• Stjärnmamma

Hur lång tid tog det för er?

Jag är nyfiken bara.

Hur lång tid tog det för er från att ni kontaktat soc om att bli familjehem tills att ni blev godkända? Hur lång tid tog det från att ni blivit godkända tills att ni tog emot det första barnet?
  • Svar på tråden Hur lång tid tog det för er?
  • Stjärnmamma

Tack! :) Några fler?

• Anonym
    Anonym skrev 2011-08-09 01:49:06 följande:
    1. 2 måander
    2. 1 vecka 
    Förvånad oj så snabbt. Hur många möten hade ni på de två månaderna? Jag skulle inte känna att jag hade en ordentlig seriös uppfattning om familjen på så kort tid. (har arbetat inom yrket)
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-08-10 22:28:25 följande:
    Förvånad oj så snabbt. Hur många möten hade ni på de två månaderna? Jag skulle inte känna att jag hade en ordentlig seriös uppfattning om familjen på så kort tid. (har arbetat inom yrket)
    ????
    Nu förstår jag inte vad du menar med seiös o inte?
    Hur lång tid en utredning tar beror ju helt o hållet på familjehems enhetens personal!
    På dessa 2 månader så träffades vi 5 gånger a 2 timmar!
    Alla besök hemma hos mig förutom 2
    Att det sen blev en placering så snabbt beror bara på att det kom ett barn som matchades perfekt!
    Bara för att en utredning tar tid och för att man ibland får vänta upp till till o med ett år innan man får en placering har inget med seriöst eller oseriöst att göra!
    Alla familjehem jag känner ( det är många eftersom jag idag har en viss funktion i ny rekrytering av nya familjehem åt Kommunen) behöver inte vänta mer än nån månad innan ett barn matchas rätt.
    Tror nog att ingen fått vänta ens 6 månader, vanligaste är från nån vdcka till ca 3 månder!
  • jeppsson
    Anonym skrev 2011-08-10 22:28:25 följande:
    En utredning tar ungefär lika lång tid för alla mer eller mindre! Ser ut ungefär på samma sätt.
    Antinge är det djup intervjuer, brukar vara 3 gånger om ca 3 tim per gång eller så går man Pride utblidningen.
    I våran Kommun så brukar utbildningen mest erbjudas familjer som är helt nya inom vad det innebär att jobba med dessa uppdrag eftersom det är begränsat med plaster ovch här hos oss så hålls bara Pride ca 2 gånger om året.
    Det vanligaste är just djup intervjuer.
    Denna info kan väl inte vara ny om du nu jobbat inom yrket.
    Iofs kan utredningar skilja från Kommun till Kommun och även på om efterfrågan är stor eller ej.
    Placeringen sen hur lång tid det tar har inget med själva utredningen att göra utan på just antal barn som väntar.....
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-08-10 23:38:50 följande:
    ????
    Nu förstår jag inte vad du menar med seiös o inte?
    Hur lång tid en utredning tar beror ju helt o hållet på familjehems enhetens personal!
    På dessa 2 månader så träffades vi 5 gånger a 2 timmar!
    Alla besök hemma hos mig förutom 2
    Att det sen blev en placering så snabbt beror bara på att det kom ett barn som matchades perfekt!
    Bara för att en utredning tar tid och för att man ibland får vänta upp till till o med ett år innan man får en placering har inget med seriöst eller oseriöst att göra!
    Alla familjehem jag känner ( det är många eftersom jag idag har en viss funktion i ny rekrytering av nya familjehem åt Kommunen) behöver inte vänta mer än nån månad innan ett barn matchas rätt.
    Tror nog att ingen fått vänta ens 6 månader, vanligaste är från nån vdcka till ca 3 månder!
    Här tar det ca 3 veckor från att familjen ringer första gången tills ett möte kommer till stånd. Sen avvaktar man 1-2 veckor innan nästa möte. Sen ska det finnas tid för hembesök, samtal med ev barn i familjen, någon ur nätverket, kolla register, föräldrautbildningar mm. Från första kontakten brukar det i vår kommun ta mellan 5-7 månader i normalfallen. Sen brukar vi ha några möten med familjen inför en placering också då vi pratar lite mer om barnet, hur umgängen ska se ut mm. Från godkännande till placeringsbeslut har det som snabbast gått en månad här. (Då bortser jag från jourhemsplaceringar)
    På två månader känner inte jag att vår kommun skulle ha resurser att utreda tillräckligt mycket för att veta något om familjen direkt. Man kanske hunnit träffas en eller två gånger och på den tiden bildar man inte en ordentlig uppfattning. Det var så jag menade. Uttryckte mig kanske konstigt.
  • Anonym
    von Brev skrev 2011-08-10 23:52:48 följande:
    Hej, vad är Pride?
    Foster Pride
    En utbildning/information Soc håller angående vad det innebär att vara ett jourhem/familjehem ,ed ALLT vad det innebär bäde vad det gäller barnet, bio föräldrar och Soc.
    Brukar vara 10 tillfällen man träffas, 3 timmar per gång.
    En hel grupp brukar det vara, antingen om man är par o går dit eller om man är ensamstående.
    Är att rekommendera.Den är jätte bra Pride utbildningen:
  • Anonym (Systerns barn)

Det tog ca 2-3månader från första mötet tills att vi fick beskedet att min syster barn skulle flytta in till mig och min sambo.

Efter beskedet va det 1 månad tills flytten. Men vi fick hämta hem barnet när vi ville, under den tiden tills det datum som barnet skulle flytta in.

• Anonym

Hej
    Allt ihop tog ca  6 månader.

Svar på tråden Hur lång tid tog det för er?