• Anonym

Kan ej benämna färger

Min son är 3.5 år och kan sortera saker efter färger och se skillanden på olika färger men kan ej benärmna dom vid namn. Jag har försökt träna genom att spela olika färgspel, benämna färger hela tiden mm.Har du några tips på olika träningsövningar mm man kan göra? kan det vara att han har inlärningssvårigheter? Han är väldigt med och en liten funderare annars men språket kan fortfarande vara ganska otydligt

• Svar på tråden Kan ej benämna färger
  • BVC Sköterskan

Hej!

Min erfarenhet är att barn lär sig kopplingen mellan färgord och färg relativt sent, i förhållande till inlärning av andra ord. Det kan dröja något år till utan att det innebär något avvikande.

Jag tycker att du fortsätter som ni gjort hitills, lek fram kunskapen och använd det i vardagen.

Vad gäller hans språk, som du anser är något otydligt, tycker jag dock att du kan prata med förskolepersonalen och BVC. Utifrån att de känner honom och med den kunskap och erfarenhet som de har, kan de bedöma om han utvecklas som förväntas. Det är fullt "normalt" om det saknas vissa spåkljud och konsonanter. Är hans tal däremot generellt otydligt/obegripligt kan det vara aktuellt att ta hjälp av logoped, vilket BVC kan hjälpa till med.

Mvh Christine

Svar på tråden Kan ej benämna färger