Ni med GBS-infektion, när startade er förlossning?
hej!
jag har för en vecka sedan fått reda på att jag har GBS (streptokocker), och att jag kommer att behandlas med antibiotika i droppform innan förlossningen drar igång (4 timmar innan), men att det inte skall vara något att oroa sig för.
Kunde ju dock inte låta bli att gå in o läsa lite om det (är ganska medicinskt insatt sen innan) och läser inte allt o tar det på superallvar, utan mer för att få en bild om vad det är och hur dem blivande mammorna mår o hur det påverkar barnet, ur ett perspektiv som inte är bm/läkare.
Läste då att det verkar vara många som får tidigare vattenavgång pga GBS, även att ej upptäckt GBS kan vara en av orsakerna till PDS (plötslig spädbarnsdöd).
Jag har fått en antibiotika som jag äter sista dagen imorn, men som inte är penecilin (då jag är allergisk mor det) o min bm är inte helt hundra på att denna antibiotika tar GBS, utan skall diskutera detta vidare med läkareno senare höra av sig om det är så att jag skall byta antibiotikaform.
Har nu inatt o även nu på morgonen haft mer sammandragningar än vad jag brukar ha (har haft en hel del nu sista dagarna) o undrar vad det är som håller på att hända, om det är något på G.
är det någon här inne som kan dela med sig av GBS, ärligt, så vore jag väldigt tacksam. kanske någon i samma sits??
fakta om GBS, för er som inte är så insatta:
http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Grupp-B-streptokocker/
ps. på fredag har jag gått hela 35 veckor.