• Mellanmjölkens land

Räknas skötväskan som ett handbagage?

Vi har en jättebra skötväska från IKEA. När man vecklat ut den blir den en utmärkt skötbädd vilket vore jättetrevligt att ha på planet. Tyvärr tar den upp drygt halva utrymmet i min ryggsäck om jag mosar ner den där.

Nu undrar jag om man får ta med sig skötväskan utöver vanligt handbagage? Eller blir det till att minimera övrig packning för att få plats med skötväskan i min ryggsäck (sambons ryggsäck är ännu mindre).

• Svar på tråden Räknas skötväskan som ett handbagage?
  • Malawi

Kolla flygbolagets hemsida, där borde det stå såna regler.

• Billabong

Som sagt, flygbolagets regler gäller. Ofta får man ha en handväska utöver det ordinarie handbagaget, så låt skötväskan gå som sambons handväska. Eller om barnet är tillåtet att ha ett eget handbagage med sig?

• Kodia

Men kan ni inte klara er på en ryggsäck tillsammans? Jag tycker det är skönt att ha så få prylar som möjligt när man reser med barn, och vi har aldrig haft mer än ett handbagage/vuxen. Så mycket är det ju inte man måste ha i handbagaget...

• Mellanmjölkens land

Tycker folk brukar rekomendera en massa ombyten när man reser med barn, både till barn och vuxna och kläder tar ju upp en hel del plats! Har jag skötväskan i ryggsäcken får jag max plats med ett par hotpants och ett litet linne och det kan ju bli lite svalt!

• pp08

Oftast räknast den nog och kan du inte ta med den som "extra". Behöver du verkligen denna väska? Så mycket plats till andra grejer har du inte i den. En lite tun handduk funkar lika bra på planet som skötunderlägg.Andra saker kan du lägga i en liten plastpåse i ryggsäcken (den kan du ta ur ryggsäcken och ha tillhands på planet).
    Är barnet under 2år får det inte ha med sig handbagage. Nu för tiden får man inte ha handväskan utöver handbagage heller.

Hur "ving" fungerar vet jag inte men stora bolag som SAS, Lufthansa, KLM etc är lite mera flexibla.

♀ 090619
  • Lilly mama

Vi flög med Ving i våras och hade skötväskan och min handväska som handbagage. Det borde väl räcka med en bag och skötväskan? Eller måste din sambo ha en egen väska? Vi har aldrig med oss eget ombyte utan bara till barnen. Var sitt ombyte till dem tar inte så stor plats. Visst är man väl sällan helt fläckfri när man stiger ur planet, men vad gör det?

• Mellanmjölkens land

Vi har sånna där engångsunderlägg som man kanske skulle kunna använda istället för skötbädden på skötväskan. Dottern är expert på att kissa när man fått bort den gamla blöjan men inte fått dit den nya så det kan vara bra att ha nått som inte släpper igenom vätska under henne

Får prata med sambon och se vad han säger. Antingen om vi tränger ihop oss i min ryggsäck och att han tar skötväskan eller om vi packar ner skötväskan i det vanliga bagaget.

• Malawi

Ombyten till alla har vi med ifall det skulle ske en bajsolycka. Dottern har inte bajsat ner sig på över ett år, men när vi skulle flyga för några veckor sen hände det fem minuter innan vi skulle sätta oss i bilen och köra till flygplatsen... Även om det sällan händer så vill jag inte stå där utan ombyte om jag får bajs på kläderna.

• evaoregon

Ombyte till alla är alltid bra att ha om man t ex skulle bli nedspilld eller om ens vanliga resväska skulle komma bort.

• zannahh

När man flyger med Norwegian får man som vuxen ha med 1 handbaggage och barn under 2 år som inte har eget säte får ha med sig skötväskan med blöjor, mat, välling osv utan kostnad.

Svar på tråden Räknas skötväskan som ett handbagage?