Ska jag berätta om min misstanke om mögel?
Min syster och hennes familj flyttade för ett tag sedan in i ett hus från 40-talet. När de var på gång med husköpet var det en välrenommerad besiktningsman där och kikade på huset (med källargrund) som tyckte att allt såg bra förutom ventilationen som var aningen undermålig. Denna tror jag att de fixade strax efter att de flyttat in.
Huset är verkligen deras drömboende och de är så lyckliga med allt!
Problemet är att deras barn har fått astma och väldigt mycket eksem och utslag över hela kroppen som kliar något oerhört. Detta problem fanns inte innan de flyttade in i huset. Detta är ingenting jag reflekterat över - tills i lördags. Jag fick då hem lite kläder som jag glömt där, och dessa luktade skarpt mögel.
Om det finns mögel kan ju det ha gjort så att barnets allergier förvärrats!? Allergierna blir aldrig helt bra hos barnet trots att de undviker allt som blodprovet visade på.
Jag vill så gärna att mitt syskonbarn ska må bra, men jag vet att min syster skulle ta illa upp om jag påstod att de har mögel i sitt hus. Jag kan inte komma på något bra sätt att säga detta på!! Hur skulle ni ha gjort?
De ska renovera huset inom en snar framti och då borde ju eventuella fuktskador/mögelproblem uppdagas. Det kanske är bäst att vänta?