bra med byxor och jacka. dottern som undersöker allt med sin kropp på ett helt annat sätt (tänk åla genom vattenpölar) kräver overall! så beror nog lite på barnet med tänker jag

de flesta av skalkläderna klarar mycket regn men inte att man sitter i en vattenpöl, vilket galon gör. jag har tyckt att det varit bra med galongrejor också, har köpt billiga begagnade set, skönt att inte behöva vara rädd om också

• Dr Mupp
    Jaramla skrev 2011-08-08 23:00:28 följande:
    sonen funkande bra med byxor och jacka. dottern som undersöker allt med sin kropp på ett helt annat sätt (tänk åla genom vattenpölar) kräver overall! så beror nog lite på barnet med tänker jag

de flesta av skalkläderna klarar mycket regn men inte att man sitter i en vattenpöl, vilket galon gör. jag har tyckt att det varit bra med galongrejor också, har köpt billiga begagnade set, skönt att inte behöva vara rädd om också
    Mina barn badar bokstavligen ivattenpölar och har aldrig blivit våta i sina skalkläder.

Galon har en vattentäthet på 5000 mm, det finns skalkläder med en vattentäthet på 20 000 mm
    Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • tel005

Tack för alla tips och råd!
    Jag har nu lyckats få tag i skaljacka+byxor samt en skaloverall från Polarn på Tradera och Blocket. Vad man kan fynda där! Glad Tänkte att jag kan ju ha en av varje eftersom det ändå kan behövas två uppsättningar. Då kan man ju helt enkelt ha den som funkar bäst i första hand och ha den andra som reserv. Så nu är det bara att kika lite efter vinteroverall, ska höra runt bland kompisarna om det är någon som har en bra till salu. Står sig Polarns lika bra i det avseendet?

• JohannaOMikael

Jag hade polarns overall i vintras och den var kanon. Didriksons är också super :) kika in på Vingåkers facktory outlet där säljer de nya pop overaller för kanon priser :)

• Alisa

Jag tyckte att skaloverall fungerade utmärkt fram till dottern var ca 2 år. Efter det fungerade skalbyxor och skaljacka mycket bättre. Detta för att hon klättrade och höll på mycket och då var det skönt att bara kunna ta på byxorna och någon tjockare tröja om det bara var lite ruggigt väder ute, då kändes overall lite mycket.

Svar på tråden Skaljacka+byxa vs skaloverall?