• Anonym

Kliar i underlivet men är inte svamp? (Äckligt)

Varje månad, antingen i anslutning till ägglossning eller mens så kliar det ett par dar i underlivet. Det kan vara olika från månad till månad, ibland kliar de sjukt mycket ibland bara lite grann.
    Men det är inte svamp för flytningarna ser inte ut som de brukar göra då.
    Flytningarna är vita och lite tjocka (som lotion) men inte så rikliga, luktar lite starkare men jag känns ändå torr där nere. Vad kan det vara för något?

• Svar på tråden Kliar i underlivet men är inte svamp? (Äckligt)
  • Anonym (P)

Titta efter om du kan se någon hudförändring - jag har haft ungefär som du (det var inte svamp men klådan återkom flera flera gånger) min barnmorska kunde se att huden på vissa områden i underlivet blivit lite vitaktig. Det var eksem.

• Anonym

ph balansen ändras pga hormoner? Prova lactal i samband med ägglossning/mens...
    Inget sköljmedel när du tvättar underkläderna, aldrig tvätta med tvål, sov utan trosor....

• Anonym

Näe har tittat flera gånger men blir aldrig vitt. Kan bli rött om det blir att jag kliar mycket men försöker undvika de så det inte blir sår där nere oxå.

• Anonym

Det gör jag aldrig/alltid men jag ska prova lactal och se om det hjälper :) Tack

• Anonym (P)
    Anonym skrev 2011-08-09 09:18:17 följande:
    Näe har tittat flera gånger men blir aldrig vitt. Kan bli rött om det blir att jag kliar mycket men försöker undvika de så det inte blir sår där nere oxå.
    Men ring en barnmorska så hon får titta ordentligt,.. det är inte bra att självbehandla för ofta.
  • Anonym

Jag läste på apotekets hemsida och där stog det att lactal inte ska användas vid klåda eller om man försöker bli gravid.
    Jo jag hade tänkt boka en tid men måste åka till grannkommunen och har inte tid att göra de denna veckan så därför ville jag ha snabb hjälp för att slippa klådan denna gången :)

• Anonym (samma)

Jag hade så...det var en form av allergi...eller överkänslighet. Hade ett rengöringsmedel som var ungefär som laktal men den var för aggressiv i mitt fall. Fick tips om att köpa en mild "tvål" med ph värde 3,6 (sur alltså bor utomlands så kan inte tipsa om märke) att bara använda underkläder i vitt bomull, inga trosskydd, undvika för tighta byxor eller byxor i syntetiska material. Har inga problem längre. Just det dessutom trivs jag väldigt bra med acos intimcreme finns på apoteket. Den lägger sig som en skyddande hinna och är speciellt bra vid känsliga slemhinnor. På mig kollade de svamp och liknande innan...men gynekologen sa direkt att hon trodde att det var allergi och så var det ju. 

Svar på tråden Kliar i underlivet men är inte svamp? (Äckligt)