• Anonym

använda matlagningsgrädde som gått ut?

Såg idag att jag har tre matlagningsgrädde paket som gick ut den 5e ingen e öppnad undrar om man kan använda idag ändå?

• Svar på tråden använda matlagningsgrädde som gått ut?
  • Anonym

Är det här verkligen en fråga för känsliga rummet?

Smaka så får du se om grädden är okej :S  (vart tog det sunda förnuftet vägen...) 

• sportpappa

Lukta och smaka på den (i den ordningen Glad) så märker du om det är fel på den.

• Nyfiken gul

som ovan sagt - lukta och smaka, är det okej så kan du använda den.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Philippa

Jag hade inte använt den.. det är dessutom rötmånaden nu...

Men varför behöver du vara anonym?

• sextiotalist

Smakar den bra och luktar bra, inga problem, grädde har den fördelen att det båda smakar och luktar illa innan den bli så dålig att den skulle bli skadlig.
    Rötmånad eller inte, grädde blir inte farlig på det sättet så snabbt

• Llimen

Lukta och smaka på den, säkert ingen fara.

Matlagningsgrädde har lång hållbarhet och därmed ganska stor marginal mellan datumet på förpackningen och den dag då tillverkaren räknar med att den kan bli dålig. Även vanlig mjölk/grädde som har"kort" hållbarhet är ofta användbara några dagar efter bästföredatum.

• Purlan

Det hade jag använt om den bara stått i kylen ordentligt hela tiden.

• La Lola

Jag hade använt de utan att ens fundera!

De är ju oöppnade o har antagligen stått i kylskåpet?!

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Jisa

Jag hade använt den utan att tveka. Hade sniffat lite på den först.

• carnitas01
    Philippa skrev 2011-08-09 07:25:59 följande:
    Jag hade inte använt den.. det är dessutom rötmånaden nu...

Men varför behöver du vara anonym?
    Vad är det för rapakalja du slänger ur dig?
    Inte undra på att vi slänger 90kg mat per år och person i detta land med sådan rädsla.
    Industrins bästa försäljningsknep blev denna bäst-före-datumet.

Kan inte matlagningsgrädde för köper inte lätt produkter utan kör på äkta vara.
    Men svårt att tänkta mig att den inte klarar sig 2-3månader över bäst-före-datum.
    Creame fraich har jag själv 4st 0,5dl som gick ut 4Maj i år, och blir bara godare och godare för varje månad som går.
    Köpte 14st för 4:- stycket, så därför så många kvar :)

Tror vi får snart utbilda en stor del av Svenska befolkningens kunskaper i detta område, tänk på hur många svältande barn man kunde föda med dessa 90kg mat som åker i soptunnan.
  • sextiotalist
    carnitas01 skrev 2011-08-11 06:59:37 följande:
    Vad är det för rapakalja du slänger ur dig?
    Inte undra på att vi slänger 90kg mat per år och person i detta land med sådan rädsla.
    Industrins bästa försäljningsknep blev denna bäst-före-datumet.

Kan inte matlagningsgrädde för köper inte lätt produkter utan kör på äkta vara.
    Men svårt att tänkta mig att den inte klarar sig 2-3månader över bäst-före-datum.
    Creame fraich har jag själv 4st 0,5dl som gick ut 4Maj i år, och blir bara godare och godare för varje månad som går.
    Köpte 14st för 4:- stycket, så därför så många kvar :)

Tror vi får snart utbilda en stor del av Svenska befolkningens kunskaper i detta område, tänk på hur många svältande barn man kunde föda med dessa 90kg mat som åker i soptunnan.
    visst är det konstigt. Jag använder lukt och smak. Sedan finns det vissa livsmedel som jag är mer noga med, sillinläggningar, där ett smaklöst toxin kan bildas t.ex.
Svar på tråden använda matlagningsgrädde som gått ut?