Etl1 skrev 2011-08-11 21:51:01 följande:
Jag har alltid gett henne burkmat för min mat har hon dissat varje gång.. förutom chilliconcarne :P
Lassange ska jag verkligen testa.. hon tycker om den på burk iallafall så värt ett försök.
Att sitta och plocka själv tycker hon är roligt. Men det blir ju aldrig någon helt portion när hon gör det. Dessutom sitter hon och pillar i sig små bitar men slutar tugga efter ett tag och har bara maten i munnen.. dom första bitarna sväljer hon men sen som sagt slutar hon svälja ner dom.
Min tös väger också mindre än alla vi känner som har barn i samma ålder.. ca 7 kilo nu och hon är 10,5 månad. Men hon följer sin egna kurva iallafall så jag försöker att inte oroa mig så jätte mycket. Nu vet jag dock inte hur kurvan ser ut när hon har matvägrat i en och en halv vecka.
Sen verkar det även vara tänder på g.. ser lite svullet ut i överkäken. Så vi får se.
Tack för ditt svar =)
7 kilo. Min dotter vägde 8 kilo på ettårskontrollen. ;) Nu är hon 15 månader och för nån vecka sen vägde hon 8,6 enligt våran våg. Så 7 kilo är inte så illa. Sålänge de följer sin kurva är det inget att bry sig om. Hittade mitt eget viktkort från när jag var liten, jag vägde också strax över 8 kilo på ettårskontrollen. Så man är ju olika genetiskt också.
Min dotter äter inte heller hela portioner nä hon får plockmat. Och om man talar om hela portioner så tror jag inte att hon äter det nånsin om hela portioner innebär en hel barnmatsburk. Så mycket går inte i hennes lilla mage. :p Inte på en gång. Däremot kan hon äta igen efter en stund. Smörgås med smör tycker hon om. Man får hitta olika småsaker att ge. Dom måste ju inte äta mat. Smörgås, välling, frukt, ägg, grönsker, russin och annat innehåller ju också näring, vitaminer och allt det där. :) Har du förresten provat att vispa vanlig grädde och ge med sked? Det tyckte min dotter om. Det mättar bra, innehåller bra fett och är lättätet. Kan man ge till mellanmålet tex. Tillsammans med lite frukt eller russin att plocka i sig själv.
Min dotter åt förresten också bättre om hon fick en egen sked att kladda med. Hon fick även plocka från min tallrik och mata oss vid bordet så att det blev lite spännande och roligt att sitta där. Sålänge det finns saker att utforska är det intressant, sen kanske inte allt hamnar i magen, men det kommer. Hoppas hon tycker lika mkt om lasagne som min dotter. Då har du ett ess i rockärmen iaf.