• Anonym

    Kan man byta tandläkare?

    Jag är inte alls nöjd med min tandläkare så jag undrar om man kan byta? eller det borde man väl kunna göra men kan man byta ställe helt?
    Känner inte för att byta tandläkare bara för det är ett litet ställe och tandläkaren vet mycket äl vem jag är.

    Hur gör man? Hur blir det med min journal, går den att flytta med eller hur funkar det?

  • Svar på tråden Kan man byta tandläkare?
  • Anonym (been there)

    Självklart kan du byta tandläkare och den nya ber dig intyga att h*n får rekvirera dina journalen från där du går nu ....

  • Insatt

    Ja för fanken! Det ska jag göra nu. Min tandläkare är en riktig klåpare. Men man får räkna med att det tar lite längre tid att "komma till", iaf om man bor på en större ort. Vad som händer med journalen vet jag inte men rimligtvis borde den flytta med.

  • Miffomorsan

    Klart du kan. Det är bara kontakta den du vill gå till istället.
    Journalen vet jag inte vad de gör med - har inte behövt flytta över den. Den nya tar ju röntgenbilder och undersöker och ser vad som är gjort eller inte gjort. Sedan kan de ju ställa frågor till dig om det är nåt de undrar över.

  • Anonym

    Underbart med så snabba svar!

    är tydligen inte ensam om att byta då, mitt problem är bara att hitta ett nytt ställe.

    Är det någon som har en aning om det är dyrare att gå till nån privat? DEt brukar ju vara det när det gäller läkare..

  • Anonym (been there)
    Anonym skrev 2011-08-09 21:08:30 följande:
    Underbart med så snabba svar!

    är tydligen inte ensam om att byta då, mitt problem är bara att hitta ett nytt ställe.

    Är det någon som har en aning om det är dyrare att gå till nån privat? DEt brukar ju vara det när det gäller läkare..

    Den privata jag går hos nu följer folktandvårdens taxa. Vet inte hur andra gör ...
  • Anonym (byt)

    Det är bara att säga till tandläkaren eller sköterskan att du vill byta. Eller säg till den nya tandläkaren du får och be denne skicka efter din journal.

    Tyckte frågan var lite märklig...som att fråga "Kan man byta frisör?" ungefär ... Glad

    Klart du kan - DU bestämmer över DIG!

    Kram {#emotions_dlg.flower}

  • ejenny

    självklart ska man byta - man betalar ju en hel del för att de ska sköta om tänderna på en. Jag har flyttat och bytt rätt ofta och på nya ställena så tar de nya röntgenbilder och skapar en ny journal. Visst kan det vara bra med historiken men det har aldrig varit en begränsning för min del att den inte funnits. Jag går numera till en privat tandläkare och det kostar samma som att gå till folktandvården. Dvs de väljer samma prisnivåer och de har bra koll på hur mycket man betalat senaste året så att man ka nta del av försäkringskassans "rabatt"/ersättning om man överskrider ett visst belopp per år.

  • Anonym

    Tack Tack alla!

    Jag har gått hos samma tandläkare hela livet, men nu får det nog bli ändring på det! :)

  • von Brev
    Anonym (byt) skrev 2011-08-09 21:32:52 följande:
    Det är bara att säga till tandläkaren eller sköterskan att du vill byta. Eller säg till den nya tandläkaren du får och be denne skicka efter din journal.

    Tyckte frågan var lite märklig...som att fråga "Kan man byta frisör?" ungefär ... Glad

    Klart du kan - DU bestämmer över DIG!

    Kram {#emotions_dlg.flower}
    fast frisör och tandläkare eller läkare är ju inte riktigt samma sak. Har man gått på behandling vill man kanske ha journalerna med sig och vet inte hur det funkar.
    Jag flyttade och då fick jag journalerna och röntgenbilderna utskrivna, eftersom jag skulle laga ett hål på nya stället.
  • Anonym

    Ja det är journalerna jag också funderar på, har lagat en heldel tänder och en annan skada på en tand.
    Men får väl höra med dom.

  • Anonym

    Har kollat upp vilka jag ska ringa nu men börjar fundera på en sak som ni kanske vet.
    Hur är det med dom hundralapparna man får från försökringskassan om man går hos privattandläkare? Får man den rabatten ändå?

  • CarlHerman
    Anonym skrev 2011-08-17 11:03:12 följande:
    Har kollat upp vilka jag ska ringa nu men börjar fundera på en sak som ni kanske vet.
    Hur är det med dom hundralapparna man får från försökringskassan om man går hos privattandläkare? Får man den rabatten ändå?
    Ja du kan få det allmänna tandvårdsbidraget hos de flesta privattandläkare, dock inte alla. Vissa har valt att inte vara med. Fråga om det så du inte går miste om både tandvårdsbidrag och högkostnadsskydd.
  • Anonym
    CarlHerman skrev 2011-08-17 11:08:40 följande:
    Ja du kan få det allmänna tandvårdsbidraget hos de flesta privattandläkare, dock inte alla. Vissa har valt att inte vara med. Fråga om det så du inte går miste om både tandvårdsbidrag och högkostnadsskydd.
    Tack för ditt snabba svar! Då ska jag höra om det med!
    Nu kanske jag låter väldigt dum men högkostnadsskydd? finns det hos tandläkare också alltså?
  • CarlHerman
    Anonym skrev 2011-08-17 11:21:00 följande:
    Tack för ditt snabba svar! Då ska jag höra om det med!
    Nu kanske jag låter väldigt dum men högkostnadsskydd? finns det hos tandläkare också alltså?
    Ja, tandvårdsstödet som trädde i kraft juli 2008 består av två delar, det allmänna tandvårdsbidraget på 150/300 kr per år som alla får samt ett högkostnadsskydd som träder i kraft när du betalat över 3000 kr enligt en referensprislista under en ettårig karensperiod. Lite krångligt men här kan du läsa mer om högkostnadsskyddet.

    http://www.forsakringskassan.se/privatpers/tandvard/vad_kostar_tandvarden/hogkostnadsskydd_for_tandvard
  • Anonym (Tandis)

    Självklart kan du byta tandläkare. Den marknaden är nu avreglerad. Jag hittade en sajt där man kan jämföra olika tandläkare. De har främst tandläkare i Stockholm än så länge dock.

Svar på tråden Kan man byta tandläkare?