• pelagia

Kan man massera för ofta (kolikmassage)?

Har läst att det är bra att köra kolikmassagen 2 ggr/dag. Jag undrar dock om det är skadligt att göra det ännu oftare, typ varje gång man byter blöja? Min dotter på 10 veckor har det svårt med pruttarna, men får ut en del när jag masserar, men vill ju inte göra det för ofta om det inte är bra.

• Svar på tråden Kan man massera för ofta (kolikmassage)?
  • Höst flickan

Finns ju dom som säger att man absolut inte ska massera kolik magar....
    så man får nog göra det man själv tycker..
    hoppas det går bra, har själv haft unge med kolik
    *styrkekram*

• pelagia

Min tjej har inte kolik utan bara lite jobbigt att pressa ut pruttarna... Men massagen hjälper gasproblem också, inte bara kolik.

• isolande

jag masserar sporadiskt för att få ut pruttarna, när hon haft kolik har jag masserat en stund, om och om igen, sen lyft upp, gungat och vyssjat, sen ner igen och massera. Tror inte man kan massera för mkt, bara man inte är hårdhänt Glad

• mollisen

var hittar man tips på hur man ska massera? har en 1 månaders liten tös som har det jättejobbigt med magen =(

• mollisen

tack för tipset! ska prova få se om det blir ngn skillnad. Men hur går det att massera om liten e ledsen o spänner sig hela tiden?! man ska köra på ändå el? tänker ex på att pressa benen mot magen.. kan ju vara lite svårt när bebis e stel som en pinne :(

• pelagia

man ska inte massera när dom har ont utan när de är mätta och nöjda helst (20 min efter mat). Det är förebyggande massage.

• isolande

fast jag har fått rådet av akuten att massera även under akut knip, vilket jag oxå gjort.... Det bästa är kanske att prova och se om det blir bättre?

• vittra

Massage ska man enligt forskning undvika vid kolik och magont. Testa att helt låta bli massagen istället och se om det blir bättre. Och ge magdroppar naturligtvis.

Svar på tråden Kan man massera för ofta (kolikmassage)?