• Anonym

Hur mycket kan man dricka när man ammar?

Alltså hur många procent eller promille går över till barnet och i vilken mängd blir barnet påverkat/skadat?
    Tänket om man delar en flaska vin med sin partner. Det blir ju två glas var ungefär.
    Jag är väldigt sprittålig eller vad man ska säga och måste dricka stora mängder innan jag ens blåser över gränsen. Att jag är lång och stor kanske påverkar.
    Kommer inte att svara på inlägg från dem som motsätter sig alkoholförtäring under amning då det inte har med min fråga att göra. 

• Svar på tråden Hur mycket kan man dricka när man ammar?
  • Anonym

Vad jag känner till kan man dricka exakt hur mycket som helst.
    Det blir inte farligt för barnet (rent alkoholmässigt) förrän du blivit minst medvetslös.

Det är dock inte att rekommendera.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-08-08 22:26:25 följande:
    Vad jag känner till kan man dricka exakt hur mycket som helst.
    Det blir inte farligt för barnet (rent alkoholmässigt) förrän du blivit minst medvetslös.

Det är dock inte att rekommendera.
    Tack för ditt svar!
  • Ramborg

Som anonym säger. Din bröstmjölk får samma alkoholkoncentration som ditt blod. Det innebär att det som bebisen får i sig är så lite att det är försumbart.

Däremot kan man ju bli fumlig och få försämrat omdöme om man dricker mycket, så det finns ju andra skäl att hålla sig på måttlig nivå. Men som sagt, alkoholhalten i mjölken behöver man inte oroa sig för.

• listo

Livsmedelsverkets rekommendation är: 1-2 glas vin, 1-2 gånger/vecka.

• Anonym (Emma)

Din mjölk får samma promillehalt som ditt blod, så det är  inte mjölkens alkoholhalt som är problemet, man kan lugnt dela en vinare!

• Anonym

Anledningen till att jag frågade är för att jag inte litar på livsmedelsverkets rekommendationer. De har haft fel förut. 

• LillaMjau

Vad jag har förstått så får bröstmjölken samma promillehalt som ditt blod. Så efter två glas vin... Som apelsinjuice kanske? Mer relevant är väl om man känner att man vill hantera sitt spädbarn efter 2 glas vin. Innan graviditet hade jag tyckt att 2 glas är ju inget, särskilt inte om det dricks med mat. Men efter graviditet upptäckte jag att min gräns var inte ens 1 glas med mat.

• Anonym (1)

Det är stor skillnad mellan att dricka när man ammar och att dricka under graviditeten.
    Skillnaden är följande: Under graviditeten så får barnet samma promille som du när du dricker, dessutom så kan barnet inte bryta ner alkoholen själv utan kissar ut alkoholen i fostervattnet och dricker den sedan igen, gång på gång.
    När du ammar så får barnet INTE samma alkoholhalt som du utan barnet dricker bröstmjölken som innehåller ungefär samma alkoholhalt som ditt blod. Barnet dricker inte alkoholen gång på gång.

Dvs om du i prinicip super ihjäl dig och samtidigt lyckas amma så har du 0,04 volymprocent i bröstmjölken. Alkoholfritt vin som har en procenthalt på mindre än 0,05 volymprocent innehåller alltså mer alkohol än bröstmjölken. Vissa brukar säga att filmjölk etc har högre alkoholhalt än bröstmjölken hos en berusad kvinna. 

Med andra ord så är risken större att du tappar barnet än att barnet alkoholskadas om du ammar full.
    Jag har bara druckit måttligt av just den anledningen. Ett par glas vin för mig har kännts helt ok för mig. 

• Åskan

Du kan dricka dig i stort sett död och din bröstmjölk kommer ej att va skadlig för barnet ändå. (Däremot är det ju inte att rekommendera att ta hand om ett barn i det tillståndet, men det är ju en annan sak).

• Anonym (Dela en flaska??)

Ja, de lärde säger, att det inte går över i modersmjölken. Lillen är ju ute nu, och allt du äter, och allt du dricker, blir väl någon "slutsats" i modersmjölken. Samtidigt är mjölkproduktionen så smart, att den suger åt sig allt av det du intar. Så finns det näring i det du äter och dricker, då är det bra för lillen.

Den enda nackdelen med att dricka alkohol när man har bebis, är om man råkar somna. Och inte hör/ märker om lillen tex. blir sjuk... eller råkar i knipa, på något vis. Gnyr, eller så. Det kan ju komma en spyfluga, en geting, eller en mygga.... men sover man, så gör man det......Rynkar på näsan

• Anonym
    Anonym skrev 2011-08-08 22:32:38 följande:
    Anledningen till att jag frågade är för att jag inte litar på livsmedelsverkets rekommendationer. De har haft fel förut. 
    Det är rekommendationer eftersom många inte kan tänka själva.
    Det är inte farligt med alkohol  för barnet när man ammar rent alkoholmässigt men kan absolut vara farligt på andra sätt. Många kan inte skilja på de två sakerna, därför är rekommendationen 1-2 glas vin, 1-2 gånger/vecka.

Svenska staten (livsmedelsverket) vill inte ha olyckor med barn som beror på att föräldrarna är onyktra.
    Så länge många människor inte kan tänka ut konsekvenserna av mycket alkohol + barn själva får staten tänka åt människorna.
Svar på tråden Hur mycket kan man dricka när man ammar?