• Anonym (tjockis)

Räcker de att äta mindre?

Hej

väger idag ca 94 kg och ångsten börjar krypa på o känner att nu får det vara nog. har provat alla möjliga dieter med tröttnar lätt.. tänkte nu sluta räkna kalorier o bara minska mina potioner.. kommer fortfarande äta vanlig mat (husmanskost). äta på mindre tallrikar, tänkte minska mina i vanliga fall extremt stora potioner till ca hälften.. kommer självklart sluta äta godis o glass osv...  

någon som lyckats gå ner några större siffror på detta vis? eller måste man räkna fettmängd,kalorier eller kolhydrater för att lyckas gå ner i vikt?

Nån mer som vill hänga på denna "diet" o kamp mot vågens höga siffror? =)

• Svar på tråden Räcker de att äta mindre?
  • Anonym

Japp, det funkar... jag gick ned 30 kg med att göra som du skriver

• FlamingRed
    Anonym (tjockis) skrev 2011-08-08 10:00:04 följande:
    Hej

väger idag ca 94 kg och ångsten börjar krypa på o känner att nu får det vara nog. har provat alla möjliga dieter med tröttnar lätt.. tänkte nu sluta räkna kalorier o bara minska mina potioner.. kommer fortfarande äta vanlig mat (husmanskost). äta på mindre tallrikar, tänkte minska mina i vanliga fall extremt stora potioner till ca hälften.. kommer självklart sluta äta godis o glass osv...  

någon som lyckats gå ner några större siffror på detta vis? eller måste man räkna fettmängd,kalorier eller kolhydrater för att lyckas gå ner i vikt?

Nån mer som vill hänga på denna "diet" o kamp mot vågens höga siffror? =)
    Funkar och funkar... Det funkar om man äter mindre än man förbränner. Sen vilket synsätt, eller hur man räknar för att nå dit, är olika för alla.
  • Anonym (tjockis)
    Anonym skrev 2011-08-08 10:04:56 följande:
    Japp, det funkar... jag gick ned 30 kg med att göra som du skriver
    Härligt :) åt du precis som vanligt då? pasta,potatis o såna saker?
    Vad hade du för startvikt?
  • Knytte

prova! jag tycker det låter som en super bra idé så slipper du tänka och oroa dig för alla kalorier osv. sen något som man också kan göra förutom att äta mindre är att äta oftare så du inte hinner bli jätte hungrig mellan varje måltid. Så ta en frukt eller nå nötter mellan de riktiga måltiderna!Glad

Lycka till!:)

• Anonym

Det bästa är om du räknar ut EXAKT hur mycket du äter en normal dag..då ser du hur många kalorier du får i dig..

Jag tycker det är ett bra riktmärke iaf..om du "bara" ska äta mindre portioner är det ju intressant hur mycket du kan minska med och ändå vara mätt.

• Anonym (tjockis)

Jag tror att de handlar om vad kroppen är van vid också.. om jag minskar mina potioner till hälften så blir dom inte jätte små utan mer åt det normala hållet.. så i början kanske jag är lite hungrigare än vanligt men kroppen vänjer sig nog vid att få mer normal mängd mat per dag efter ett tag .. tror o hoppas jag ialf, det är en farlig fälla att gå hungrig om man ska gå ner i vikt. för då stoppar man i sig annat smått o gott istället. '

Ska bli intressant o se hur snabb viktnedgång de kan ge.. 05-1 kg i veckan skulle ju vara kanon, men kanske för mycket att hoppas på :P

• mialee1

Tycker det låter som en bra start, jag har använt samma metod, men jag började samtidigt gå på Friskis och Svettis (först bas och när kondisen blev bättre medel)  två ggr i veckan, så kombinationen träning/mindre mat funkade bäst för mig Glad

Lycka till!

• Anonym (116 kg)

Jag började äta mindre samt ut å gå.. Inga långpromenader eller raska men spå man rörde lite på sig..

Jag gick ner från 116 kg till 68 kg på det viset..

35 kg första året och resterande på 1 år till

Nu väger jag ca 95 kg och ska ner till 70 kr men denna gång är det svårare, ingen motivation känns det som

Men ska köra Nutrilett 2 veckor sen börja äta succesivt igen

• Anonym (tjockis)

friskis o svettis är lite svårt nu då jag har  3 barn här hemma , men promenader kan jag traska ut på när den älsta är på dagis sen när sommarlovet är över.. Härligt o läsa om de som lyckats på detta vis.. de ger lite hopp om att de kasnke kommer funka för mig också.. jag vill ner till 70 ungefär jag också så är jag jätte nöjd.. så vi har typ samma kilon att gå ner =) detta är första dagen i mitt nya mat-tänk .. åt 1 macka till frukost istället för 2.. =)

• Anonym (en till tjockis)

Hej!
    Får jag vara med här? Jag är oxå en tjockis såhär 1 år efter barnafödande. Det ironiska är att jag gick ner det jag skulle på 3 v efter förlossning men sedan åt mig tjock under året som gick. Snacka om dålig självdiciplin... Skäms men nu vill jag göra något åt det. Det får INTE gå så långt att jag måste leta kläder på BIB, GENEROUS m.m. Observera att det inte är något fel i det men JAG vill inte hamna där. Punkt.

Längd 177cm
    Vikt idag 95kg
    Målvikt 70-75kg (Här mår jag som bäst. Varken för tjock eller för smal, bara lagom.

Metoden blir mkt mindre portioner. Lite såhär tänker jag mig min dag:
    Frukost: havregrynsgröt m bär samt 1 ägg
    Lunch: rester  eller omelett, liten portion
    Mellis: 1 frukt
    Middag: vanlig lagad mat dock mindre portion
    Kvällsfika: Nada, inget. Här gör jag mig en björntjänst som fikar innan sängdax.

Vad gäller motion blir det promenader till en början iaf. Får se vad jag orkar och hinner med i livspusslet.
    Första delmålet är -6 kg. Att komma under 90 helt enkelt. När jag är där ska jag unna mig en riktig SPA massafe eller ansiktsbehandling.

Svar på tråden Räcker de att äta mindre?