• Dirtyhabits

När räknas man som ensamstående?

Har en liten undran bara. Kanske en självklarhet egentligen.  Men då jag är lite oallmänbildad så har jag ingen större koll på saker o ting :P

Jag och sonens pappa separerade för ett tag sen. Vi har gemensam vårdnad, varannan vecka, Vi har delat barnbidrag och underhållsstöd. Och vi tar i princip lika stort ansvar.

Enda sen vi separerade har jag ofta fått frågan hur jag klarar av att vara ensamstående.
    När jag fyller i formulär så får jag alltid uppmaningen att jag ska kryssa i rutan "ensamstående"

I min värld är jag ju egentligen inte ensamstående eftersom jag delar föräldrarollen med barnets pappa. Även om vi inte gör det tillsammans som förut.

När anser ni att man är ensamstående? 

• Svar på tråden När räknas man som ensamstående?
  • Hallonmumsan

Ensamstående är man även om man inte har barn så det är rätt att man klassas som det även om man delar på barnet.

• Dirtyhabits

Okej, Sant :)  Omformulerar mig då. Ensamstående förälder... När klassas man som det? :)

• Hallonmumsan

Ensamstånde förälder tycker jag man är när pappan på sin höjd har barnet varannan helg och man sköter allt vad det gäller barnet

• Dirtyhabits
    Hallonmumsan skrev 2011-08-09 16:44:28 följande:
    Ensamstånde förälder tycker jag man är när pappan på sin höjd har barnet varannan helg och man sköter allt vad det gäller barnet
    Jo så anser jag med. Eller tvärtom då, att pappan sköter allt :)
    Varje gång någon frågar mig om vart pappan finns och jag förklarar att vi separerar fast har gemensam vårdnad så får jag alltid peppande ord som

"Åh vad duktig du är som klarar allt själv" eller "Vad tufft det måste vara att vara ensam mamma och kombinera jobb/studier med det"

Och så lägger de huvudet på sne och berättar hur stark jag måste vara som person.
    Frågade pappan om detta och han har aldrig fått dom kommentarerna.

Varför är det så?  :P

• Niicol3e

ensamstående är man när man inte är tsm med någon, spelar väl ingen roll om man har barnet på heltid, varannan vecka eller om pappan har varannan helg. enamstående= ensam med barnet utan pojkvän.

Svar på tråden När räknas man som ensamstående?