• Anonym

skuldsanering-borgenär

Hej
    Jag har fått skuldsanering beviljad.
    Nu är det så att min dotter ej får någon egen lägenhet utan borgenär.
    Får jag gå i borgen för henne trots att jag lever på existensminimum?

Vill ju så gärna kunna hjälpa henne.

• Svar på tråden skuldsanering-borgenär
  • sirisdotter

Tja,  anser  du  att du skulle kunna betala dotterns hyra om hon inte skulle kunna klara det själv under den tid du lever med skuldsanering??

• Anonym

förlåt men vill gärna ha svar från någon som VET inte gissar.

• ensockerbagare
    Anonym skrev 2011-08-08 23:03:32 följande:
    Hej
    Jag har fått skuldsanering beviljad.
    Nu är det så att min dotter ej får någon egen lägenhet utan borgenär.
    Får jag gå i borgen för henne trots att jag lever på existensminimum?

Vill ju så gärna kunna hjälpa henne.
    Absolut inte. Du ska kunna motivera varför du ska kunna ha råd att betala för henne om hon skiter i att betala, hur gör du det?
  • Sweet life
    Anonym skrev 2011-08-08 23:17:15 följande:
    förlåt men vill gärna ha svar från någon som VET inte gissar.
    Har man betalningsanmärkningar får man INTE vara borgenman åt någon...

Nöjd?
  • Anonym

klart jag har bet anm om jag har fått skuldsanering

Ja jag är nöjd men du behöver ej vara så otrevlig i tonen.

• ensockerbagare

Borgensmannen ska prövas

Om det krävs ett borgensåtagande bör långivaren också göra en kreditprövning av borgensmannen. Han eller hon bör med god marginal kunna betala låntagarens skuld - eller uppfylla hyresgästens ekonomiska skyldigheter (hyra, kostnad för onormalt slitage med mera) - enligt avtalet.
    Långivaren ska också försäkra sig om att borgensmannen förstår innebörden och konsekvenserna av sitt åtagande.

www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument/Borgen/

• Dalton

Får och får, det är väl upp till värden att avgöra? Men vitsen med en borgensman är ju att den ska kunna betala om inte den du borgar för betalar, och värden lär ju bedöma att du har noll betalningsförmåga.
    Lever du på existensminimum så kan du nog inte betala även hennes hyra.

Hoppas det löser sig ändå, lycka till.

• MsM84

Har man skuldsanering så står det klart och tydligt om en kreditupplysning tas. Ingen skulle godta en borgensman som är mitt i en skuldsanering, först och främst för att har man skuldsanering så har man inte ekonomi att betala vilket är hela poängen.

• Anonym

ja jag vet vad so mgäller då an har skulder men de va just att ajg fått bev skuldsanering som jag funderade på om det ändrats.

Tack för svar.

• sirisdotter
    sirisdotter skrev 2011-08-08 23:06:02 följande:
    Tja,  anser  du  att du skulle kunna betala dotterns hyra om hon inte skulle kunna klara det själv under den tid du lever med skuldsanering??
    Jag gissade inte -   jag ställde en fråga,   som du  inte svarat på.   Bor du i tält eller gratis hos en vän)väninna?
  • Anonym

vad ahr det för betydelse hur jag bor?

• Waldo

Om det uppstår problem lär det komma när man gör en kreditupplysning på dig
    Där står att du är under skuldsanering och brukar man inte anse att du är kreditvärdig

Du har kanske(?) även betalningsanmärkningar kvar samma problem kommer där

Din inkomst kan ju vara tillräcklig för ett borgensåtagande på en lägenhet även om du är under skuldsanering
    Det är svårt att säga eftersom de olika fastighetsbolagen har olika regler

• sirisdotter
    Anonym skrev 2011-08-08 23:47:07 följande:
    vad ahr det för betydelse hur jag bor?
    Antar att du är en människa som behöver mat som alla andra.  Boendekostnader kan ev.  vara mer flexibla,  eller hur.   Blir nyfiken på hur du tänker när du räknar med att kunna stå för din dotters hyreskostnader -  utöver ev.  egna boendekostnader -  under en skuldsanering.
Svar på tråden skuldsanering-borgenär