• babymoon

Ni med GBS-infektion, när startade er förlossning?

hej!

jag har för en vecka sedan fått reda på att jag har GBS (streptokocker), och att jag kommer att behandlas med antibiotika i droppform innan förlossningen drar igång (4 timmar innan), men att det inte skall vara något att oroa sig för. 
    Kunde ju dock inte låta bli att gå in o läsa lite om det (är ganska medicinskt insatt sen innan) och läser inte allt o tar det på superallvar, utan mer för att få en bild om vad det är och hur dem blivande mammorna mår o hur det påverkar barnet, ur ett perspektiv som inte är bm/läkare. 
    Läste då att det verkar vara många som får tidigare vattenavgång pga GBS, även att ej upptäckt GBS kan vara en av orsakerna till PDS (plötslig spädbarnsdöd). 
    Jag har fått en antibiotika som jag äter sista dagen imorn, men som inte är penecilin (då jag är allergisk mor det) o min bm är inte helt hundra på att denna antibiotika tar GBS, utan skall diskutera detta vidare med läkareno senare höra av sig om det är så att jag skall byta antibiotikaform.

Har nu inatt o även nu på morgonen haft mer sammandragningar än vad jag brukar ha (har haft en hel del nu sista dagarna) o undrar vad det är som håller på att hända, om det är något på G.

är det någon här inne som kan dela med sig av GBS, ärligt, så vore jag väldigt tacksam. kanske någon i samma sits??

fakta om GBS, för er som inte är så insatta:
    http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Grupp-B-streptokocker/ 

ps. på fredag har jag gått hela 35 veckor. 

• Svar på tråden Ni med GBS-infektion, när startade er förlossning?
  • Läkerol

Hej. Såg tråden av en slump. Jag hade ovanligt mycket sammandragningar tidigt, bm sa att det var för att jag väntade barn nummer tre. Men när de inte gick över under vila, krävde jag en odling. Det visades att jag hade GBS inte mycket dock. I gävle vägrar dom behandla om det inte är farligt stor mängd i urinen. Jag har inte fått någon info alls utan fått läst till mig all info och fråga. Fick veta på Aurora samtalet att jag kommer behandlas i samband med att förlossningen kommit igång. Får jag vatten avgång måste jag höra av mig direkt så dom kan behandla mig. Själva pencillin tar bara 5-10 min att ge mig. Jag har nu på torsdag gjort 39 fulla veckor.

• babymoon

Läkerol:tack för ditt svar!

Jag har inte stor mängd jag heller men känner mig inte alls hundra, känner mig sjuk o väldigt trött. Har sammadragningar vissa stunder som inte heller går över vid vila.
    Hur länge har du vetat att du haft gbs?

Kram

• mammamu och kråkan

Hej!
    Med min son hade jag GBS under grav och behandlades en gång, sen hade jag inga mer besvär. Han föddes i v 41+0 och var svårt sjuk i lunginflammation redan när han kom ut. Däremot visade hans prover ingen BGS så han blev sjuk av något annat. Hur som helst, han föddes inte för tidigt i alla fall.

Denna graviditet har jag haft GBS två gånger redan (är i v 27 nu) och båda gångerna har det upptäckts för att jag fått mycket mer sammandragningar som sedan försvunnit i och med antibiotikakur.

Min BM sa så sent som idag till mig att de fått nya bud nu att det inte finns belägg för att GBS ska ge för tidig vattenavgång, men jag har inte själv hittat någon info ang detta.

• torparen

Hej! Jag fick täta sammandragningar som inte gick över i vila redan i v 21. Då upptäcktes GBS i vaginalsekret, fanns inte i urinen. Med vila och antibiotika blev det bättre och jag har kunnat jobba halvtid fram till v 34 då jag fick molvärk. Åkte till förlossningen och de konstaterade att jag hade börjat öppna mig lite och hade ny infektion. Ny kur antibiotika och heltids sjukskrivning tom idag då jag har gått 37 fulla veckor.

Jag har fått besked på att de bara behandlar GBS under graviditet om man har problem, tex sammandragningar el värk, men att man ska ha behandling under förlossningen för barnets skull.

Nu har jag semester och hoppas att jag slipper gå över tiden när bebisen har hotat med att komma redan i v 21. Men det är ingen garanti säger både BM och läkare.

• Moi Je Joue

mitt vatten gick i v 37+3, eftersom det var lite tidigt odlades jag, det visade sig efter förlossningen (odlingen tar några dagar) att jag hade GBS i urinen, dock ej i vaginalsekretet. fick ingen antibiotika eftersom förlossningen redan var över och bebisen kollades lite extra (temp och andningsfrekvens) men allt har gått bra, det läkte ut av sig själv på mig.

• babymoon

Tack för era svar, det lugnar... :)

Ligger nu med sammandragningar som inte är jätte sköna, så hoppas att det avtar snart.

• skogstok

Förlossningnen drog igång i vecka 31 men de lyckades stoppa det i en vecka så han föddes i v 32. Hade GBS visade det sig. Jag fick antibiotika under förlossningen .

För mig började det med sammandragningar och en blödning men när jag ringde förlossningen så sa de att det bara är förvärkar. Det var det inte, så när jag till slut åkte in för att kolla hade jag börjat öppna mig.

Vilken vecka är du i nu?

• babymoon

Är i v.34+5 o fick reda på att jag hade gbs nu i mån men har ätit antibiotika sen i tor förra veckan, då jag var inne på förlossningen pga hjärtklappning, spydde, allmänpåverkad...

Men mina sammandragningar är fortfarande kvar...

• delifi2

jag hade tidiga sd och bad att få göra ett test och det fick jag.

hade vanliga värkar när det satte igång, men min bm sa att om vattnet skulle komma så skulle jag åka in fort.
    Hade inte mycket gbs 

Svar på tråden Ni med GBS-infektion, när startade er förlossning?