• Wicked113

Engångskamera på bröllop?

Har du någon erfarenhet av att ha engångskameror på bröllop? Så att gästerna själva får ta kort som man sedan framkallar. Jag tycker om idén, men har hittat både negativt och positivt om detta. Snälla dela med dig av dina erfarenheter! :)

• Svar på tråden Engångskamera på bröllop?
  • listo

Vi hade såna på vårt bröllop, det fanns inget negativt med det, tyckte vi i alla fall.

• Wicked113
    listoplisto skrev 2011-08-08 20:00:54 följande:
    Vi hade såna på vårt bröllop, det fanns inget negativt med det, tyckte vi i alla fall.
    hade ni någon "proffsfotograf" också? eller bara engångskamerorna? :)
  • FinaAnkon

negativt är att det kan bli många mörka och suddiga bilder. Många bilder man får kasta pga att vissa tyckte det var kul med fjantkort. (dvs fyllekort, kort under borden, massa grimaser etc)

• hopparmamma

Vi hade det och jag tycker bara att det var positivt. Man får bilder från borden under middagen och festen som man aldrig hade fått annars. Vad man får räkna med är att man kan få en del bilder på folk som tar kort på varandra (alltså man ser bara en människa med kamera på bilden), någon som tagit 5-10 bilder på sin fru/man/sambo, många bilder som är väldigt snarlika på tex en talare. Men det får man leva med.

• Wicked113

Jaa klart man får räkna med många kort som inte blir så bra. :) Men jag tänker att man kan få många roliga och annorlunda kort. Hade planerat att ha någon form av fotograf också, men han/hon kanske inte kan fånga just de här riktigt roliga fyllekorten :D

• Tholie

Vi hade digitala pocketkameror istället för engångskameror.. Måånga bilder blev det (ett par tusen om jag inte minns fel), men jag inbillar mig att det var lättare att sortera än framkallade bilder. Slapp betala kostnaden för framkallning också.

• listo

Vi hade ingen proffsfotograf, varken under vigseln eller på bröllopsfesten. Och även "knasiga" bilder är ju kul, de speglar ju festen och alla våra vänner som ju faktiskt var de som gjorde festen till vad den var

• Archandra

Vi hade proffsfotograf till ceremonin och bröllopsfotona. På festen hade vi tio engångskameror utlagda på borden. Det var jättebra. Vi fick massor av roliga bilder på saker vi annars inte skulle ha tänkt på (inte minst festens deltagare). Visst blev några bilder dåliga, men med tanke på hur många kort som togs, gjorde inte det så mycket.

• Wicked113
    Tholie skrev 2011-08-08 20:13:23 följande:
    Vi hade digitala pocketkameror istället för engångskameror.. Måånga bilder blev det (ett par tusen om jag inte minns fel), men jag inbillar mig att det var lättare att sortera än framkallade bilder. Slapp betala kostnaden för framkallning också.
    Hmm.. nu kanske jag är lite dum, men vad är digitala pocketkameror? Är de dyra? Hur många hade ni då?
  • Tholie
    Wicked113 skrev 2011-08-08 20:15:08 följande:
    Hmm.. nu kanske jag är lite dum, men vad är digitala pocketkameror? Är de dyra? Hur många hade ni då?
    En vanlig standard digitalkamera. Alltså inte jättestor systemkamera.
    Hade en per bord, så 4-5 stycken. Fäste en liten lapp med en text skriven från kameran till gästerna, typ "Hjälp mig med mitt uppdrag, jag ska samla så många bilder som möjligt"

Kostar kanske 4-500... Vi köpte två har jag för mig, sålde efteråt för ungefär 50-100 kr billigare än vad vi köpte för. Minneskorten har vi kvar. Och nån kamera lånade vi också. Nästan alla har ju en liten digitalkamera idag.
  • Miss Cee

Rätt meningslöst idag när de flesta har en digitalkamera, eller tom tar bättre foton med sin mobil.

Skulle hellre satsa på att be gästerna att skänka er sina bilder efteråt, eller skicka med alla en cd-romskiva hem och be dem skicka er en uppsättning av sina bilder.

Engångskamerorna blir oftast också dåligt bilder, folk vet inte hur de ska hantera blixten osv. Bortkastade pengar.

• framsteg

Utse istället en "bildansvarig" och satsa på en dator med minneskortsläsare som folk får tanka över korten på innan de går hem. Speciellt de som bort långt bort och som ni kanske inte ser varje månad.

• QueenObscene

Min bästa vän hade engångskameror på sitt bröllop, tror det var 6 st. Visst blev det många "fjantbilder" och mörka suddiga bilder, men också en hel del roliga och minnesvärda!
    Sen hade många gäster med sig bättre kameror + att de hade en släkting med som frilansar som fotograf som tog mer proffsiga bilder.

Svar på tråden Engångskamera på bröllop?