• idhrenniel

Har alla en olycksfallsförsäkring?

Det är nämligen så att jag nyss fick lov att säga upp min sjuk - och olycksfallsförsäkring. Det var inte roligt, men jag har inte råd att betala den just nu, så är det bara! Mina föräldrar har betalat den åt mig fram tills nu, men nu har de lämnat över den till mig och som jag sa så har jag helt enkelt inte råd att betala den...

Har "alla" en sån här försäkring?

• Svar på tråden Har alla en olycksfallsförsäkring?
  • Tecken

Jag har en. Jag tycker det är viktigt, man vet aldrig när olyckan kan vara framme. Det är också därför jag har en hemförsäkring.

• idhrenniel

Det är klart att det är viktigt, det förstår ju jag också, men jag har verkligen inte råd med den. De är ju dyra! Men finns det några som är billigare? Har ni några tips? jag har Trygg Hansas som ligger på 260 kr per kvartal. Låter kanske inte så mycket, men för mig är det det.

• Studentpappa

Du har väl ett boende och en hemförsäkring tar jag för givet så du är ju försäkrad mot det mesta redan där. Har du ett arbete så är du ju antagligen även försäkrad av din arbetsgivare eller fackförbund.

Jag har en extra olycksfall som antagligen är helt onödig men som jag har tecknat för att jag sysslar med extremsport och av olika anledningar kan olyckor där bli väldigt kostsamma. Typ helikopterräddning i alperna eller dylikt..

• Tecken
    idhrenniel skrev 2011-08-09 17:00:56 följande:
    Det är klart att det är viktigt, det förstår ju jag också, men jag har verkligen inte råd med den. De är ju dyra! Men finns det några som är billigare? Har ni några tips? jag har Trygg Hansas som ligger på 260 kr per kvartal. Låter kanske inte så mycket, men för mig är det det.
    Om du vill snåla lite, så kan du ju t ex bara ta en olycksfallsförsäkring (alltså skippa sjuk-delen)?
  • sportpappa

Jag har bara olycksfallsförsäkring och har det genom Dina Försäkringar. Pris 495 kr/år.

• sirisdotter

Som förälder som i alla år betalat barnets försäkring hade jag hellre velat veta att försäkringen var på väg att avslutas -  och i så fall betalat ytterligare en period  -  än att plötsligt få reda på att försäkringen är borta.

Är det ett otänkbart alternativ för Ts?

• idhrenniel

Nej, jag har pratat med min mamma nu och hon har sagt att hon då vill fortsätta betala den. Är bara lite jobbigt att min mamma ska fortsätta att "försörja" mig när jag för flera år sen flyttat hemifrån och även gift mig... Men så är det väl.

• E466

Du får väl hålla lite koll på hur mycket din mamma lägger ut per år, och betala tillbaka sedan. Kanske se över din ekonomi i övrigt för att se om där finns något att göra/omfördela inför framtiden...

• Falangist

Kanske du redan vet det, men just olycksfallsdelen av försäkringen är oftast - som tur är - inte så användbar. Det vill säga att om man jämför risken att råka ut för en allvarlig sjukdom mot att drabbas av en allvarlig olycka, är det förra en väsentligt större risk och den senare knappt försumbar.
    Att skaffa en heltäckande sjukförsäkring är däremot en riktigt dyr affär. Olycksfallsförsäkring är nog vettigast om man sysslar med extremsport eller liknande. 

Har du kollat om du är försäkrad via exempelvis arbetsgivare? 

• sirisdotter
    Falangist skrev 2011-08-11 09:44:15 följande:
    Kanske du redan vet det, men just olycksfallsdelen av försäkringen är oftast - som tur är - inte så användbar. Det vill säga att om man jämför risken att råka ut för en allvarlig sjukdom mot att drabbas av en allvarlig olycka, är det förra en väsentligt större risk och den senare knappt försumbar.
    Att skaffa en heltäckande sjukförsäkring är däremot en riktigt dyr affär. Olycksfallsförsäkring är nog vettigast om man sysslar med extremsport eller liknande. 

Har du kollat om du är försäkrad via exempelvis arbetsgivare? 
    Nu har ju Ts en försäkring sedan hon var liten -  blir det då  "riktigt"  dyrt att fortsätta betala den försäkringen?
  • Metalmom

Jag skulle hellre försöka avvara något annat än försäkringen, faktiskt. Det handlar oftast om ett par hundra i månaden. Hem, olycksfall och livförsäkringar på mig och mina 2 barn går på runt 500 i månaden. Tycker jag är värt det ifall det otänkbara skulle hända.

• idhrenniel

Tack för era svar!

Den försäkringen jag har är en sjuk - OCH olycksfallsförsäkring. Jag och min man lever för tillfället på nästan minimum. Det övriga vi betalar är hyra, el, hemförsäkring, mat, telefon och internet. De sistnämnda är viktiga då jag för tillfället söker jobb. Vi har för en tid levt på ett studiebidrag för två personer... Så det är svårt att prioritera bort något annat. Vi har inte ens TV...

Nu har vi bestämt så att min mamma betalar min försäkring, för hon vill göra det, så får jag betala när jag får jobb. Blir dock inte tal om att betala tillbaka något för jag tar inga lån, men det är hennes eget initiativ att betala, inget jag har bett om... Jag har ingen försäkring via arbetsgivaren då jag för tillfället inte har mer jobb än några timmar i veckan som danslärare. Men tack för era råd som sagt!

Vad betalar ni i månaden/kvartalet/året för era försäkringar och var har ni dem?

• Sirling

Nej, jag har ett minimum av försäkringar. Ni vet om att försäkringsbolag betalar ut 10% av det ni betalar in till dom? Det är en bättre idé att sätta in pengar på bankkontot varje månad.

• Tonårsmamman1
    Sirling skrev 2011-08-11 17:16:06 följande:
    Nej, jag har ett minimum av försäkringar. Ni vet om att försäkringsbolag betalar ut 10% av det ni betalar in till dom? Det är en bättre idé att sätta in pengar på bankkontot varje månad.
    Nj,  vi har haft en vattenolycka, och det kostade vårt försäkringsbolag betydligt mer än 10% av vad vi betalt till.
    dem.
  • sär skriven

Det där är nog olika, men vill din mamma fortsätta betala så låt henne! Så kan du ta över den när du har råd.

Själv har jag en specifik cancerförsäkring, en försäkring som täcker olyckor och då har en speciell klausul för benbrott (bryter jag ens det minsta benet i kroppen får jag flera tusen) samt en livförsäkring på 700 000 kronor som utgår till min familj vid dödsfall. Jag har även specialförsäkringar på sonen, som gör att han får ut pengar även där (300 000) om jag skulle gå bort.

Försäkringar har alltid varit en hjärtefråga för mig, sedan min son insjuknade i diabetes och då var oförsäkrad. Jag betalar flera hundra i månaden på alla våra försäkringar, men det känns bra, jag känner mig trygg. Och jag skulle aldrig rekommendera någon att stå utan.

Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
  • ejenny

Kan vara väldigt bra att ha - men man inser det sällan förrän efter att olyckan hänt. För mig var det en knäolycka i och med en mc-lektion. Så även om inget mer händer resten av livet så tänker jag ha min försäkring - det hade varit lite smidigare med läkarbesök och frånvaro då.

• requiem

Studentförsäkringar brukar vara billigare.

Om ni har en smartphone, säg upp internet och använd mobilen som trådlöst internet. Jag betalar 69 kr i månaden för mobilt internet, billigare internet än så är nog svårt att hitta. 

• Sirling
    Tonårsmamman1 skrev 2011-08-11 17:19:06 följande:
    Nj,  vi har haft en vattenolycka, och det kostade vårt försäkringsbolag betydligt mer än 10% av vad vi betalt till.
    dem.

Jag pratar så klart om siffror i det stora hela, inte i enskilda fall.
  • Tonårsmamman1
    Sirling skrev 2011-08-11 17:38:51 följande:
    Jag pratar så klart om siffror i det stora hela, inte i enskilda fall.
    Ja, men eftersom man inte vet om man får nytta av sin försäkring eller ej, så tycker nog de flesta att det är bra att ha en. Men visst kan man låta bli och hoppas att man klarar sig. Sedn är det skillnad på försäkring och försäkring. Tílläggsförsäkringar på TV och sådant kan man var utan tycker jag. Men hem och bilförsäkring är ett måste minst tycker jag.
  • sirisdotter
    Sirling skrev 2011-08-11 17:16:06 följande:
    Må så vara -  händer något kan försäkring vara bra att ha,   En väninna fixade barnförsäkring åt sitt barn.   Barnet har alltid  varit klen och haft svårt för mycket sådant som är självklart för andra.   När det var ungefär 26 år bedömdes arbetsförmpågan vara obefintlig och en icke föraktlig summa utfaller skattefritt varje månad som komplement till FKs  aktivitetsersättning   (eller vad det kallas).
Svar på tråden Har alla en olycksfallsförsäkring?