• Xofina

Ont i svanskotan?

Födde min son för 6 månader sedan vaginalt och bibland när jag sitter på golvet och lutar mig bakåt kommer jag åt min svanskota och det gör verkligen ont!
    Någon annan som har upplevt detta? Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-08 19:21
    *ibland!

• Svar på tråden Ont i svanskotan?
  • crax

Ja - fick min dotter för snart fem månader sedano jag har fortfarande jätteont i svanskotan. Man kan tydligen bryta den vid förlossning.

• Carr0n

Det har jag också.. min yngsta är 1½år, kommer det alltid vara så? Får jätteont om jag sitter på för hårt underlag länge (typ golvet).

• Xofina

Usch, men skönt att det inte bara är jag!
    Aj, bryta svanskotan tror jag inte att jag gjorde..den ömmar bara när jag sitter hårt, i mjukt går det bra Glad
    Kan det vara en spricka kanske? 

• skånegås

Jag hade ont över ett år efter andra graviditeten. Smärtan kom för första gången efter första förlossningen men försvann rätt fort och återkom under 2:a graviditeten, det gjorde MYCKET ondare dagen innan förlossningen ämn efter... Under 3:e grav hade jag ont några veckor i mitten, fick då rådet att sitta högt. Och under 4:e grav kände jag inget mer än kanske lite ömhet, inte nu efteråt heller...

• crax

nån som har röntgat eller testat gå till naprapat?

• Phillippa

Min dotter är snart 2 år men jag har "bara" haft ont i några veckor. Det kanske är lite långsökt att förlossningen ligger bakom det men jag har inte ramlat eller så och har ingen aning om vad det annars skulle vars?!

• Xofina
    skånegås skrev 2011-08-09 22:23:54 följande:
    Jag hade ont över ett år efter andra graviditeten. Smärtan kom för första gången efter första förlossningen men försvann rätt fort och återkom under 2:a graviditeten, det gjorde MYCKET ondare dagen innan förlossningen ämn efter... Under 3:e grav hade jag ont några veckor i mitten, fick då rådet att sitta högt. Och under 4:e grav kände jag inget mer än kanske lite ömhet, inte nu efteråt heller...

Hua...usch låter inte kul Rynkar på näsan
    Phillippa skrev 2011-08-09 23:18:18 följande:
    Min dotter är snart 2 år men jag har "bara" haft ont i några veckor. Det kanske är lite långsökt att förlossningen ligger bakom det men jag har inte ramlat eller så och har ingen aning om vad det annars skulle vars?!
    Man vet aldrig! Kan kanske vara så!

• skånegås
    Antingen förlossningen eller hormoner skulle jag säga. Ligamenten kring svanskotan påverkas ju liksom alla andra av graviditetshormoner. Men sen kan ju svanskotan vara ivägen för barnet under utdrivningen...
  • skånegås
    Xofina skrev 2011-08-10 22:58:40 följande:
    Hua...usch låter inte kul Rynkar på näsan

Nej, men kontentan är att det har gått över och trots två graviditeter och förlossningar efteråt så har det inte kommit tillbaka
  • Lantani

Japp med första.. Jag hade skitont säkert 2-3 månader. Första månaden kunde jag inte sitta på vanlig stol och knappt ta mig upp från sängen utan att det kändes som jag höll på att dö utav smärta. Fy så ont jag hade. Idag är första barnet snart 3 år och jag känner ingenting.
    2:a barnet är 1 år, men där fick jag inte alls ont, men den förlossningen gick jättefort, så hon låg väl inte och tryckte på de viset som första gjorde.

Alvin 081114 och Alice 100807
  • Xofina
    skånegås skrev 2011-08-11 09:49:06 följande:
    Antingen förlossningen eller hormoner skulle jag säga. Ligamenten kring svanskotan påverkas ju liksom alla andra av graviditetshormoner. Men sen kan ju svanskotan vara ivägen för barnet under utdrivningen...

Mm, det kan det vara! Låter ju väldigt troligt så att säga. Har den varit ivägen under utdrivningsskedet och svanskotan fick sig en smäll lär det ta ett tag innan den blir återställd..
    skånegås skrev 2011-08-11 09:49:58 följande:
    Nej, men kontentan är att det har gått över och trots två graviditeter och förlossningar efteråt så har det inte kommit tillbaka

Sant! Glad Skönt att det gick över för gått!
    Lantani skrev 2011-08-11 09:53:56 följande:
    Japp med första.. Jag hade skitont säkert 2-3 månader. Första månaden kunde jag inte sitta på vanlig stol och knappt ta mig upp från sängen utan att det kändes som jag höll på att dö utav smärta. Fy så ont jag hade. Idag är första barnet snart 3 år och jag känner ingenting.
    2:a barnet är 1 år, men där fick jag inte alls ont, men den förlossningen gick jättefort, så hon låg väl inte och tryckte på de viset som första gjorde.

Usch!! jag har ont fortfarande då jag sitter och "nuddar" den..gått 6 månader sedan förlossning..
    Får hoppas att det går över! verkar ju göra det så småningom verkar det som Glad 
  • jinxy

Min dotter blir snart 8 månader och min svanskota är fortfarande väldigt öm vid beröring. De första 4 månaderna hade jag verkligen ont, att det liksom kändes i stort sett hela tiden. Nu har det som sagt åtminstone avtagit men om jag tex sätter mig lite snett på stolen eller liknande så att man stöter i kotan så gör det fortfarande riktigt ont.

Himla skönt att det är fler som har det så. 

• yndra

Japp!
    Bröt den vid sonens förlossning och nu 6 år senare gör  den fortfarande ont till och från! Men inte alls lika ont som de första åren! Nu är jag gravid igen och bävar för att det ska bli samma sak igen! 

• Xofina

Aj! Några som brutit..måste göra fruktansvärt ont!!! Jag tror mer att jag fått en spricka, hoppas det går över för er! Glad

• crax

Efter att fortfarande ha ont i svanskotan 6 månader efter förlossningen så har jag varit hos läkare.  Hon ville ge mig antiinflammatoriska tabletter men det kan jag inte äta pga ammning så jag fick salva istället. Smörja svanskotan tre ggr dagligen i 14 dgr med Voltaren. Skall bli spännande o se om det hjälper....

Svar på tråden Ont i svanskotan?