• Anonym (Skrämd av moster)

Ang hjälm på spädbarn.

Min 6 månaders tös har just lärt sig krypa och ställa sig mot saker. Balansen är inte den bästa men hittills har det gått bra. Någongång kommer hon ju ramla och förhoppningsvis är jag där och tar emot. Jag tänkte inte så mkt mer på detta för jag resonerade att " barn har ju överlevt hittills".

Sedan pratade jag med min moster som berättade att hennes son var tidig med att stå och då har dem ännu sämre balans, enligt henne. Hennes son fick hjärnskakning och BVC hade gett henne en hjälm som barnet skulle ha. Så nu tyckte hon att jag skulle be om en sådan. Ska man ha det på barn som lär sig stå tidigt? Eller de som har dålig balans? Eller är detta bara ett klassiskt exempel på föräldrar som skrämmer upp varandra?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Ang hjälm på spädbarn.
  • BVC Sköterskan

Hej!

Min erfarenhet är att barn generellt inte behöver hjälm i hemmet, utan snarare föräldrarnas skydd. Det vill säga häng med i utvecklingen och olyckssäkra hemma så gott det går. Vassa hörn och möbler som kan välta, är till exempel en fara för barn som är på språng och börjar resa sig mot möbler.

Naturligtvis kan det  finnas barn som kan behöva hjälm. Det brukar dock i så fall framkomma genom samtal och observationer mellan BVC och föräldrarna.
    Ta chansen och disskutera med läkaren vid sex månader eller ring er sköterska och berätta om dina tankar. Min uppfattning är dock att hjälm sällan behövs för detta ändamål. Vid cykling och andra utomhusaktiviteter är det däremot aktuellt.

Mvh Christine

Svar på tråden Ang hjälm på spädbarn.