• Habaladabala

Hur få bort gammalt klister från fönsterrutorna?

Hej!
    Vi har fullt med klister på våra fönster efter att vi tagit bort maskeringstejp. Vet inte om det är för att tejpen suttit för länge och även blivit blöt pga regn men fast sitter det i alla fall.
    Någon som har ett bra tips på hur man kan få bort det?  

• Svar på tråden Hur få bort gammalt klister från fönsterrutorna?
  • Länisen

Vår balkong renoverades och då satte byggkillarna upp en stor lapp på fönstret om att vi inte fick gå ut, den satt där i ut och skur och när jag skulle ta bort tejpen några månader senare såg det inte snyggt ut. Fick tips om t-röd, men det hade vi ingen. Jag testade med aceton (eller om det var nagellacksborrtagningsmedel, men jag tror det var aceton) och det gick bort jättebra med det. Tog det på en bommullstuss och gnuggade.

Casper 2010-06-09
  • Habaladabala

Tack för tips. 
    Nagellacksbortagning fanns närmast till hands och det funkade riktigt bra, men vi lär få handla några flaskor för klistret är 5cm brett runt hela fönstrena och på alla fönster....
    Måste prova matolja också för det har vi också hemma, kanske ännu mer effektivt.  

• Länisen
    Habaladabala skrev 2011-08-08 10:48:26 följande:
    Tack för tips. 
    Nagellacksbortagning fanns närmast till hands och det funkade riktigt bra, men vi lär få handla några flaskor för klistret är 5cm brett runt hela fönstrena och på alla fönster....
    Måste prova matolja också för det har vi också hemma, kanske ännu mer effektivt.  
    Bra att det funkade!
    Det tipset om t-röd fick föreningen från byggfirman, så det är möjligt att det funkar ännu bättre om ni ändå måste köpa nåt, men vi testade inte det så jag vet som sagt inte  
    Casper 2010-06-09
  • sanna1988

Jag brukar andvända en "hällkniv" alltså ett liknande rakblad man kan köpa för att göra rent hällspisar med. Funkar kanon

• Habaladabala
    Insatt skrev 2011-08-08 10:48:54 följande:
    Ett rakblad brukar hantverkare använda.
    sanna1988 skrev 2011-08-08 10:55:38 följande:
    Jag brukar andvända en "hällkniv" alltså ett liknande rakblad man kan köpa för att göra rent hällspisar med. Funkar kanon
    Mmm vi trodde det skulle funka men det är alldeles för mycket klister så det bara kladdar ihop sig i klumpar.  
  • Insatt
    Habaladabala skrev 2011-08-08 11:12:49 följande:
    sanna1988 skrev 2011-08-08 10:55:38 följande:
    Mmm vi trodde det skulle funka men det är alldeles för mycket klister så det bara kladdar ihop sig i klumpar.  
    Ajdå. Har du testat med vanlig grönsåpa? Jag fick kladdigt klister i en kastrull efter att ha kokat en burk kondenserad mjölk. Slet med allt möjligt i flera dar, men det var hopplöst. Tills jag testade grumme grönsåpa och vips bara gled det av!
  • Elvira91

10000 TACK för grönsåpan, den tog bort allt et gamla klistret från täcktejpen, som säkert suttit där åtminstone i 10 år.

Svar på tråden Hur få bort gammalt klister från fönsterrutorna?