• Anonym (ledsen)

Hjälp vi har fått ett barn som är för kort

Vi har relativt nyligen fått hem vårt efterlängtade barn men nu kommer orostankarna. Han/hon är alldeles för kort. Vi misstänker dvärgväxt och känner oss villrådiga.

Är det någon av er andra adoptivföräldrar som har fått barn som är oerhört korta för sin ålder? Hur har det gått för er? Vad berodde det på? Har ni fått konstaterad kortvuxenhet eller kom barnen igång med att växa på längden? 

Jag känner igen mig i en annan diskussionstråd här i Känsliga rummet om låg vikt på barn. Vårt barn har dock inte så låg vikt men är alltså mycket, mycket kort.

• Svar på tråden Hjälp vi har fått ett barn som är för kort
  • mammatill6

Dvärgväxt är man inte bara kort utan har fel proportioner också. Hu lång är barnet?

• Jakkolina
    Anonym (ledsen) skrev 2011-08-09 10:10:46 följande:
    Vi har relativt nyligen fått hem vårt efterlängtade barn men nu kommer orostankarna. Han/hon är alldeles för kort. Vi misstänker dvärgväxt och känner oss villrådiga.

Är det någon av er andra adoptivföräldrar som har fått barn som är oerhört korta för sin ålder? Hur har det gått för er? Vad berodde det på? Har ni fått konstaterad kortvuxenhet eller kom barnen igång med att växa på längden? 

Jag känner igen mig i en annan diskussionstråd här i Känsliga rummet om låg vikt på barn. Vårt barn har dock inte så låg vikt men är alltså mycket, mycket kort.
    Men blir inte alla barn undersökta när dom kommer till sverige,dvärgväxt visar ju sig genom andra deffekter på lemmar tex,fingrar som är lika långa tex!
  • Anonym (insatt)
    Jakkolina skrev 2011-08-09 10:52:06 följande:
    Men blir inte alla barn undersökta när dom kommer till sverige,dvärgväxt visar ju sig genom andra deffekter på lemmar tex,fingrar som är lika långa tex!

Det finns ju flera olika former av dvärgväxt - en del tydliga, andra svårare att diagnosticera .... men ts, var inte orolig - kontakta bvc så att du får klarhet!
  • Anonym (adoptivmamma)

Hur gammalt är ert barn och var på tillväxtkurvan ligger det?

Ett av våra barn växte allt sämre. Till slut växte h*n knappt alls.Vårt barn var inte heller underviktigt. Undersökningar visade att h*n hade brist på tillväxthormon. Detta kan behandlas framgångsrikt. Sök en barnläkare eller be BVC eller VC remittera er till närmsta barnendokrinologiska klinik.

Barn som har denna hormonella rubbning har inte avvikande proportioner.

• Sally

Ring och försök få tid hos en barnendokrinolog!  Det finns inte särskilt många, och det blir förmodligen i  bästa fall 3 månaders väntetid, så stå på er och skaffa en remiss bums!  Jag vet inte var du bor, men om det är Stockholm, kan jag tipsa en mycket bra barnendokrinolog - inboxa mig i så fall.

• Anonym (gluten)

Be dom även kolla upp eventuell glutenallergi.

Barn kan vara ytterst småväxta länge om de har glutenallergi och regelbundet får i sig gluten ändå. Inte alla får ont i magen så det kan vara svårt att veta innan man testat.

Detta med längden brukar rätta till sig när de får glutenfri kost.

lycka till

kram{#emotions_dlg.flower}

• pluvdo

Min (biologiska) son växer inte riktigt som han skall så jag förstår din oro. Men när det gäller ett adoptivbarn, så... vad för sorts levnadsförhållande hade barnet innan? Är barnet knubbigt eller smalt? Ifall ett barn får i sig för lite näring så avtar tillväxten på längden, kan det vara något sådant som hänt? Annars så är ju personer i vissa världsdelar överlag kortare än här i Sverige också.

• Selma1966

Vår son är fyra år och 89 cm... Ser ut som en två-treåring. Nu har han ett funktionshinder som gjort att han är synnerligen väl testad på alla håll och kanter och det är varken diagnosen eller dvärgväxt som gör honom kort. Det handlar snarare om en uppväxt utan stimulans, kärlek och näringsfattig mat. Många adoptivbarn ligger efter i utvecklingen när de kommer, både storlek, mentalt och motoriskt. Men de flesta skjuter iväg första året och växer och utvecklas rejält. Det är fortfarande möjligt att de blir kortare än jämnåriga. Men kolla med BVC om ni är oroliga. Svårt för oss amatörer att gissa om er son bara är kort för sin ålder eller om det ligger annat bakom.

• Anonym (M)

Hej!

Jag vet inte hur kort ert barn är. Vår dotter är kortväxt, har utretts, inget fel hittades. Hon är helt enkelt bara kort. Nu vid snart 4 år ålder är hon ca 90 cm lång. Vår dotter började avvika från sin kurva strax före 1 års ålder, och läkarna tror att hon nu är på sin rätta kurvar och att den tidigare kurvan var en tillväxtspurt i samband med att hon kom till oss. Vår dotter är född i Afrika.

Lycka till!

• Anonym (hypokondroplasi)

Hej!

Vi har en son med hypokondroplasi. Hypokondroplasi är en form av dvärgväxt där man får korta lår och överarmar ( det finns många variationer). Vår son har långsam tillväxt men följer sin kurva. Vi vet inte hur lång han kommer att bli men följer han sin kurva så blir han något över 160. Han följs av en tillväxtläkare, det finns inget man kan göra åt detta tillstånd. Blir han mycket kort kan man göra en operation som förlänger benen. Det var först vid 6 års ålder man kunde börja bedöma om det var hypokondroplasi, bl a mäter man sitthöjd, eftersom det har med proportioner att göra och att barn är mer oproportionerligare än vuxna.

Vi har tidigare märkt att benen är kortare då han drar mindre storlek på byxor än tröjor. Han ligger bra på sin viktkurva och är robust och muskulös. Vi var mycket upptagna till en början av han litenhet och ledsna över det. Men nu satsar vi på den psykiska och rustar honom inför framtiden och tänker på att om han t ex bott i ett land längre söder ut hade han inte varit så kort utan mer i normallängd. Själv är han än så länge inte så ledsen över att han är kort, han har noterat det men har många kompisar och alla är längre.

För att ett barn ska växa behövs kärlek och näringrik mat, vilket oftas inte kan tillgodoses på ett barnhem. Om ni är mycket oroliga kanske ni kan komma i kontak med en tillväxtläkare.

Den andra typen av dvärgväxt kallas akondroplasi, då man är ännu mer oproportionerlig och kortare.

.... skulle skriva att: För att ett barn ska växa behövs kärlek och näringrik mat, vilket oftas inte kan tillgodoses på ett barnhem, men det rättar till sig när barnet har funnit sig tillrätta i hemmet och växer i fatt.

• ruby84

Jag är adopterad kom till Svea vid 2,5 årsåldern knappt 9 Kg och 74 cm är inte spec. Lång i dag ca 160cm men ingen dvärg

• Anonym (adoptivmamma)

TS, som du ser i svaren finns det många olika orsaker till att ett barn inte växer som förväntat. För att få klarhet måste barnet undersökas av en barnläkare, helst en barnendokrinolog. Det finns barnendokrinologiska kliniker i Stockholm, Uppsala, Göteborg, Malmö/Lund och kanske på ytterligare några sjukhus. 

• pluvdo
    Anonym (hypokondroplasi) skrev 2011-08-10 06:55:21 följande:

Hej!

Vi har en son med hypokondroplasi. Hypokondroplasi är en form av dvärgväxt där man får korta lår och överarmar ( det finns många variationer). Vår son har långsam tillväxt men följer sin kurva. Vi vet inte hur lång han kommer att bli men följer han sin kurva så blir han något över 160. Han följs av en tillväxtläkare, det finns inget man kan göra åt detta tillstånd. Blir han mycket kort kan man göra en operation som förlänger benen. Det var först vid 6 års ålder man kunde börja bedöma om det var hypokondroplasi, bl a mäter man sitthöjd, eftersom det har med proportioner att göra och att barn är mer oproportionerligare än vuxna.

Vi har tidigare märkt att benen är kortare då han drar mindre storlek på byxor än tröjor. Han ligger bra på sin viktkurva och är robust och muskulös. Vi var mycket upptagna till en början av han litenhet och ledsna över det. Men nu satsar vi på den psykiska och rustar honom inför framtiden och tänker på att om han t ex bott i ett land längre söder ut hade han inte varit så kort utan mer i normallängd. Själv är han än så länge inte så ledsen över att han är kort, han har noterat det men har många kompisar och alla är längre.

För att ett barn ska växa behövs kärlek och näringrik mat, vilket oftas inte kan tillgodoses på ett barnhem. Om ni är mycket oroliga kanske ni kan komma i kontak med en tillväxtläkare.

Den andra typen av dvärgväxt kallas akondroplasi, då man är ännu mer oproportionerlig och kortare.

Jag misstänker att min son kanske har hypokondroplasi. Skulle du kunna maila mig?

Hej Pluvdo!

Har skickat ett meddelande till dig!

Svar på tråden Hjälp vi har fått ett barn som är för kort