Jag säger att det beror på vad det är för smycken. Jag sålde en del guld som var förtida arv efter min släkting. Men saken var att detta var verkligen bara typ gamla guldkedjor och annat som min släkting hittade i en låda och gav till mig. Det var ingenting som man kunde använda och verkligen inga speciella smycken på något sätt. Inget affektionsvärde (kan köpa en likadan i vilken guldfyndbutik som helst). Men om det är finare smycken som verkligen gått i släkten och så, då skulle jag inte sälja. Hellre ge bort till barn eller göra om till sånt man själv använder - det är en viss känsla att det har gått i arv.
Jag tror såhär. Känner du "Nja, vet inte riktigt, det är ju ändå den här som var med när ...." eller liknande - gör det inte! Och pantbank - tänk på att dem kan SÄLJA dina saker om du inte betalar tillbaka! Min svärfar har pantsatt en massa arvesmycken som vi är riktigt förbannade för faktiskt - han hade kunnat fråga oss om pengar, men istället gick han till pantbanken. Och kunde inte betala tillbaka. Och sa INGET till oss förrän det var alldeles försent. Så dessa fina smycken finns inte kvar i släkten. Känns jättetråkigt :/. Så tänkt efter både en och två gånger innan ni pantsätter. Det är faktiskt billigare att försöka få ett blancolån!