Ska vi bli familjehem nu eller vänta?
Jag är 28 år, gift sedan 04 med min tonårskärlek. Vi har två söner på 6 och 5 år och bor i rymlig villa.
Jag brinner för att hjälpa utsatta människor, jag ger 200 kr till mitt fadderbarn i indien varje månad och har länge velat hjälpa utsatta barn i Sverige genom att bli familjehem.
Mina söner är relativt lugna, nyfikna på andra människor, och gillar att leka.
Min man är inställd på samma spår som mig att vi ska bli familjehem.
Vi har det bra ekonomiskt, och har en otroligt kärleksfull familj (inräknat närmaste släkten) tycker jag.
Vi har dock inte gjort några utredningar ännu, men med risk för att låta vädligt egoistisk så tror jag vi klarar utredningarna Men vi har några frågor....
Ska vi bli familjehem (eller kontakt/avlastningsfamilj) redan idag? Ska vi vänta tills sönerna flyttat ut?
Om vi blir t.ex familjehem på heltid, Har man rätt att åka iväg med barnen? Vi brukar göra dagsutflykter, hälsa på släktingar några mil bort samt resa utomlands eller campa varje år, Skulle barnet vi hjälper få följa med på sådant? Det känns taskigt att utesluta barnet från familjen men om inte föräldrarna vill/kan godkänna det? Får barnet samt vi (först och främst barnet) "välja varandra" eller sätter dom bara in någon i familjen?
Vi är öppna för alla förslag, och tror att den vi tar emot till vårt hem kommer trivas men hela grejen med familjehem är ju att barnet ska bli trygg och stabil. Så om han/hon mot förmodan inte skulle vara det har man då rätt att kontakta soc för att hjälpa barnet hitta en ny familj?