• rosii

packa tallrikar med bakplåtspapper?

hej, jag är precis uppe i flytt. läste någonstanns på nätet att man kan använda silkespapper till att slå in porlin & tallrikar odyl. men funkar det lika bra med bakplåtspapper? 

är fruktansvärt less på tidningspapper och trycksvärtan som blir på porslin & fingrar. och det som hamnar på fingrarna hamnar oftast på skåpsluckor och lite överallt  

• Svar på tråden packa tallrikar med bakplåtspapper?
  • VildVittra

kan kan man säkert men jag packade porslin in handukar och dukar i stället....ingen trycksvärta nånstanns =)

Nicholas 11 juli -04, Isabella 9 april -10, Mini BF 18 aug 2011
  • MajaVira

Jag rekommenderar att istället använda handdukar, kläder och andra textilier. Det skyddar bättre och man slår två flugor i en smäll då man får något färre flyttkartonger med dessa grejer.

• rosii
    VildVittra skrev 2011-08-09 11:26:13 följande:
    kan kan man säkert men jag packade porslin in handukar och dukar i stället....ingen trycksvärta nånstanns =)
    men vad smart! typiskt att man ska vara fast i gamla flytt rutiner när det är dags igen.  
  • rosii
    MajaVira skrev 2011-08-09 11:28:21 följande:
    Jag rekommenderar att istället använda handdukar, kläder och andra textilier. Det skyddar bättre och man slår två flugor i en smäll då man får något färre flyttkartonger med dessa grejer.
    jag förstår inte varför jag inte tänkt på det tidigare, jag ska göra allt så himla omständigt. tack för tipsen!!
  • brunöga 72

Finns bubbelplast på rulle till bra pris hos Clas Ohlson! Funkar också bra! Glad

• zauzz

Handdukar och T-shirts brukar jag packa porslinet med. Funkar utmärkt!

• Sale

Jag köpte billiga vita servetter på IKEA och packade i samt använde TORKY, det är stabilt och sen går det att återanvända (om man skulle vilja det).

• rosii

Har ni några mer praktiska flytt tips? Vadsomhelst...

• Houdini

På Shougard finns det mackulatur att köpa för att packa ömtåligt i. Det har vi använt. vi har även köpt flyttkartongerna där, så praktiskt att kunna köpa i flera olika storlekar. Och deras klädkartonger är jättebra så slapp jag mannens standardlösning svarta sopsäckar Flört Glöm inte att märka kartongerna med vad det är i dom så de hamnar i rätt rum från början så man slipper släpa runt kartongerna från rum till rum.

• MajaVira

Mina standardtips är;

- Skaffa dubbelt så många flyttkartonger som du tror behövs

- Om du har mycket böcker, fyll kartongerna till hälften med böcker och hälften med handdukar, kuddar eller något annat som inte väger så mycket

- Lämna ALDRIG lite småsaker kvar och tänk "jag tar det senare". Packa ner det i kartonger och ta det i "stora flyttlasset" (senast fick vi köra fyra vändor med bilen för alla småsaker som var kvar)

- Märk alla kartonger så att ni vet vad som är i dem

- Passa på att kasta sådan som inte används medan du packar, är bara korkat att släpa med sådant till nästa bostad

- Tänk igenom vad som behövs direkt i nya bostaden; toalettpapper, tvål, handduk, kaffebryggare etc och ha det lättillgängligt i flyttlasset (om du inte har möjlighet att köra dit dessa saker tidigare dvs)

• zauzz

Några tillägg

- Märk upp kartongerna med vilket rum de ska ställas i så blir det enklare att packa upp

- Känn efter så att kartongerna inte blir för tunga utan är lätta att hantera

- Ha många sopsäckar till hands när du packar så du kan göra av det  du vill slänga nånstans

- Se till att du enkelt kan få upp lyse i nya bostaden 

- Lämna en toarulle i den bostad du lämnar så den som kommer efter dig slipper toapapperskris

- Skruv isär skrymmande möbler som annars blir probelm i trappor och sånt

Svar på tråden packa tallrikar med bakplåtspapper?