• Anonym (dum fråga)

sälja ärvda smycken... dumt?

Har ärvt smycken efter nära släktingar... har precis beställt guldbrev, då jag tänkte sälja lite smycken jag inte använder...

Jag använder inte heller de ärvda utan de har legat i en ask i MÅNGA år.
    Är det fult att sälja dom oxå?
    Borde jag fråga den det kan beröra mest...?

har fp just nu och behöver alltid extra pengar...  funderar tom på o sälja min förlovningsring... men ngnstsn måste gränsen gå.. 

• Svar på tråden sälja ärvda smycken... dumt?
  • Anonym

fast jag skulle då INTE sälja dom till guldbrev. du får bättre betalt om du tar dom till en guldäffär. och då får du pengarna i handen om du vill det.

vad gäller sälja ärvda smycken kan jag tycka lite olika. har du barn som kanske vill ärva smycken av sina släktingar efter dig så tycker jag inte du ska sälja dom nej. 

• Anonym

Jag har sålt lite arvesmycken men jag ångrade mig. du kan aldrig få tillbaka dem igen.

Jag önskar att jag hade bett min mamma om pengar istället, vet att hon hade gett/lånat mig istället för att jag gjorde mig av med smyckena.

Så tänk efter om någon annan vill ha dem!

• Anonym

Plus att har du ont om pengar så pantsätt dem så länge istället på Pantbanken, så kan du köpa tillbaka dem sen. Det är faktiskt inte så farlig ränta som man kan tro.

Tror att om man får säg 4000 kr så kostar det 4500 att lösa tillbaka efter 4 mån. Jämfört med t.ex. SMS-lån är det mycket bättre med pantbanker.

• Anonym (.)

Jag sålde ett trasigt guldhalsband som jag fått av min mamma och då ringde jag mamma och kollade så att det var ok med henne.

Jag skulle inte sälja ärvda smycken utan att först kolla med andra i släkten, som kanske skulle vilja köpa det av mig istället. Och om det känns omöjligt så skulle jag bara sälja ärvda smycken i absoluta nödfall. Tycker det känns lite konstigt trots att jag aldrig använder smycken.

När du säljer smycken i guldbrev så får du bara betalt för guldet. Jag tror att du skulle få mer för smycket om du sålde det som ett smycke. Då är det ju ett hantverk och inte bara en stycke guld.   

• viseversa

Jag säger som andra har gjort. Vill du itne ha dom ärvda smyckerna så kanske någon annan i släkten vill.

• Lisa75

Om någon annan i släkten kan tänkas vara intresserad tycker jag inte att du ska sälja dem. Är väl lite egoistiskt om det är ett arv med affektionsvärde för andra. Erbjud istället de du tror kan vilja ha dem att köpa dem av dig isåfall. Få dem värderade i en butik som säljer guld så kan de betala samma pris. Jag hade blivit jätteledsen om en släkting sålde farmors smycken men skulle gärna köpa loss dem!

• Anonym (dum fråga)

Ni har så rätt, jag sparar de ärvda smyckena.... går ju inte att ångra sig...
    får se hur jag gör med mina egna... använder dom knappt...
    Man kan ju skicka in dom, får de värderat, sen kan man ju ångra sig snabbt... 

• Anonym

nu värdesätter jag ärva smycket mycket även om de ligger i kassaskåpet mest.....

om jag mot förmodan inte vill ha dem skulle jag kolla med övrig släkt först (vi e sådana som gör så)

och om jag nu skulle sälja skulle jag gå till en guldsped eller pantbanken som betalar bra 

• Anonym (beror på)

Jag säger att det beror på vad det är för smycken. Jag sålde en del guld som var förtida arv efter min släkting. Men saken var att detta var verkligen bara typ gamla guldkedjor och annat som min släkting hittade i en låda och gav till mig. Det var ingenting som man kunde använda och verkligen inga speciella smycken på något sätt. Inget affektionsvärde (kan köpa en likadan i vilken guldfyndbutik som helst). Men om det är finare smycken som verkligen gått i släkten och så, då skulle jag inte sälja. Hellre ge bort till barn eller göra om till sånt man själv använder - det är en viss känsla att det har gått i arv.

Jag tror såhär. Känner du "Nja, vet inte riktigt, det är ju ändå den här som var med när ...." eller liknande - gör det inte! Och pantbank - tänk på att dem kan SÄLJA dina saker om du inte betalar tillbaka! Min svärfar har pantsatt en massa arvesmycken som vi är riktigt förbannade för faktiskt - han hade kunnat fråga oss om pengar, men istället gick han till pantbanken. Och kunde inte betala tillbaka. Och sa INGET till oss förrän det var alldeles försent. Så dessa fina smycken finns inte kvar i släkten. Känns jättetråkigt :/. Så tänkt efter både en och två gånger innan ni pantsätter. Det är faktiskt billigare att försöka få ett blancolån! 

Svar på tråden sälja ärvda smycken... dumt?