• Anonym

Uppsala Akademiska, hur är förlossningen där?

Jag ska snart få mitt andra barn, födde mitt första på ett annat sjukhus men ska nu troligtvis föda på UAS. Förra förlossningen var ingen höjdare så är ganska nervös nu.
    Hur upplever ni det som fött på UAS senaste åren?

• Svar på tråden Uppsala Akademiska, hur är förlossningen där?
  • Anonym (Okej)

jag födde visserligen mitt barn för lite mindre än 4 år sen men har aldrig hör nåt klagomål på Ackis!! Och jag var nöjd!

Kom lite på kant med en Bm som enligt mig var lite brysk och hård i en undersökning och så fick jag henne sen igen (låg där 42 timmar så jag hann se ne del av förlossningen och avverkade 5 skiftlag innan bebben kom ut). Sa till henne vänligt men bestämt att "tyvärr förknippar jag dig med bara smärta..." när hon kom in och skulle undersöka igen och då fick jag en ny BM.

Finns en manlig mörkhyad BM i uppsala som heter Urgessa som verkligen är skitbra!!

Ackis är väl rent allmänt känt som ett rätt så bra och kompetent sjukhus!

• Anonym

Ja, det är det jag hört, har dock hört att de senaste åren fått så många patienter/lite personal att det kan ha blivit sämre pga det men vet inte om det stämmer.

• Mabaja

Vi födde där 101010 och det enda negativa vi har att säga var att de inte trodde på mig riktigt. Ringde och ville åka in då vi hade täta värkar... Men eftersom jag var förstföderska så "SKA" det ju ta 16-18 timmar och inte 6 tim som det tog för oss. Vi kom iaf in vid 3.20 efter tre tim värkarbete... Kom in och fick göra ctg.. Bm kom in och sa "du har verkligen täta värkar", sen kom läkaren in och sa "du har täta värkar men inte så starka. Det visade sig att ctg:n satt lite knas så den reagerade inte under värkarna.

Vid 5 konstaterade de att jag var öppen 8 cm (hade krystvärkar då dottern låg lite halvt i ansiktsbjudning och handen på kinden) och en timme senare är hon ute. När de väl tog oss på allvar var de guld värda! Om ett halvår är det dags igen och ska skriva i mitt förlossningsbrev att jag ska få komma in när JAG vill och inte gå efter deras mallar- vi har dessutom en timme att åka så jag har ingen lust att föda i bilen.

Och efter förlossningen var de också guld- fastän det var precis i skiftbyte var det massor med folk i rummet då jag förlorade 1.6 l blod. Två skift och en läkare som tog hand om mig...

BB var däremot trist...

Flicka 101010, mabaja.blogspot.com
  • Anonym

Tack för att ni delar med er. På vilket sätt var BB trist, var de otrevliga eller var det bara inget "kul" ställe som sjukhus sällan är? Nu spelar BB mindre roll för mig då förlossningen är det jag är orolig inför men det är ju bättre om det är bra så klart

• Mabaja

Nej det jag inte gillade var att jag inte fick veta var saker och ting fanns utan de visade bara min man. Vet fortfarande inte var duschen finns eller köket. ;)

Sen var det väl ingen höjdare att ligga på ett kontor i sex tim för att vänta på ett rum.

Fick inte åka hem samma dag då jag förlorade så mycket blod.

Men som sagt förlossningen var bra när de konstaterat att det var förlossning på gång och ingen nojig förstagångsmorsa.. I februari är det dags igen för vår del! :)

• Anonym

Nej, det låter inte som någon höjdare...

Grattis till graviditeten!! Hoppas att allt går bra. Kanske ses vi där om jag går över lite

• Mabaja

En sak till.... Uppsala har en manlig barnmorska som är mörkhyad... många födande kvinnor har skrikit åt honom när han kommit att de inte vill ha en städare i rummet när de föder barn så bli inte förvånad om det kommer in en manlig.. Han kallas för övrigt "städarn"... haha...

Grattis och lycka till själv!

• Anonym

Tack för infon, bra att vara förberedd så att man inte ber någon dra

• Anonym (snart där)

Funderar också kring hur förlossnings- och bb-avdelningen är på Akademiska. Undrar om man får ta emot besök ( enligt deras hemsida är de väldigt restriktiva,endast syskon eller nära anhörig=partner )? Och får man ha blommor?

• Anonym (Okej)

när vi var där kom farfar och hans nya sambo efter 6 timmar så jag tror inte de är superhårda

Svar på tråden Uppsala Akademiska, hur är förlossningen där?