• Anonym

Han vägrar sälja vårat hus, vad ska jag göra?

Jag vill lämna min sambo. Vi äger ett hus tillsammans, som vi renoverat och som höjts mycket i värde sedan vi köpte det. Sambon vill bo kvar, men han har inte råd att köpa ut mig, och han vägrar sälja huset. 

Jag vill inte tvinga honom att sälja, och jag vet att han inte har råd att betala några pengar, han har knappt råd att bo här själv.

Vet inte vad jag ska göra, om jag ska flytta men fortsätta stå kvar på lånen? Eller om jag bara ska skriva över det hela på honom och acceptera den ekonomiska förlusten? Han är far till mitt barn och jag vill någonstans hålla mig på god kant med honom... 

• Svar på tråden Han vägrar sälja vårat hus, vad ska jag göra?
  • UlletGullet

Kontakta advokat! Det är det enda raka, de kan hjälpa dig med vad man kan göra rent juridiskt!

• Annika i Gbg

Jag håller med UlletGullet. Kontakta advokat och få hjälp. Skriv inte över någonting på honom, det finns ingen anledning. Har han inte råd att köpa ut dig bör nog huset säljas och pengarna delas mellan er. En jurist vet och kan vad som gäller.

Jag tror på livet - även när det sparkar skiten ur mig!
  • Mabaja

Du ska inte stå där utan pengar! Du har rätt till halva vinsten och ska inte ge bort en förmögenhet!

• Marnet

Ni kan ju kolla med banken oxå, dom kanske kan hjälpa till o lägga om lånen om han köper ut dig så att han har råd att bo kvar!!

• ratched

Ni måste göra bodelning (och det måste göras inom ett år efter separationen). Kontakta jurist, de flesta har gratis första rådgivning.

• Ramborg

Det finns juridiska metoder att tvinga honom men de tar tid. Så du bör sätta igång det så snabbt du kan.

• Tokern

Men herre gud, du har ett barn! Du kan inte skänka bort en förmögenhet för att barnets pappa ska bo i ett hus han inte har råd att bo i!  Ta kontakt med en jurist.

• Anonym

Han är hantverkare. Han har gjort ett stort arbete på huset, och där är fortfarande en del att göra, som han kan tjäna ännu mer pengar på. Han ser huset som sitt projekt, inte som vårat gemensamma hem, och därför säger han att jag bara är ute efter att tjäna en hacka på hans arbete och det tänker han inte gå med på.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-08-09 08:07:39 följande:
    Han är hantverkare. Han har gjort ett stort arbete på huset, och där är fortfarande en del att göra, som han kan tjäna ännu mer pengar på. Han ser huset som sitt projekt, inte som vårat gemensamma hem, och därför säger han att jag bara är ute efter att tjäna en hacka på hans arbete och det tänker han inte gå med på.
    Jo men du står väl som ägare på huset? Och har lån och grejer? Min man är också hantverkare och har gjort om nästan allt- det vi har kvar är kök och badrum... Resten är topprenoverat... Men jag står ju fortfarande och betalar på huset oavsett om det är renoverat eller ej? Äger du 50% ska du ha 50% av vinsten... Han får bita i det sura äpplet helt enkelt. Du ska ju fortfarande inte ge bort halva huset för att han ska kunna renovera vidare!
Svar på tråden Han vägrar sälja vårat hus, vad ska jag göra?