• systertillknorr

Bebis i säte, hur känns rörelserna?

Hej! Har en bebis som legat på tvären, med huvet ner och på alla sätt känns det som. Nu sparkar han dock på helt andra ställen än vad han gjort på sistone (med huvudet ner) så jag undrar var känner du rörelser från din sätesbebis?

• Svar på tråden Bebis i säte, hur känns rörelserna?
  • Emma89

Min lilltjej ligger fortfarande i säte, och jag känner sparkar neråt..

• superlizza

MIn bebis sitter i säte med raka ben så har lite sparkar eller rörelse är i v35 typ i mitten på antingen höger eller vänster beroende på vilket han e lutad åt :)

• eviz08

Jag känner alla sparkat neråt eller på höger sida och så känner jag huvudet uppe under vänster revben eller på vänster sida. Så jag är säker på att min lilla ligger i säte och inte kommer vända sig. Jag har känt så i två veckor nu och är i V 31.

• systertillknorr

Tack för era svar =)
    Min bebis låg med huvudet ner ca 1,5 vecka i streck. Då kände jag mest sparkarna högt upp till höger. Nu känner jag bara rörelser långt ner igen, på mitten nedanför naveln, neråt i bäckenet och ut mot vänster sida. Jag funderar på om bebisen bara "bytt sida" och har benen till vänster istället för till höger eller om det hårda mot solarplexus nu är huvudet igen istället för en rumpa. igår var jag jätte orolig för jag kände så lite rörelser, sen märkte jag att bebisen flyttat på sig. Om bebis legat kvar på tvären igår när jag var hos bm hade vi bokat in ett vändningsförsök den här veckan. Nu är jag jätte osäker på läget! Om bebis lagt sig i säte nu är det då svårare att vänta med vändning? ska inte till bm igen förns om två veckor (då i vecka 37+1).

• Emma89

okeej, men ring till bm och prata med henne då! Så ni får fixa till det i så fall, jag ska in på vändningsförsök imorgon!

• systertillknorr
    Emma89 skrev 2011-08-09 21:44:31 följande:
    okeej, men ring till bm och prata med henne då! Så ni får fixa till det i så fall, jag ska in på vändningsförsök imorgon!
    Jag får göra det, förklara att jag är osäker på läget. känns lite pinsamt bara om han vänt sig från en sida till en annan bara! Väntar nån dag till och pratar med henne sen. Lycka till imorn =) vilken vecka är du i?
  • Anna i Hult

Finns väl oinget pinsamt med det, det är bara med ultraljud man kan avgöra riktigt. Och de kan vända sig när som helst! Jag kände huvudet väldigt mycket mellan revbenen, mycket obehagligt när jag satt-. efter vändning i v36 var det en mjukare rumpa uppåt= bättre.

• Liffan

min bebis har legat åt alla möjliga håll och jag märker att den ändrat läge på hickningarna. ligger huvudet ned så känns hickningarna i bäckenet men annars kan det vara lite överallt. den rör sig väldigt mycket över hela magen så det tycker jag är svårt att gå på... är en vecka över tiden nu och bebben verkar ligga nedåt men tänker att jag får ge mig in i tid när det drar igång för att kontrollera fosterläge.

• Emma89
    systertillknorr skrev 2011-08-09 21:51:58 följande:
    Jag får göra det, förklara att jag är osäker på läget. känns lite pinsamt bara om han vänt sig från en sida till en annan bara! Väntar nån dag till och pratar med henne sen. Lycka till imorn =) vilken vecka är du i?

Neej, bättre att kolla en gång till än att den ligger åt fel håll när det väl är dags! ;)

Jag är i v 35+1 
  • trz

Hur kan man känna sá tydligt hur bebisen ligger? Är det bara sparkarna man gár efter eller?
    Och hur kan man känna tex huvudet? Känner man det utanpá magen? Spelar det nágon roll om man har moderkakan i framvägg? Jag är i vecka 30+1. Ursäkta tusen frágor.. Haha

• Sushi

I länkten nedan står hur du undersöker din mage för att se vilken ställning barnet har i magen, MEN det kan ändras ända fram till förlossningen och ni som har barn i säte får hjälp med vändningsförsök på sjukhuset om ni vill. Barn som ligger i säte i slutet av graviditeten har svårt att själva vända sig rätt pga att det är trångt om utrymme;
    http://www.spinningbabies.com/baby-positions/belly-mapping

trz! jag har också moderkakan i framvägg på det barn har väntar nu och det dämpar sparkarna så det kan vara svårare att känna fosterrörelser. Jag tycker det blev lättare att lära sig hur de olika kroppsdelarna skall kännas efter att ha läst länkten ovan, nu har jag koll på hur min bebis rör sig runt i magen

• eviz08
    trz skrev 2011-08-10 06:31:36 följande:
    Hur kan man känna sá tydligt hur bebisen ligger? Är det bara sparkarna man gár efter eller?
    Och hur kan man känna tex huvudet? Känner man det utanpá magen? Spelar det nágon roll om man har moderkakan i framvägg? Jag är i vecka 30+1. Ursäkta tusen frágor.. Haha
    Under min första graviditet visste jag inte alls hur bebben låg, kändes omöjligt för mig att avgöra. Men den här gången känns det exakt som det gjorde då, så därför jag är så säker på att den ligger i säte.

TS ring du, inget pinsamt alls, inte vårat jobb att veta hur bebben ligger :)
    Under min första graviditet var till och med BM osäker på om det var huvudet eller rumpan upp, och då kan man ju tänka på hurt många magar de känner på varje dag. Så tillslut på slutet gjorde jag ett UL för att få veta säkert...
  • Emma89

Jag var in på vändnings försök idag, gick inte alls bra.. hon hade redan sjunkit för långt ner med rumpan så hon gick inte att rubba på.. så nu blir det snitt. Om du ville veta hur det hade gått :)

• systertillknorr

Va tråkigt att vändningen inte lyckades, men då är det nog meningen att tjejen ska ligga så =) nu har du iaf lite tid att ställa in dig på förlossningen. Kommer gå jätte bra! När har du bf och när blir det snitt?

• Emma89

Jaa, jag blev lite besviken, nu hade man ändå ställt sig in på vanlig förlossning, men det kommer nog att bli bra iaf. nu vet man ju när det blir.

Jag var beräknad till den 13/9, och dom gör snittet 1 vecka innan beräknat, har inte fått någon tid ännu men det blir väl runt med 6 sep.. när är du beräknad? 

• trz

Hm.. Jag klämmer och klämmer men blir inte förstándigare för det :) Jag behöver ju dock inte oroa mig ännu :)

Svar på tråden Bebis i säte, hur känns rörelserna?