• Bejje

Skar mig djupt i fingrarna när jag skar kyckling, farligt?

Jag stod tidigare och försökte skära halvfryst kycklingfilé i två halvor när den sylvassa kniven slant och jag skar mig djupt i både tummen och pekfingret. Jag tror jag har lyckats få stopp på blödningen nu, men jag känner mig lite smått yr.

Nu undrar jag om det är farligt att få rå kycklingsaft i sår eller är det bara farligt via magsäcken? Tänker i första hand på salmonella, men finns det något annat som kan vara farligt med rå kyckling? 

• Svar på tråden Skar mig djupt i fingrarna när jag skar kyckling, farligt?
  • madeindenmark

Jag tror inte att det är farligt att få kycklingsaft i såret...men jag vet inte. Jag tycker att du ska ringa sjukvårdupplysningen och höra vad du ska göra. Du kanske behöver sys? Du måste rengöra såret i alla fall.
    Lycka till!

• Philippa

Har du ringt sjukvården? Om inte, gör det...

• mandelblomma

inget farligare än att skära sig om man skär grönsaker eller annat.

• Bejje

Nej jag har inte ringt sjukvården, men det blöder inte igenom nåt mer nu, så jag tror det är ok. För övrigt så har jag 0 förtroende för sjukvården. Får aldrig någonsin nån bra hjälp där, så jag skiteri dom så länge det inte är livshotande och det är det ju inte.

Men skönt att veta att sår och kyckling inte ät någon fara. 

• mandelblomma
    Bejje skrev 2011-08-08 20:20:00 följande:
    Nej jag har inte ringt sjukvården, men det blöder inte igenom nåt mer nu, så jag tror det är ok. För övrigt så har jag 0 förtroende för sjukvården. Får aldrig någonsin nån bra hjälp där, så jag skiteri dom så länge det inte är livshotande och det är det ju inte.

Men skönt att veta att sår och kyckling inte ät någon fara. 
    ja behöver du ingen hjälp så är det ju rätt meningslöst att ringa ;)
  • mammastitch

risken finns att du får lymfangit.. "Lymfangit är en infektion i lymfkärlen, vilken oftast har sin början i ett infekterat sår. Infektionen gör att lymfkärlet utvidgas, vilket leder till att också de små, omkringliggande blodkärlen utvidgas. Dessa små blodkärl syns som ett rött streck i huden. Lymfangit är inte alls någon livshotande åkomma. Den kan dock ge sviter t.ex. i form av bestående svullnad. Man behandlar därför gärna också lymfangiter med antibiotika".

• mandelblomma
    mammastitch skrev 2011-08-08 20:35:03 följande:
    risken finns att du får lymfangit.. "Lymfangit är en infektion i lymfkärlen, vilken oftast har sin början i ett infekterat sår. Infektionen gör att lymfkärlet utvidgas, vilket leder till att också de små, omkringliggande blodkärlen utvidgas. Dessa små blodkärl syns som ett rött streck i huden. Lymfangit är inte alls någon livshotande åkomma. Den kan dock ge sviter t.ex. i form av bestående svullnad. Man behandlar därför gärna också lymfangiter med antibiotika".
    för att?
    Staffar och streptokocker finns ju inte mer av i kycklingsaft??
Svar på tråden Skar mig djupt i fingrarna när jag skar kyckling, farligt?