• peachen

Avstannad viktnedgång

Hej,

jag har gått ner ungefär 26 kg på ett halvår. Har en del vikt kvar att gå ner och undrar om nån här har förslag på vad jag kan ändra på för att komma vidare från min platå.

Jag cyklar 10 km fem dagar i veckan och gör 20 armhävningar/dag, plus hundpromenader 3-4 gånger/dag.
    Jag äter som jag ska, har ställt om mina vanor helt och vet att jag äter bra. Så det är träningen som måste ändras tror jag. För nu har vågen stått still ganska länge.
    Jag känner mig väldigt osäker när det gäller att gå till gym, skulle helst slippa det. Kanske börjar jag när jag gått ner ytterligare några kilo. Annars är det inget fel på motivationen, jag vill verkligen träna och jag är bra på att hålla rutiner. Är sjukt peppad på viktnedgången och känslan av att bli stark och få bra kondis.
    Jag har ungefär 25 kg kvar att gå ner.

Tacksam för hjälp och tips!

/P

• Svar på tråden Avstannad viktnedgång
  • peachen

Tack!
    Vad snällt av dig:)

• Tjillevippen04

Kan det vara så att kroppen har vant sig vid träningen du gör nu? Testa träna något annat eller variera cyklingen? Cykla fortare någon dag och längre någon annan? Kanske kan du byta något cykelpass mot promenad som du sen ökar tempot på så att du kanske till slut orkar springa?

Du ville inte ändra maten, men det kanske är något att se över ändå? Du kan ju testa att ändra och se vad som händer med vågen efter 2 veckor. 

• peachen

Tack för svar!

Jag har varit ute och sprungit, på landet. Jag har inga problem att orka, det är mest att jag tycker det är jobbigt att vara ute bland folk och träna. Och jag bor i ett tätområde..så jag vill inte springa där. Jag antar att allt mentalt bagage som en livstid av överviktig har gett är svårare att bli av med än själva vikten.
    Egentligen gillar jag att jogga/springa, det är bara den där dumma tröskeln att våga sig ut.
    Kanske får testa att göra det jättetidigt på morgonen.

Det är frustrerande, för jag borde egentligen ta mig till ett gym, jag förstår ju det. Men det är så svårt att komma över tröskeln.
    Extra frustrerande är det när jag vill träna, vill ta ut mig..men psyket säger nej bara för att det är i en offentlig miljö.

:(

Jag ska kolla igenom maten, föra en dagbok över vad jag äter under en vecka och se vad jag kan ändra på.

• Tjillevippen04

Hej igen

Jag känner igen det där allt för väl. Även om jag är "smal" har jag haft väldigt svårt att våga gå ut och springa på dagen. Jag har alltid väntat till det blir mörkt. Har varit rädd att folk ska se mig. Jag har extremt dåligt självförtroende och skäms för att låren dallrar, att jag springer långsamt m.m. Alla konstiga anledningar man kan hitta på för sig själv. Det som har hjälp mig att att jag har insett att andra inte tittar på en. Möjligtvis noterar dom att "Jaha där är en ute och springer. Vad duktig hon är." Ingen har tid att lägga ner mer energi på andra! Alla är upptagna med att tänka på sig själv. Och ingen ska väl hindra dig från att göra saker du vill? Du måste peppa dig till att komma över tröskeln och inse att du är värd allt som finns och ge dig ut och spring! 

Idag springer jag när jag vill om det så än är mitt på dagen. Ingen ska hindra mig i mitt liv och om nu någon skulle få för sig att tänka något negativt när dom ser mig komma flåsandes så får dom faktiskt göra det. Jag kommer ändå aldrig få reda på det och det säger mer om dom är vad det säger om mig. 

• Johan75

Eftersom du skriver att du cyklar fem dagar i veckan antar jag att det är till jobbet? Eller pratar vi en cykelrunda på 10 km?

Hur som hellst så är mitt förslag enkelt - cykla längre. Är det jobbet du cyklar till och från så lägg till en liten omväg på hemvägen. Eftersom du inte verkar må lika dåligt av att cykla så utnyttja det - lägg till en runda på minst 3-4 mil på helgen.

Behold, i come as a thief.
  • Carisma95

Kroppen ställer in sig på den träning den blir "utsatt" för. Man brukar rekommendera ändringar (även om det är små) ca var 6-8:e vecka just för att kroppen vänjer sig.

Som någon sa ovan; försök öka tempot eller längden på passen. Ge dig ut och jogga på morgon /eller kväll om du tycker det är jobbigt. Löpning är det mest energikrävande du  kan göra (generellt menat, sen kan självklart skilja om man går in på ytterligheter).

Du kanske kan göra mer styrkeövningar hemma? Googla på hemmaträning, det finns massa tips och övningar på nätet! Köp hantlar/vikter och kanske gummiband hem för att göra det lite mer krävande?

Vad gäller maten är det svårt att uttala sig om det påverkar eller inte. Kosten är ju det som brukar påverka viktuppgång/nedgång mest, men svårt att uttala sig när man inte vet hur du äter.  

vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • peachen

Nu har jag bytt så att jag istället för att cykla 1 mil om dagen, cyklar minst 60 minuter. Det blir ungefär 2,5 mil/dag.
    Jag har gått ner 4 kg på två veckor och det känns som att konditionen har blivit bättre.

En sak som jag undrar över, jag svettas nåt enormt när jag cyklar nu. Det gjorde jag inte alls när jag bara cyklade 1 mil. Det är ju helt ok att bli svettig när man tränar. Problemet är att jag kan börja svettas lika intensivt exempelvis bara genom att gå till tunnelbanan i normal takt. Det är helt sjukt, jag brukar ALDRIG svettas så annars. Det är ju jättegenant. Har det nåt samband med att jag börjat svettas så mycket under träningen?

/P

• Likaskeptisksomförr
    Tjillevippen04 skrev 2011-08-08 17:03:06 följande:
    Kan det vara så att kroppen har vant sig vid träningen du gör nu? Testa träna något annat eller variera cyklingen? Cykla fortare någon dag och längre någon annan? Kanske kan du byta något cykelpass mot promenad som du sen ökar tempot på så att du kanske till slut orkar springa?

Du ville inte ändra maten, men det kanske är något att se över ändå? Du kan ju testa att ändra och se vad som händer med vågen efter 2 veckor. 
    Carisma95 skrev 2011-08-09 21:21:41 följande:
    Kroppen ställer in sig på den träning den blir "utsatt" för. Man brukar rekommendera ändringar (även om det är små) ca var 6-8:e vecka just för att kroppen vänjer sig.
    Vadå vant/ställer in sig vid träningen? Det fungerar inte så. Det är intensitet och förbränning som avgör (kcal-in mot kcal-ut). TS måste, vilket hon uppenbarligen gjort, öka på träningen och/eller minska energin. 
  • Carisma95
    Likaskeptisksomförr skrev 2011-08-27 16:06:23 följande:
    Vadå vant/ställer in sig vid träningen? Det fungerar inte så. Det är intensitet och förbränning som avgör (kcal-in mot kcal-ut). TS måste, vilket hon uppenbarligen gjort, öka på träningen och/eller minska energin. 
    Googlar du hittar du massa sidor som rekommenderar att ändra sitt träningssätt/schema var 6-8:e vecka.
    T.ex. här. http://www.smartgym.se/2011/04/06/variera-dina-tr%C3%A4ningspass-2542372

Sen kan du ju inte klippa inlägget ovan från sitt sammanhang och skriva dit att hon ska öka träningen. Vad tror du jag menade med min fortsättning, nedan...?
    Som någon sa ovan; försök öka tempot eller längden på passen. 
    vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • Likaskeptisksomförr

Det där är inte en bra källa, dessutom ganska otydlig. Men vad den skriver (nu skummade jag visserligen endast) är de facto ganska så OK. 

Jag citerade två personer som pratade om att kroppen kan vänja sig vid träning. Jag undrar vad som är tanken bakom det uttrycket. Ska man använda ett sådant uttryck får man vara tydlig med att kcal-förbränningen inte är större än kcal-intaget varför man får reglera balansen som därmed infunnit sig. Vilket kan göras genom att:

1) Äta mindre
    2) Träna mer
    3) Kombinera båda

Det handlar om kcal-in och kcal-ut som alltid. 

• Likaskeptisksomförr
    Carisma95 skrev 2011-08-27 18:02:13 följande:
    Googlar du hittar du massa sidor som rekommenderar att ändra sitt träningssätt/schema var 6-8:e vecka.
    T.ex. här. www.smartgym.se/2011/04/06/variera-dina-tr%C3...

Sen kan du ju inte klippa inlägget ovan från sitt sammanhang och skriva dit att hon ska öka träningen. Vad tror du jag menade med min fortsättning, nedan...?
    Som någon sa ovan; försök öka tempot eller längden på passen. 
    Så länge träningen går framåt och man utvecklas finns det ingen anledning att byta träningssätt/schema var 6:e-8:e vecka. Däremot kan man variera sig för att det är kul/motiverande.
Svar på tråden Avstannad viktnedgång