• smörblomman81

Tips för bra uppfostringsböcker :)

Hej! Jag är en förälder med barn i olika åldrar, 1 år, 6 år och 12 år!
    Finns många tidningar om barn i bebisåldern tycker jag men inget i tweeny-tonårsåldern :)
    Så jag undrar om någon har bra tips?

Svårt att veta med gränser,hur mycket man ska släppa om taget osv.. tycker att andra är för lössläpta med sina barn men det kanske är jag och min sambo som är för stränga :P

Iallafall så tips på bra böcker/tidningar önskas! :D

Tackar

• Svar på tråden Tips för bra uppfostringsböcker :)
  • smörblomman81

hmm.. ja men nu har jag beställt två böcker som heter"Din kompetenta familj" och "Livet i familjen"
    Ska bli spännande att läsa och se om man lär sig något :)

• skånegås

Ditt kompetenta barn är också bra, lite mer svårläst än din kompetenta familj men man får bättre förståelse... och så har jag Här är jag, vem är du i hyllan ännu oläst (också av JJ)

Sen tycker jag Att växa med barn (eller om den heter) Att växa med ansvar av Barbara Coloroso är bra!

• smörblomman81
    jk79 skrev 2011-08-24 11:27:58 följande:
    Kolla in den här www.billigaboken.se/bok/9789151848334

Tänkvärd bok om hur man ska hantera tonåringar. Det är ju snart aktuellt för dig  
    hehe ja! Dom växer så fort nu och man vill ju hantera det på ett bra sätt... svårt dock för det finns så många olika..men hittills har jag läst "livet i familjen" mycket psykologi men väldigt intressant!
    Tack för tipset! :D
  • skånegås
    jk79 skrev 2011-08-24 11:27:58 följande:
    Kolla in den här www.billigaboken.se/bok/9789151848334

Tänkvärd bok om hur man ska hantera tonåringar. Det är ju snart aktuellt för dig  
    Verkar bra... Min äldsta är snart 9 och den kanske kan vara till nytta redan nu
  • MalinEddie

Jesper Juul och Lars H Gustafsson har skrivit många bra böcker.

• smörblomman81
    skånegås skrev 2011-08-24 11:34:57 följande:

Ditt kompetenta barn är också bra, lite mer svårläst än din kompetenta familj men man får bättre förståelse... och så har jag Här är jag, vem är du i hyllan ännu oläst (också av JJ)

Sen tycker jag Att växa med barn (eller om den heter) Att växa med ansvar av Barbara Coloroso är bra!

Ditt kompetenta barn vill jag nog läsa med :D
    MalinEddie skrev 2011-08-24 11:45:51 följande:
    Jesper Juul och Lars H Gustafsson har skrivit många bra böcker.
    Ja den jag har läst fastnar jag i iallafall :P tror min dotter uppskattar det med då jag försöker prata med henne på ett annat sätt också :P Ska börja på din kompetenta familj nu men sen får jag nog beställa även ditt kompetenta barn hihi
    skånegås skrev 2011-08-24 11:49:22 följande:
    Man skulle ju kunna bli ruinerad på böcker... www.bokus.com/bok/9789151849966/uppfostran-ut.../ verkar också bra...
    haha ja det blir många bokköp:) Men man får ju mer förståelse för barnen också... man ser saker ur andra perspektiv så jag tycker att det är verkligen värt det :D
  • skånegås
    smörblomman81 skrev 2011-08-24 12:04:49 följande:
    haha ja det blir många bokköp:) Men man får ju mer förståelse för barnen också... man ser saker ur andra perspektiv så jag tycker att det är verkligen värt det :D
    Hjälp... skriv inte så där. Då kanske jag snart sitter här med 3-4 nya böcker igen... Tungan ute
  • solfjäril

Varför köpa böcker när den här bloggen finns!?

http://petrakrantzlindgren.wordpress.com/

En beteendevetare som heter Petra Krantz Lindgren skriver massa tänkvärt om kommunikation och hur man kan förstå barns beteende. Verkar vara inspirerad av både Jesper Juul och Lars H.

• smörblomman81
    skånegås skrev 2011-08-24 12:07:17 följande:
    Hjälp... skriv inte så där. Då kanske jag snart sitter här med 3-4 nya böcker igen... Tungan ute
    haha sorry :P
  • smörblomman81
    solfjäril skrev 2011-08-24 13:59:33 följande:
    Varför köpa böcker när den här bloggen finns!?

petrakrantzlindgren.wordpress.com/

En beteendevetare som heter Petra Krantz Lindgren skriver massa tänkvärt om kommunikation och hur man kan förstå barns beteende. Verkar vara inspirerad av både Jesper Juul och Lars H.
    Jag tycker att det är skönt att läsa i badet eller i sängen lite innan jag somnar..inte så mycket ro här på dagarna med tre barn så badet är min egna tysta stund :P
    Men tack för tipset på bloggen :D
  • solfjäril

Förstår din poäng. Jag gillar också att läsa i badet. Har hittills inte vågat ta med paddan dit....

• Fruochmamma

Jag läste nyligen ett jätte bra komendium som heter Gränssättningar av Monika Farhman. Rekomenderas varmt.

ღ♥ mamma + pappa + Ludvig + Carl ♥ღ
  • Loriyana

How to Talk so Kids will Listen and Listen so Kids will Talk, tyckte jag var rätt bra. Har också läst en bok som heter "How to raise happy children"

Svar på tråden Tips för bra uppfostringsböcker :)