skuldsanering-borgenär
Hej
Jag har fått skuldsanering beviljad.
Nu är det så att min dotter ej får någon egen lägenhet utan borgenär.
Får jag gå i borgen för henne trots att jag lever på existensminimum?
Vill ju så gärna kunna hjälpa henne.
Hej
Jag har fått skuldsanering beviljad.
Nu är det så att min dotter ej får någon egen lägenhet utan borgenär.
Får jag gå i borgen för henne trots att jag lever på existensminimum?
Vill ju så gärna kunna hjälpa henne.
Tja, anser du att du skulle kunna betala dotterns hyra om hon inte skulle kunna klara det själv under den tid du lever med skuldsanering??
Troligtvis inte eftersom du har betalningsanmärkningar (antar jag)...
förlåt men vill gärna ha svar från någon som VET inte gissar.
klart jag har bet anm om jag har fått skuldsanering
Ja jag är nöjd men du behöver ej vara så otrevlig i tonen.
Borgensmannen ska prövas
Om det krävs ett borgensåtagande bör långivaren också göra en kreditprövning av borgensmannen. Han eller hon bör med god marginal kunna betala låntagarens skuld - eller uppfylla hyresgästens ekonomiska skyldigheter (hyra, kostnad för onormalt slitage med mera) - enligt avtalet.
Långivaren ska också försäkra sig om att borgensmannen förstår innebörden och konsekvenserna av sitt åtagande.
www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument/Borgen/
Får och får, det är väl upp till värden att avgöra? Men vitsen med en borgensman är ju att den ska kunna betala om inte den du borgar för betalar, och värden lär ju bedöma att du har noll betalningsförmåga.
Lever du på existensminimum så kan du nog inte betala även hennes hyra.
Hoppas det löser sig ändå, lycka till.
Har man skuldsanering så står det klart och tydligt om en kreditupplysning tas. Ingen skulle godta en borgensman som är mitt i en skuldsanering, först och främst för att har man skuldsanering så har man inte ekonomi att betala vilket är hela poängen.
ja jag vet vad so mgäller då an har skulder men de va just att ajg fått bev skuldsanering som jag funderade på om det ändrats.
Tack för svar.
vad ahr det för betydelse hur jag bor?
Om det uppstår problem lär det komma när man gör en kreditupplysning på dig
Där står att du är under skuldsanering och brukar man inte anse att du är kreditvärdig
Du har kanske(?) även betalningsanmärkningar kvar samma problem kommer där
Din inkomst kan ju vara tillräcklig för ett borgensåtagande på en lägenhet även om du är under skuldsanering
Det är svårt att säga eftersom de olika fastighetsbolagen har olika regler