• lianem

Kombinera a-kassa, csn och föräldrapenning

Jag har bestämt mig för att läsa 75% i höst. Och kommer att få csn då. Just nu är jag föräldraledig fram till 29/8 då skolan börjar. Kommer då anmäla mig på AF då jag inte kommer att studera heltid. Nu till min fråga: om jag tex kommer att stämpa resterande 25% kan jag då även ta ut FP lördag och söndag så som man kan göra när man har ett arbete?

• Svar på tråden Kombinera a-kassa, csn och föräldrapenning
  • Meland

Du får inte vara inskriven på af vid studier och det spelar ingen roll vilken takt du studerar... Det har de sagt till mig, fast jag tidigare var inskriven under tiden jag studerade både 100 och 75%

• lianem

Men det verkar ju konstigt om jag inte kan få ta ut A-kassa om jag är arbetslös till viss del. Man kan ju till och med få studera 50% med bibehållen a-kassa OM man ansöker från a-kassan först. När skulle denna nya regel ha dykt upp?

• Fidelis ad urnam

Jag fick också höra, för 1,5 år sedan, att jag inte får vara inskriven som aktivt sökande på AF (och är då inte berättigad A-kassa) om jag studerar. Oavsett takt.

• Zargenta

Du får självklart vara inskriven som arbetssökande men du kan inte få akassa då du pluggar eftersom du inte är 100% tillgänglig till arbetsmarknadens förfogande... Du måste också vara beredd att avbryta dina studier hux flux om du blir erbjuden ett jobb, det är ett kriterium mer eller mindre...

De resterande 25% du pratar om, som du inte studerar, får du fylla upp med föräldrapenning...

Liten olycka men älskad och efterlängtad
  • lianem

Jag ringde a-kassan. Ska ringa dit igen om två veckor när chefen är tillbaka där. Jag ska söka a-kassa först tyckte hon och göra allt klart innan jag påbörjar min korta studieperiod. Så struligt med en massa olika inkomstkällor. Men måste ju för att få ekonomin för en heltidare. Jag kan ställa mig 100% till förfogan även fast jag studerar. Men ska som sagt avbryta föräldraledigheten två veckor tidigare så att jag kommer in i AF karusellen innan studierna. Kommer tvingas stämpla efter jul iaf tyvärr, men hoppas såklart på ett jobb efter min undersköterskeexamen.

• Tecken

Jag har aldrig hört att man får studer 75% och uppbära A-kasseersättning för resterande 25%, men det kanske kommit någon ny regel som tillåter det. Ring A-kassan och hör med dem.

Föräldrapenning får du ta om du har rumslig kontakt med barnet. Jag tror däremot att du måste ta ut måndag eller fredag för att kunna ta FP på helgen - men jag kan ha fel här.

Jag utgår från att du har koll på fribeloppsgränserna.

Svar på tråden Kombinera a-kassa, csn och föräldrapenning