• Anonym (osäker)

Ska jag berätta om min misstanke om mögel?

Min syster och hennes familj flyttade för ett tag sedan in i ett hus från 40-talet. När de var på gång med husköpet var det en välrenommerad besiktningsman där och kikade på huset (med källargrund) som tyckte att allt såg bra förutom ventilationen som var aningen undermålig. Denna tror jag att de fixade strax efter att de flyttat in.

Huset är verkligen deras drömboende och de är så lyckliga med allt!

Problemet är att deras barn har fått astma och väldigt mycket eksem och utslag över hela kroppen som kliar något oerhört. Detta problem fanns inte innan de flyttade in i huset. Detta är ingenting jag reflekterat över - tills i lördags. Jag fick då hem lite kläder som jag glömt där, och dessa luktade skarpt mögel.

Om det finns mögel kan ju det ha gjort så att barnets allergier förvärrats!? Allergierna blir aldrig helt bra hos barnet trots att de undviker allt som blodprovet visade på. 

Jag vill så gärna att mitt syskonbarn ska må bra, men jag vet att min syster skulle ta illa upp om jag påstod att de har mögel i sitt hus. Jag kan inte komma på något bra sätt att säga detta på!! Hur skulle ni ha gjort?

De ska renovera huset inom en snar framti och då borde ju eventuella fuktskador/mögelproblem uppdagas. Det kanske är bäst att vänta?

• Svar på tråden Ska jag berätta om min misstanke om mögel?
  • Anonym (eh)

Öhhh, berättat det såklart...

• Anonym (ja!!)

Klart du ska berätta det. Tänk om din syster fick reda på att du kände att det fanns mögel, men inte sa något och det blev värre med astman och allergier. När man bor i det så känner man det inte på samma sätt som när någon utanför kommer in. Berätta!!

• humma

Svårt! Min make sa en dag till mig att det luktade mögel om hans ena jackärm som hängt i hallen hos mamma.
    Jag sa att han var fånig men tog tillslut upp det med mamma. Det kom ut en kille efter ett par veckor och hon fick riva delar av ytterväggen, hallvägg och duschhörnan. Det var bättre att hon fick reda på det.

Kan du inte kolla om de har funderat på att det kan finnas mögel i huset och ta tempen på dem lite. Sedan om hon undrar varför du frågar så säg att dina kläder luktade lite mögel men att det kan vara så att de blivit lite fuktiga tidigare och luktar därför?
    Så var det faktiskt för min syrra som var hos en kompis, hon skulle sova över och fick låna lakan som luktade lite och frågade om kompisen kanske råkat rulla ihop lakanen lite tidigt och att mögellukten kom därifrån. Det visade sig att det var mögel i huset pga en läckande vattenledning som stod och småläckte i en vägg.

• Anonym (osäker)

Humma - Tack för att du tog dig tid att skriva ett så utförligt svar. Jag ska be min sambo lukta på kläderna då han kommer hem från tjänsteresa senare idag.

Hur fick din mamma reda på att det var mögel? Det som gör mig osäker är att de hade en besiktingsman i huset. Borde inte denne ha upptäckt mögel? Han sa t o m enligt min syster att han aldrig sett en så torr källare! 

• humma
    Anonym (osäker) skrev 2011-08-08 13:57:03 följande:
    Humma - Tack för att du tog dig tid att skriva ett så utförligt svar. Jag ska be min sambo lukta på kläderna då han kommer hem från tjänsteresa senare idag.

Hur fick din mamma reda på att det var mögel? Det som gör mig osäker är att de hade en besiktingsman i huset. Borde inte denne ha upptäckt mögel? Han sa t o m enligt min syster att han aldrig sett en så torr källare! 
    Hon ringde försäkringsbolaget och sa att det lukade lite mögel hemma och undrade vilka de rekommenderade. De kom ut från en saneringsfirma och så upptäcktes det. Det var "gammalt" mögel, så det var torrt men ändå mögel, innerväggarna såg helt svarta ut när de började riva.
    Besiktningsmän gör missar, det händer absolut.
  • Welma

Men berätta naturligtvis. Annars kanske de måste riva ut ännu mer än vad som behövts från början.

• Anonym (osäker)

Tack för alla svar! Ni är eniga om att jag ska prata med min syster, och nu har jag bestämt mig för att göra det. Hoppas det går bra...

• requiem
    Anonym (osäker) skrev 2011-08-08 16:20:25 följande:
    Tack för alla svar! Ni är eniga om att jag ska prata med min syster, och nu har jag bestämt mig för att göra det. Hoppas det går bra...
    Klart det kommer gå bra. Du säger det ju av omtanke {#emotions_dlg.flower}
Svar på tråden Ska jag berätta om min misstanke om mögel?