• Amlin

Ren choklad, vad gör man med den?

Hej alla bakkunniga.
    Jag har fått en bit ren choklad, alltså 100 % kakao, 50 g i present. Frågan är nu, vad gör man med en sån? Jag tänker förstås att jag ska prova att baka med dem för det känns uteslutet att äta den som den är. Men jag har ingen aning om VAD jag ska baka! Jag är en glad amatör i köket när det gäller bakning så jag fixar inget avancerat men provar gärna nytt, dock inte allt för feta saker.

Någon som har tips, kanske tom ett recept?

• Svar på tråden Ren choklad, vad gör man med den?
  • Luna777

Kladdkaka, byt ut 2msk kakao mot chokladen, smällt den i det varma smöret.. En liten nypa salt å voli'a en extra lyxig kladdkaka.. :)

Jag använder alltid ( till 98%) Mörk choklad när jag bakar kladdis... testa..hoppas du gillar det. 

• Amlin

Åh, tack! Det ska jag testa! Byter jag två msk kakao mot två msk choklad då?

• Luna777

Nä byt 2 msk kakao mot ca 50g rena chokladen ,
    använder du en annan mörk choklad typ, 50-86% tar du 100g å glöm inte en nypa salt... ;) ( framhäver chokladsmaken).
    Å det blev fel jag använder oftast 86% choklad... knapparna sitter för nära varandra.. haha 
    En bra chokladd är odessdropparna,
    Är som små chokladlinser i påsar du kan köpa på Ica å vissa Coop butiker.. det är 150g i varje å finns i vit, ljus å mörk choklad. den vita ä perfekt till brownis eller choklad cupcakes.. :) 

• Amlin
    Luna777 skrev 2011-08-30 17:57:15 följande:
    Nä byt 2 msk kakao mot ca 50g rena chokladen ,
    använder du en annan mörk choklad typ, 50-86% tar du 100g å glöm inte en nypa salt... ;) ( framhäver chokladsmaken).
    Å det blev fel jag använder oftast 86% choklad... knapparna sitter för nära varandra.. haha 
    En bra chokladd är odessdropparna,
    Är som små chokladlinser i påsar du kan köpa på Ica å vissa Coop butiker.. det är 150g i varje å finns i vit, ljus å mörk choklad. den vita ä perfekt till brownis eller choklad cupcakes.. :) 
    Aha, låter... chokladigt! Mmm. Ja det måste provas. Får se när jag vågar, har fått gallsten sen jag startade den här träden så nu ligger jag på diet.
  • Luna777

Huvva då... ja som man säger den som väntar på nåt gott, får nog vänta ett tag till hihi..

Hoppas att de funkar med dietet, de ä inte skönt med gallsten.. Rynkar på näsan Hoppas att de går bra.. Krya på... 

• Amlin
    Luna777 skrev 2011-08-31 08:33:02 följande:
    Huvva då... ja som man säger den som väntar på nåt gott, får nog vänta ett tag till hihi..

Hoppas att de funkar med dietet, de ä inte skönt med gallsten.. Rynkar på näsan Hoppas att de går bra.. Krya på... 

Tack.
Svar på tråden Ren choklad, vad gör man med den?