• anassio

hur farlig är isolering?

hej!

Vi  har lite möbler bla sängar som ligger i vårt garage, ser nu att min käre far som hjälpt oss att isolera har lagt den överblivna isoleringen direkt på alla möbler...hur farligt är det?
    Går det att andvända detta igen, omman verkligen tvättar och dammsuger av allt eller är det bara att kasta?
    Min man pratar om "sårlunga" men jag vet inte riktigt vad det är??

• Svar på tråden hur farlig är isolering?
  • La Lola

Det finns väl olika isolering?
    Eller?

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Vildand

Jag tror att gul isolering består av någon glasfiber. Som då rimligtvis borde gå att dammsuga bort.

• anassio

Kan det vara farligt? Mina barn ska sova på de madrasserna så jag blir lite orolig...

• Vildand
    anassio skrev 2011-08-08 16:26:49 följande:
    Kan det vara farligt? Mina barn ska sova på de madrasserna så jag blir lite orolig...
    Har ingen aning. Jag tror inte att det efterlämnar spår liksom, men antar att det är svårt att få bort allt. För evigheter sedan hjälpte jag till och isolerade ett hus med sån där gul isolering och blev helt prickig. På vårdcentralen sa de att det var stickskador av de pyttesmå glasfibrerna och alltså ingen allergisk reaktion pga kemikalier. SÅ därför antar jag att det inte finns någon farlig kemikalie i just sån isolering. Du bör nog söka pålitligare info. Kanske något byggvaruhus eller tillverkare har ordenliga fakta.
  • Alcea

Jag såg på ett avsnitt av "arga snickaren" där någon blev utskälld för att det var öppen isolering i barnens rum. Säkerligen inte nyttigt att andas in sådana fibrer, men om ni städar upp kanske det inte är så farligt. Har ju svårt att tänka mig att fibrerna ska ha trängt in i madrasserna, eller?

• vargaa

Har det legat ytligt på eller verkar det ha yrt runt och gnott in? Det är nog inte katastrof om man dammsuger dem ordentligt, man har ju lakan, ev bäddmadrass och kudde. Tror inte att det gått in så mycket glasfiber i madrassen om det legat hela kakor med isolering på dem. Beror kanske på vad madrassen har för tyg också.

Mamma till Elise - www.vargaaa.blogspot.com
Svar på tråden hur farlig är isolering?